למה להחביא את הבטן?

השאלה החשובה אינה האם את מסתירה את ההיריון או מגלה אותו כלפי חוץ, אלא האם את מודעת לעצמך ומתחברת אל ההיריון שבתוכך - שהוא לא אידיאל אלא צמיחה פיזית

חדשות כיפה נעה רחל בן דוד 29/01/13 18:04 יח בשבט התשעג

למה להחביא את הבטן?
Vivian Chen -cc-by-nd, צילום: Vivian Chen -cc-by-nd

על מה חשבת בפעם האחרונה שהתבוננת במראה? האם שמת לב לשינויים הפיזיים שהתרחשו בך? האם חל שינוי גם במבנה פנייך? האם גון עורך השתנה? מה את מרגישה כשאת מתבוננת בעצמך בעיון? את אוהבת את מה שאת רואה? מה היית רוצה לשנות? מה היית רוצה ללמוד לקבל ולאהוב?

שאלות רבות שמטרתן לעזור לך להרגיש טוב ביחס למשתקף במראה, לברר מה מעכב אותך מלאהוב את עצמך. ר' עקיבא העמיד את התורה על הכלל: "ואהבת לרעך כמוך". כלומר: הבסיס לאהבת הזולת הוא היכולת לאהוב את עצמך. על בסיס מוצק של אהבה לדמותך העצמית, תוכלי לבנות את האהבה לעוברך, לרעייך ולשאר העולם. הגוף תופס חלק מרכזי בדימוי העצמי שלך, ולכן כדאי להשלים עמו ולשמוח במראה שנתן לך ה'.

לעתים, השינויים החיצוניים שההיריון יוצר מאתגרים במיוחד. גם חז"ל התייחסו בכובד ראש לשינוי המראה של האישה ולהשלכות הנובעות מכך. מתואר במדרש כי "בזמן שהאשה מקבלת היריון היא מתעברת ומתועבת, ונשתנה זיוה ופניה מכוערות ומוריקות כל שלושה חדשים הראשונים". השינוי הפיזי מתרחש לא רק בבטן, אלא גם בשאר הגוף ואף בפנים. שינוי כזה עלול להתפרש ככיעור.

נשים רבות חשות שהן אינן במיטבן בתקופה זו בשל ההתמודדות עם האתגרים המיוחדים לחודשים הראשונים ועם התופעות שיוצרים השינויים ההורמונליים, כמו: בחילות והקאות, כתמים על הפנים, ירידה ברצון לטפח את היופי.

עיקר הקושי הוא בעצם קבלת השינויים בגוף. בתפיסת היופי של רבות מאיתנו, בטן גדולה היא מיותרת ומכוערת. לעתים, קשה לשנות את התפיסה ולהחליפה בתחושת התלהבות על כך שהבטן ההריונית מבטאת בריאות וטומנת בתוכה חיים חדשים. בגמרא מתואר ש"אשה מחפה על עצמה", כלומר: שכבר בתחילת היריון, באופן טבעי, הילוך ההרה שונה (עמוק יותר), אך היא משתדלת להסתיר זאת.

בימינו ניכרות שתי מגמות, המשקפות שני הלכי רוח ושתי השקפות עולם סותרות. יש שמגלות הריונן (וכן את מין העובר) ברגע שהן יודעות על כך ומבליטות את בטנן בגאווה. יש נשים המסתירות את הריונן כל עוד ניתן מתוך חשש מעין הרע ומתוך אמונה כי "אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין". סיבות נוספות להסתרת ההיריון הן צניעות כללית וחוסר רצון להבליט את המכוסה. גם החשש מהפלה בתחילת היריון, שהיא שכיחה יחסית (כעשרים אחוזים), גורם לנשים רבות להסתיר את ההיריון עד לשבוע ה-13, שבו פוחת הסיכוי להפלה משמעותית.

בחברה הדתית, מקובל לחשוף ברבים את ההיריון בחודש שלישי, שאז ההיריון ניכר. מנהג חסידים להעלים זאת עד לחודש החמישי, למעט מפני קרובים - בן זוג והורים. מנהג חב"ד הוא להימנע אף מהעלאת דבר ההיריון על הכתב בתחילתו.

