מה יותר חשוב ללכת למדרשה או להתנדב בקהילה?

החלטתי ללכת למדרשה, אבל חשובה לי מאוד גם ההתנדבות למען החברה, האם אפשר לשלב בינהם?

חדשות כיפה הרב אביעד סנדרס 29/05/16 14:50 כא באייר התשעו

מה יותר חשוב ללכת למדרשה או להתנדב בקהילה?

שאלה: החלטתי ללכת למדרשה, אבל חשובה לי מאוד גם ההתנדבות למען החברה, האם אפשר לשלב בינהם?

תשובה: השאלה היא שאלה מצוינת והיא אכן מביעה דילמה עקרונית בין חיי הלימוד לחיי המעשה. אין כל ספק שהדרך בה אנו גדלים ומחונכים גורמת לנו לראות פעמים רבות את צרכי הכלל ולנסות לתרום ולעזור לו. זוהי הצלחה מסחררת של תנועות הנוער ומוסדות החינוך הציוניים דתיים לסוגיהם השונים. הרצון להתנדבות, לנתינה כלל מעיד על גדלות נפש ועל הבנה שהחברה שלנו והמדינה שלנו אינה מקום רגיל בו כל אחד חושב על עצמו אלא משהו יוצא מגדר הרגיל.

אך עם כל הדברים הנאמרים לעיל, אי אפשר להכחיש שהעולם בחוץ לא תמיד פועל על בסיס העולם הערכי שהיינו רוצים שיפעל. בנוסף, מהלך החיים הנו סוחף והרבה מאוד פעמים בלחץ האוניברסיטה, פרנסה, משפחה וכו׳ שוכחים נקודה שבהיותנו צעירים יותר טבעית לנו. המדרשה אכן אינה מקום נורמאלי, המדרשה היא מקום בו את תשקיעי שנה שלמה אך ורק בדבר אחד, בהעמקת הזהות הרוחנית שלך, אך יותר וחשוב מכך בפיתוח וחידוד הנקודה הפנימית שבמובן מסוים מורדת בתרבות מסביב ומוכנה להתמסר למען אידיאלים גדולים יותר.

מבחינה זו המדרשה היא כמו ״תיבת נח״, מעין ״אינקובטור״, בו בשנה מרוכזת מפתחים ומעמיקים את הנקודה הפנימית ביותר של הזהות היהודית שלנו. נקודה זו היא נקודה שאכן אינה מסונכרנת עם קצב החיים המערבי. בכדי להיות מסוגלים לשים אידיאלים בראש, בכדי להיות מסוגלים לשמור על מתח רוחני עמוק שלא יתמוסס במהלך החיים העומדים בפניך, יש צורך בתקופה משמעותית של העמקה ללא כל הסחות דעת. זאת היא הסיבה מדוע ראוי שהשנה הזאת תוקדש רובה ככולה להעמקה ולימוד כמעט ללא מסיחים. מאידך, חשוב לזכור שאף בתיבה היה צוהר, לפי אחד מהפירושים הצהר היה מעין חלון שפתוח כלפי חוץ ובאמת לבית המדרש במדרשת לינדנבאום שלנו יש חלונות מאוד רחבים שפונים כלפי חוץ ומי שמאוד חשוב לה ההתנדבות ראוי שתשלב אותה עם השנה הזו, אך בכל מקרה ראוי שהאיזון ישמר ושהצד של ״התיבה״ ישמר ושהלימוד יהיה מרכז היום.

הרב אביעד סנדרס, ר"מ במדרשת לינדנבאום מרשת אור תורה סטון