עדות אישית: על מקוואות מונגשים ובלניות מופלאות

המציאות הקשה של חוסר הנגישות במקוואות ברחבי הארץ, עיצבה עבור רבות מהטובלות חוויות קשות ולא נעימות. רחל (שם בדוי) סוברת שעל מנת לשפר את המצב, יש לקחת דוגמא ממקומות שמתנהלים אחרת ומספקים לטובלות עם המגבלויות, זכרון הרבה יותר חיובי

חדשות כיפה רחל (שם בדוי) 15/02/17 15:56 יט בשבט התשעז

עדות אישית: על מקוואות מונגשים ובלניות מופלאות

מזה 12 שנה אני חווה על בשרי את המורכבות שבטבילת אשה עם מגבלות פיזיות. קראתי לאחרונה מספר כתבות וטורים על מצב הנגישות במקוואות ברחבי הארץ וחשוב לי להשמיע צד מעט שונה ויותר חיובי.

חשוב לי להבהיר שעל אף הקשיים שגם אני נתקלתי בהם ולמרות שיש עוד מה לשפר, המצב לא כולו שחור והסיפור שלי יעיד על כך.

אני חיה בירושלים ובשכונת מוסררה שוכן מקווה מדהים. מדוע מדהים? מכיוון שהוא נגיש ועונה על כל צרכיי ולא פחות מכך, כל הבלניות שעובדות בו הן נשים מדהימות שעושות עבודת קודש. הן עוזרות למי שצריכה, מכינות את הנשים לטבילה ויורדות עמן למים. והכל נעשה במסירות ואהבה גדולה.

בחוויית הטבילה שלי לרוב אין כל פגם וכך צריך להיות בכל מקום ולכל אשה אחרת. אני מודעת לכך שזה לא המצב הרווח, לכן אנו צריכים לפעול לכך שהמקומות הספורים שכן מתפקדים כמו שצריך יהוו אות ומופת עבור שאר המקוואות.

בואו ניקח את המקווה הזה ונשתמש בו כדוגמא עבור מקוואות אחרים בבני ברק, תל אביב, גבעתיים ובכל מקום שבו נשים זקוקות להתחשבות והנגשה. מדוע נשים עם מגבלות יכולות להנות מהתנאים האלה ונשים אחרות לא? בארה"ב, בכל מלון דרכים פשוט שיש בו בריכה, מותקן מעלון, אז מדוע שבמקווה לא יהיה?

לפני כעשור הייתי צריכה לטבול במהלך חופשה בצפון ובמסגרת פורום לנשים עם מוגבלויות עסקנו בנושא הזה. בזכות הפורם נחשפתי, כבר אז, למקוואות נגישים ברחבי הארץ ונוכחתי לדעת שאין הרבה כאלה. עם זאת,נחשפתי לאחד המקוואות שנמצא בצפת והוא פשוט היה מדהים. גם את הדוגמא הזאת צריך להעצים אותו ובכלל צריך לפרסם את רשימת המקוואות הטובים והמונגשים ולדאוג שבכל רחבי הארץ יהיו כאלה.

אני אדם מציאותי ומודעת לכך ששום דבר לא מושלם. חשוב לי להדגיש שקשה לצפות ממקום ציבורי שיהיה מותאם עד לפרט האחרון עבור כל אחד. את ביתי אני מצליחה להתאים לצרכיי. הידית בזווית המדויקת ובגובה שמתאים במיוחד לי, אך אם תבוא אשה אחרת, זה כבר לא יתאים לה באופן מלא. לכן חשוב להבין שמקום ציבורי אף פעם לא יהיה כמו בבית. לא ברמת הנוחות, הסדר והניקיון וגם לא ברמת הנגישות וצריך לקבל ולהבין את זה.

לסיום, מבלי להטיל דופי בחוויות של נשים אחרות ובתקווה שניתן לשפר את המצב הקיים, חשוב לי להביא את החוויה האישית החיובית שלי בנושא נגישות המקוואות. יש מקומות טובים, יש בלניות מופלאות וצריך למצוא אותם. בנוסף לכך, צריך לפעול שיהיו יותר מקומות מותאמים ומונגשים מאשר המצב הקיים. אני לא טומנת את ראשי בחול וחושבת שהכל דבש, אלא מדגישה את הטוב הקיים וחושבת שצריך להגדילו ולהאדירו.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן