ללמוד במדרשה או ללמוד לבד בבית?

אני אוהבת ללמוד תורה וחושבת שזה חשוב, אבל למה לעשות זאת במדרשה? האם לא עדיף ללמוד תורה בלי מסגרת אלא באופן עצמאי מתוך בחירה חופשית מוחלטת

חדשות כיפה הרב אביעד סנדרס 06/06/16 09:49 כט באייר התשעו

ללמוד במדרשה או ללמוד לבד בבית?

שאלה: החלטתי ללכת למדרשה שנה הבאה, אבל קצת מרתיע אותי שיש תכנית לימודים מסודרת שיוצרת מעין מחויבות למסגרת שאין לי את הכוח והרצון להיכנס אליה בשלב זה?

תשובה: כמו כל נושא, יש מתח מובנה בין המסגרת לבין הרצון החופשי. יש לנו טראומות רבות שאנחנו סוחבים מימי התיכון בהם הלימוד הגיע מכפיה והכרח. אך אני חושב שתודעה יותר נכונה לשלב זה של החיים היא ״שמסגרת לא כופה אלא מאפשרת״, דהיינו מסגרת יכולה להעניק לך יציבות וכוח להתקדם ולהעמיק בכך שהיא מסמלת לך את הבסיס, את העוגן, אך המטרה האמתית של מסגרת היא אכן להתעלות מעליה ולבנות על גבה קומות גבוהות יותר.

המסגרת מאפשרת גם נקודה אחרת שכמעט ונשכחה היום, נקודת המחויבות. שוב, זה שאנו סוחבים עמנו את טראומות האולפנה ואת הפחד ממחויבות לא אומר שמחויבות אינה גורם מפתח בכל התקדמות בחיינו. המסגרת מאפשרת שקיעה משמעותית כיון שהיא עושה סדר ומגדירה במה חשוב להתמקד ומה לא. מי שבוחרת לבוא ולהעמיק את הזהות היהודית שלה, הרבה מאוד פעמים עומדת נפעמת אל מול הרוחב והאושר האינסופיים של התורה, בקלות אפשר לעמוד אל מול ים החומר וללכת לאיבוד, ולא למצוא את ידינו ורגלינו, המסגרת מדריכה שלב אחרי שלב איך להיכנס לעולם הלימוד, אך ליצור את המסגרות המתאימות שיכולות לשמש לעוגן בים הסוער של התורה והחיים.

המסגרת גם מאפשרת היכרות עם כלל סגנונות הלימוד השונים. 4000 שנות תורה שבעל פה יצרו תחומים שונים של לימוד, פרשנות התנ״ך, משנה, גמרא, מדרש, פילוספיה יהודית, חסידות, מוסר, מחשבת המאה העשרים (שכוללת את הרב קוק והרב סולוביצ׳יק ורבים אחרים) ועוד. לכל תחום יש עושר אינסופי, לכל אחת יש את התחום המיוחד לה, את המקום שלה בתורה. בכדי להיות מסוגלת להחליט מהו התחום שלך, מהי הנקודה שלך שבה תמשיכי להשקיע גם אחרי שנות המדרשה, יש צורך להיחשף בהתחלה לכל אחד מן התחומים. זוהי מקומה של המסגרת. מדרשת לינדנבאום מנסה להציע שיעור כמעט בכל אחד מן התחומים השונים של התורה בתקווה שכל אחת למצע בה את הניגון המיוחד שמתאים לה שילווה אותה בהמשך החיים.

הרב אביעד סנדרס, ר"מ במדרשת לינדנבאום מרשת אור תורה סטון