השאלה החשובה אינה האם את מסתירה את ההיריון או מגלה אותו כלפי חוץ, אלא האם את מודעת לעצמך ומתחברת אל ההיריון שבתוכך. היריון אינו אידיאל תיאורטי, אלא צמיחה פיזית. זו מתגלה גם בכתמים, בחולשה, בשינויי הגזרה. כל אלו ועוד הם ביטוי לשינוי שהאישה עוברת, למימוש האישי המתגלה בה: הצמחת חיים חדשים.

סימני המתיחה הם הזמנה להתמודדות עם החריגה מהמראה החיצוני האידיאלי. במקום הגוף החלק, נחשף היופי הפנימי הקסום, היופי ביכולת הגוף להתמתח ולהכיל את ההיריון בלי לגרום לך נזק. היכולת לראות את השינויים כנקודות חן שמוסיפות לך אור היא שלב חשוב ומשמח בחיים.

לעתים, אם קשה לך להתחבר למראה החדש שלך ולשמוח בחלקך, בגופך, כדאי לפנות לקבלת עזרה. כדאי להשקיע זמן ולפתוח את הנושא בשיחה עם חברה טובה, לחפש עידוד בספרים רלוונטיים, להתפלל על התחושה שחוסמת אותך מלחייך מול המראה, ואפילו לפנות לייעוץ מקצועי אם הנושא מטריד אותך מאוד.

תוכלי לנצל את ההיריון ולהכיר את עצמך דרך מבט חדש על הגוף שלך. זו מציאות שקוראת לך להרגיע את העיסוק במראך בעיני אחרים או ביחס לבנות אחרות. זו הזדמנות לעורר את ההתבוננות פנימה ולהתחבר לעצמך. ללמוד לכבד את העטיפה המופלאה שלך, המשתנה בהתאם לצורכי השפע הצומח בך, ולאהוב אותה.

שלמה המלך בשיר ההלל לאשת החיל מזכיר לנו כי "שקר החן והבל היופי". החיצוניות בפני עצמה היא שקר והבל, היא זמנית. מהלך החיים, שבו היריון, זקנה או צער, יגרום לכך שהיופי החיצוני יועם.

"אשה יראת ה'", המגלה את כוחותיה הפנימיים (יראה ה') בעבודה ובמאמץ, החושפת את היופי הפנימי, האמתי והנצחי של האדם, "היא תתהלל". הגר"א מפרש את דברי שלמה המלך ואומר שהחן והיופי החיצוניים הם חיוביים כאשר הם מופיעים בהרמוניה עם חן ויופי פנימיים. אישה יראת ה' תתהלל גם בחן וביופי החיצוניים. הוא מוכיח זאת מדברי התורה המתארים את האמהות כיפות תואר ויפות מראה. הגר"א מדגיש כי "שקר החן והבל היופי" כשהם בלי יראת ה', ואז הפער בין הפנים לחוץ נראה גרוטסקי, כ"נזם זהב באף חזיר". אבל "אשה יראת ה' היא תתהלל" גם בחן וביופי.

כשאת מרגישה צורך לשפר את הדימוי האישי שלך, שווה להשקיע בפיתוח הנפש והנשמה. כך מתגלה היופי הפנימי שלך ומאיר את החיצוניות. כך תוכלי לחייך לעצמך ביתר קלות מול המראה. תלמדי להקשיב לאיתותי הגוף, לזרום איתו בהתאם לשלב המדויק שבו הוא נמצא ולצרכים האמתיים שלך. תתחברי אל עוצמות הגמישות וההתחדשות שמבשר גופך, ותגלי שאפילו המראה אומרת לך שדמותך המשתקפת בה היא הכי יפה בעולם.

הכותבת מנהלת את "מרכז בראשית" - סדנאות לנשים ונערות, הכנה וליווי בלידה.
יוזמת הכנס השנתי "להרות כוחות - ללדת חיים" לנשים ובני זוגן, שיתקיים השבוע ביום רביעי, י"ט טבת, בלוד.