לראשונה: הרבנות תכיר במשגיחות כשרות

בתשובה לבג"צ שהגישה תנועת "אמונה", התחייבה מועצת הרבנות הראשית להסיר את המכשולים ולפתוח דרך להסמכת נשים לתפקידי השגחת כשרות

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 02/12/13 09:34 כט בכסלו התשעד

לראשונה: הרבנות תכיר במשגיחות כשרות
יוסי זליגר, צילום: יוסי זליגר

אחרי חודשים ארוכים של סחבת, הרימה מועצת הרבנות הראשית לישראל ידיים, ובתשובתה לבג"צ היא מתחייבת להסיר את המכשולים ולפתוח דרך להסמכת נשים לתפקידי השגחת כשרות.

הממונה על הבג"צים בפרקליטות המדינה, בשם הרבנות ובשם השר לשירותי דת, כותב כי ניתן מענה למבוקש בעתירה, וכי התיקונים הנדרשים ימצאו ביטוי בחוזר המנכ"ל ויוטמעו במערכת.

ב“אמונה“ ניסו כבר לפני כשנתיים לשכנע את הרבנות לבצע שינוי בנושא ובמקביל יזמו קורס מקצועי המבוסס על מתכונת תכנית הלימודים המוכרת על-ידי הרבנות הראשית, ואף יותר מכך. בפועל התפרס הקורס על פני 160 שעות, והקיף את כל הנושאים בתחום הכשרות: מהכשרת בשר ועד לטכנולוגיה של המזון, מתרומות ומעשרות ועד למשקאות חריפים, וכמובן עוד מגוון רחב של נושאים. 16 נשים עד כה סיימו את הלימודים ורובן מבקשות להיבחן ולזכות בהכרה רשמית וממלכתית, כנהוג וכמקובל.

"ללא ספק, מדובר בפריצת דרך ובהישג היסטורי גדול ומשמעותי, בעל היבטים רחבים. הוא יפתח אפיקי תעסוקה חדשים עבור נשים רבות, שתחום זה היה סגור בפניהן כל השנים", אמרה היום ליאורה מינקה, יו“ר ”אמונה“.

בעקבות ההחלטה אמרה היום ח“כ עליזה לביא (”יש עתיד“) כי היא ”מברכת את הרב לאו על החלטתו האמיצה שתאפשר גם לנשים לגשת לקורסים ולבחינות על מנת לשמש כמשגיחות כשרות. הרב לאו התחייב על כך בפניי באופן אישי ואני שמחה לראות שהוא עבר מהר מדיבורים למעשים. אני קוראת למועצת הרבנות הראשית לאמץ את החלטתו של הרב לאו ולא להתנגד לה כפי שכבר עשתה בעבר. אין כל מניע הלכתי שאישה תכהן כמשגיחת כשרות וכבר במאה ה16- נשים היו שוחטות ואחראיות על תחום הכשרות. על הרבנות הראשית להמשיך ולמצוא את הדרכים על מנת להתאים את עצמה למציאות הישראלית“.

ח“כ שולי מועלם (”הבית היהודי“) ציינה כי מדובר ב“צעד קטן לרבנות הראשית וצעד גדול מאוד למעמד האישה. אני מברכת על מוקד חדש של החיים היהודיים במדינת ישראל הנפתח בפני נשים אני בטוחה שנשים כמו גברים תעשנה את עבודת הכשרות שלהן נאמנה ובאופן שיעודד את פתיחת מערך הכשרות במדינת ישראל להיות נגיש יותר ופתוח יותר לכלל הציבור תוך הקפדה על כלל נושאי הכשרות“.