מניעת הריון היא שאלה הלכתית

חשוב לזכור כי מניעת הריון היא שאלה הלכתית ויש מענה לעניין עוד מתקופת הגמרא וכמובן שגם בימינו. הנושא אולי לא מתפרסם בראש כל חוצות, אבל המודעות קיימת בשטח

חדשות כיפה גילה ברנר 24/01/13 15:46 יג בשבט התשעג

מניעת הריון היא שאלה הלכתית
o5com-cc-by, צילום: o5com-cc-by

אחרי הגשמים והשלגים הרבים שזכינו להם, חשבתי על הסיפור של חוני המעגל. כבר שם מופיעה התופעה שקשה לאדם לעמוד לא ברוב רעה ולא ברוב טובה. גם יותר מדי טוב, הוא יותר מדי והוא קשה.

וחשוב לזכור זאת, כי אנחנו בעידן של שפע בהרבה בחינות: שפע של מזון עשיר ומזין, שפע של אמצעיים טכנולוגיים, שפע של מודעות לכל דבר כמעט, שפע של מאווים, אידיאלים ושאיפות. וקשה לחבר את הכל יחד ולפעמים הדברים מתנגשים ולא מתואמים. וזה קשה לנו.

זכינו ויש לנו שפע של מזון גם מבחינת הכמות וגם מבחינת הגיוון והאיכות. זה מביא עמו בריאות פיזית. אם פעם אישה לא הרתה מספר שנים אחרי לידה בלי להתאמץ, הרי שהיום לא כך המצב. זכינו ויש היום מודעות רבה לטיפול ההורי בילדים, בהשקעה ובתשומת הלב שצריך לתת לילד. זכינו ויש היום עידוד להנקה והבנה לחשיבתה הרבה
ובמקביל זכינו והבנות לומדות, משכילות , עובדות במקצעות שבעבר לא ראו נשים שם.

כל הדברים הללו לא מסתדרים ביחד. כמעט בלתי אפשרי להרות, ללדת ולהניק זמן ממושך, תוך כדי עבודה אינטנסיבית ומשמעותית ותוך כדי כך להיות שעות רבות עם הילדים ובנוסף להחזיק את הבית בצורה טובה, בישול יומיומי של מזון מזין, בית מעוצב ומתוכנן יפה ובנוסף גם להצליח למלא את המצברים הרוחניים בשיעורים שבועיים וגם לחזק את הגוף בפעילות ספורטיבית קבועה.

קצת יותר מדי דברים גדולים בבת אחת. חלק מהתסכול הבלתי נמנע עשוי, בצדק, לגרום למחשבות שמטרתן להפחית קצת מהעומס. דווקא במצב של שפע וניגודי אינטרסים חשוב לנו למצוא מצפן נכון לכוון בו את חיינו. אשרינו יש לנו מצפן שכזה: תורה ומצוות. ויש מי שבא לסייע בידנו בהפעלת המצפן הזה ואלו הם אנשי ההלכה. אנשי ההלכה באים לסייע לנו בקיום המצוות שלנו ולא להפריע או להכתיב לנו מה לעשות.

ישנו היום שפע גם באפשרויות לשאול שאלה הלכתית: רב מקומי, אתרים באינטרנט, בצורה אנונימית דרך הטלפון ולכל דרך יתרון וחיסרון משלה. לנשים ישנה אפשרות לשאול נשים בנושאים אינטימיים והדבר אכן מגדיל את מספר השואלות והמתייעצות. עם כל העומס והתסכול עדיין חובה עלנו לחיות על פי ההלכה והתורה.

חשוב לזכור כי מניעת הריון היא שאלה הלכתית ויש מענה לעניין ולא מהתקופה שלנו אלא דיונים הלכתיים עוד מתקופת הגמרא. ישנה הנחת יסוד מוטעית שאסור להשתמש באמצעי מניעה לפי ההלכה. ולא נכון הדבר. הכי חשוב לזכור שצריך ואפשר לשאול. כי זה נושא שלא מדברים בו בראש חוצות אבל יש לו מענה.

חשוב לדעת שהעיתוי של זמן המניעה, משך תקופת המניעה והאמצעי למניעת הריון צריך להיקבע לאחר שאילת שאלה הלכתית ואחר כך התייעצות רפואית. חשוב לדעת שבריאות הפיזית והנפשית של האישה והיכולת לגדל את הילד כראוי, הם חלק מהגורמים שנלקחים בחשבון בעת קביעת פסק ההלכה בנושא. חשוב לשאול וחיוני לוודא מה דעת ההלכה, כדי שנוכל לשלב היטב את כל השפע שאנו מקבלים מאת ריבונו של עולם ונזכה לעשות רצונו בלבב שלם.

הכותבת הינה יועצת הלכתית.