למה ללמוד במדרשה אם אפשר ללמוד בבית?

בניגוד למתרחש באונברסיטה במדרשות ובישיבות רבות, חלק ניכר ממערכת הלימודים מוקדש ללימוד עצמי - האם טוב שכך?

חדשות כיפה הרב אביעד סנדרס 06/06/16 09:51 כט באייר התשעו

למה ללמוד במדרשה אם אפשר ללמוד בבית?

שאלה: ראיתי שיש הרבה זמן של לימוד אישי במערכת של המדרשה, האם לא עדיף שהכל יהיה שיעורים מרבניות ורבנים?

מסכת אבות מתחילה בתיאור לימוד התורה ממשה לאנשי כנסת הגדולה, גם לאחר מכן ממשיכה המסכת בתיאור המשך מסירת התורה והמימרות של חכמיה מדור לדור. כך היא דרכה של תורה, תורה עוברת מדור לדור ממלמדים לתלמידים. כך משתמרת לה המסורת וכל דור הינו בבחינת ננס על גבי ענק, נסמך בחידושו על הדור הקודם.

בלימוד מרבנית או רב יש גם ערך נוסף, לימוד התורה אינו רק לימוד של טקסט, לימוד התורה נעשה ברובו על ידי דוגמא אישית, על ידי קשר אישי שמבהיר שהתורה אינה רק דבר הכתוב אלא דרך של חיים שמקיפה את כל החיים של האדם, החל מן המחשבה וכלה במעשה.

אך עם כל זאת, ישנו מימד אחר שאי אפשר להתעלם ממנו, על מנת שנוכל להעמיק ולהפוך את התורה לקנין אישי יש צורך לעמול ולהשקיע. אינו דומה מה שעמלת עליו וקנית אותו במאמץ למתנת חינם ללא עמל ויגיעה, חכמינו אמרו שאחד מן הסיבות שחטאו ישראל בעגל היה משום שקבלת התורה היתה ״נהמא דכיסופא״, לחם חינם שהגיע ללא מאמץ.

זאת היא הסיבה שאנו במדרשת לינדנבאום מנסים לאחוז בחבל בשתי קצוותיו. מצד אחד יש צוות גדול של מלמדות ומלמדים שמעבירים את המסורת של לימוד התורה מדור לדור ומנסים להוות דוגמא ליחסנו לעבודת השם ולתורתו ע"י מגוון שיעורים ממגוון רבנים ורבניות בסגנונות שונים. ומאידך, יש במדרשה זמן משמעותי מאוד של לימוד עצמי לבד ובחברותא המכונה ״סדר״, בו כל אחת מתחברת לתורה בדרך בלתי אמצעית ויוצרת את הזיקה, הקשר והקביעות לתור על מנת לאפשר ללומדת להמשיך ללמוד גם אחרי תקופת המדרשה בה הנוכחות של הרבניות והרבנים הנה פחות נגישה. חשוב מכך, הלימוד העצמי בדרך כלל נעשה בחברותא, כך שהלומדות פוגשות מבט שונה ורחב על הטקסט הנלמד וכך הינם גם מחוברות ומעורבות בחומר הנלמד..

הרב אביעד סנדרס, ר"מ במדרשת לינדנבאום מרשת אור תורה סטון

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן