מחסור במעונות יום

הכנסת דנה במחסור במעונות יום לילדים ביישובי בנימין. חוטובלי: "משרד התמ"ת קובר כסף שהושג בעמל רב"

חדשות כיפה טל טביומי 27/07/11 13:40 כה בתמוז התשעא

מחסור במעונות יום
יחצ, צילום: יחצ

המחסור במעונות יום ביישוב בית אל הוביל לדיון משותף של הועדה של לקידום מעמד האישה והועדה לזכויות הילד בנוגע למדיניות משרד התמ"ת המסכלת בניית מעונות יום. בתחילת הדיון הודגש כי מדובר במצוקה כוללת בכל רחבי הארץ. וכי דרך המקרה הפרטי של המעונות בבית אל נבחן מדוע בנייתם של מעונות בכל הארץ נחסמת זה שנתיים, על אף שהוקצה לכך תקציב של עשרות מיליוני שקלים. במהלך הדיון אמרה יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה, ציפי חוטובלי, כי משרד התמ"ת מונע בניית מעונות וקובר כסף שהושג בעמל רב. יו"ר הוועדה לזכויות הילד, זבולון אורלב, הוסיף וטען כי "משרד התמ"ת הוא אסקופה נדרסת שהאוצר מנהל אותו".

בדיונים נוספים שנערכו בחודש מאי האחרון, נתגלה כי מאות מיליוני שקלים שהוקצו לסבסוד ילדים במערך המעונות ולבניית מעונות חדשים כלל אינם מנוצלים. כ-320 מיליון שקלים שהממשלה הקצתה לנושא לא נוצלו להגשמת המטרה לה יועדו ולא ברור מה עלה בגורלם. כאשר הבירוקרטיה אותו מוביל משרד התמ"ת מערימה מכשולים ופניות רבות נענות בשלילה על בסיס מחסור בטופס זה או אחר.

"הוועדה המשותפת שמעה בצער, כי מזה שלוש שנים תקציב הסיוע לבינוי מעונות אינו מנוצל", נאמר בהחלטות הוועדה, "הוועדה רשמה לפניה את הודעת משרד התמ"ת שבסוף יולי מסתיים מועד הגשת בקשות הסיוע, ולכן הוועדה תתכנס בעוד חודשיים על מנת לעקוב אחר הביצוע. לאור השיהוי הבלתי מתקבל על הדעת, הוועדה דורשת מוועדת התמיכות לפעול על מנת שהמבנים שייבנו יוכלו לשמש את הילדים כבר בתחילת שנת הלימודים תשע"ג."

"אני מלווה את מעונות היום כבר שנתיים ומרגישה שאין מענה להורים בתקופה הכי רגישה בה מפקידים ילדים רכים" אמרה יו"ר הוועדה ציפי חוטובלי, "אין מנוס משינוי רדיקלי והעברת כל הנושא ממשרד התמ"ת למשרד החינוך. קביעת קריטריונים שאף רשות מקומית אינה מצליחה לעמוד בהם אומרת דרשני. הקריטריונים מקשים על רשויות הבאות לבקש את המגיע להן כדת וכדין"

"ככל שישוב מבודד, כך מחריפה בעיית המחסור במעונות, כי אין חלופות", אמר זבולון אורלב, "אי אפשר להסיע פעוטות בכל בוקר עשרות קילומטרים לישוב אחר. משרד התמ"ת הציב לרשויות בקשות לא הגיוניות. הדרישה להגיש נסח טאבו מקורי בעידן האינטרנט היא בקשה מטומטמת. המדינה בונה בבית אל בתי ספר וגנים, ורק משרד התמ"ת לא מוצא את הדרך לבנות. תעתיקו קצת ממשרד החינוך."

ממשרד התמ"ת נמסר כי תהליך הקצאת התמיכה להרחבה ולבניית מעונות יום מתבצע במסגרת מבחני תמיכה ועל פי נוהלי התמיכה ודרישות החשב הכללי, זאת על מנת להבטיח הקצאת משאבים ראויה ושוויונית. משרד התמ"ת עמל ושקד על בניית המבחנים במשך חודשים ארוכים והפיץ אותם להערות הציבור ובהתאם לזאת עדכן ותיקן אותם לפני הפרסום להגשת בקשות.

התקציב המיועד למטרה זו נרשם כתקציב מחויב ועם סיום בדיקת הבקשות ואישורן יועבר למבקשים. מספר הבקשות לתקצוב הרחבה או הקמה של מעונות, אשר התקבלו במשרד התמ"ת, עומד על 230 בקשות וברובן לא צורפו כל המסמכים הנדרשים. לכן אפשר המשרד ארכה נוספת להשלמתם עד לסוף חודש יולי. המשרד צפוי לסיים את הבדיקה ואת אשור הבקשות עד סוף חודש ספטמבר.