"מתי גברים נוטלים כדורים כדי שלא לעבור על חומרות הלכתיות?"

כאבי ראש, הקאות, ואפילו סיכוי לחלות בסרטן - אלו הן חלק מתופעות שנשים דתיות נאלצות לחוות בגלל נטילת כדורים לדחיית מועד הביוץ. ד"ר רוזנק מבקש לחולל שינוי בנושא, אך האם יש סיכוי לשנות את ההלכה בנושא?

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 08/12/15 21:17 כו בכסלו התשעו

"מתי גברים נוטלים כדורים כדי שלא לעבור על חומרות הלכתיות?"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

הלכה מבורכת שבנות ישראל מחמירות בה, או חומרה הלכתית המאלצת נשים ליטול הורמונים המסכנים את חייהן? אם לשפוט על פי הקהל הרב שהגיע לשמוע את הפאנל שהתרחש בשבוע שעבר בבית אביחי, נראה שהסוגיה בהחלט מטרידה רבים. הקהל, שהורכב מאוכלוסייה דתית וחילונית, ציפה לשמוע ככל הנראה, פסק דין חדש שמקל בהלכות נידה לנשים המתקשות להיכנס להריון, בגלל חוסר ההתאמה בין ימי הפיריון לימי הטבילה.

הרב שלמה הכט, מנכ"ל ארגון רבני 'בית הלל', שהיה נציג אנשי ההלכה בפאנל, תיאר בפני הנוכחים בנוקשות את מודל השינויים בהלכה. על אף שהרב הכט חזר ואמר כי רבנים נוטים להקל במקרים חריגים ופרטיים, כשמדובר בהלכות נידה. אך שינוי כולל בהלכה עבור כלל הציבור אינו בא בחשבון.

במהלך הערב הצליחה אחת מהנשים בקהל לרגש את הנוכחים, כששיתפה בכאב בכך שהיא סובלת מעקרות הלכתית. לדבריה, בשל הבעיה ההלכתית - לה ולבעלה אין ילדים, והם נאלצו לאמץ שני ילדים רק מכיוון שהרבנים לא הסכימו להקל במקרה הפרטי שלהם. נראה שגם הדוברים בפאנל לא ידעו כיצד להגיב והתנועעו בכסאותיהם באי נוחות. אף אחד מהדוברים לא הצליח להציע פתרון קונקרטי לבעיה.

ד"ר דניאל רוזנק, רופא בכיר לנשים המומחה בתחום העקרות ההלכתית, מנסה בשנים האחרונות לשכנע את הרבנים כי הגיעה העת לשנות את ההלכות בנושא. "מתי גברים נוטלים כדורים כדי שלא שלא על חומרות הלכתיות?" שאל רוזנק את הקהל ומיד השיב "אף פעם. רק נשים צריכות לעבור את הסבל הזה". רוזנק עמד על כך שגברים אינם נאלצים להתמודד עם הקושי שעובר גוף נשי, ובשל כך פסיקת ההלכה היא לרעתן של הנשים.
לדבריו ללקיחת הכדורים לדחיית ביוץ תופעות לוואי חמורות. תופעות לוואי כמו כאבי ראש, בחילות, ואף סיכוי גבוה יותר לחלות בסרטן הם רק חלק מהתופעות של נטילת הכדורים. "גם אם אני טועה והסיכויים לא גבוהים, אין הולכים בפיקוח נפש אחר הרוב. עדיף להקשיב לדברים הללו, שהם מסכנים חיי אדם". טען רוזנק בפני הרב הכט ובפני המשתתפים.

"אך לא מדובר בבעיות רפואיות בלבד. אני רוצה להיות קרובה אל הגוף שלי ולא להיעזר בגלולות הגורמות לשיבושים הורמונליים" אומרת שרה סגל-כץ, המשמשת גם כבלנית, ומבקשת להדגיש כי העובדה שאישה שרוצה אוטונומיה על הגוף שלה הוא דבר טבעי. "יש רבנים שרומזים שאפשר לקצר את ימי הנידה ל 10 -11 יום" אמרה סגל- כץ.

במקרים פרטיים רבים ניתן לפתור את הבעיה
"התלמוד קובע את בסיס ההלכה. גאונים וראשונים - סמכותם מוחלטת. במחלוקות, אנחנו רק יכולים לנווט בין הדעות ולא לקבוע בעצמנו", פסק הרב הכט והדגיש כי במקרים פרטיים רבים ניתן לפתור את הבעיה. לדבריו למרות תופעות הלוואי החמורות שרוזנק מציג, "אחוז המקרים בהן נשים עלולות לחלות בסרטן בעקבות לקיחת הורומונים הוא אחוז דומה למקרים בהם אנשים חוצים את הכביש ונדרסים". כלומר, אחוז קטן ושולי מאוד בקרב האוכלוסייה. טענה שלא התקבלה באהדה בקרב המשתתפים באירוע.

"המקרים הפרטיים שייכים לכלל הציבור, הם לא מעטים והרבנים לא מוכנים להודות בזה" אומרת הרבנית רבקה שמעון שנכחה באירוע. "נסיונות ללקיחת הורמונים קיימים רק 50 שנה ולכן הם לא יודעים עדיין מה ההשלכות הרפואיות המדוייקות. כך שלומר שלחלות בסרטן זה כמו לחצות את הכביש ולהידרס, זה פשוט מזעזע בעיניי".
כשנשאל הרב הכט מה ניתן לעשות, על מנת להקל על אנשים המעוניינים לשמור על טהרת המשפחה והדבר מרחיק אותם מההלכה, טען הרב הכט כי "ההלכה היא עול. יש מי שמצליח לשמור, ויש מי שקשה לו. ההלכה מכוונת למרכז ולא לקיצון. חכמים יודעים לתת תשובות למקרים הפרטיים בתוך מסגרת ההלכה"