לא לטבול לבד- מתוך בחירה

"הגיע הזמן להפסיק להתעקש למנוע את זכות הבחירה בתחומים דתיים שונים ולהפוך את שירותי הדת לכאלה שמטרתם לאפשר לחפצים בכך לשמור הלכה בשמחה בקלות ובנגישות"

חדשות כיפה תרצה קלמן 26/06/16 10:25 כ בסיון התשעו

לא לטבול לבד- מתוך בחירה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בבואי לדון בסערת המקוואות שהיתה על סדר היום הציבורי בשבוע החולף, חשוב לי לפתוח את דברי בהבהרת עמדתי ההלכתית: ההלכה הפשוטה היא שיש לטבול בנוכחות אישה יהודיה מעל גיל שתים עשרה, שתוכל לוודא שהטובלת כולה- מקצות האצבעות ועד לשערות ראשה- היתה בו זמנית תחת המים. מן הראוי שככל שהדבר אפשרי יבחרו נשים שההלכה חשובה להם לטבול בנוכחות אישה נוספת שתוודא זאת.

אני מרגישה צורך לפתוח באמירה הלכתית זו ולהדגיש אותה, בגלל שלעיתים קרובות מדי השיח בנושאים הקשורים להלכה ולמדיניות ציבורית נדונים באופן דיכוטומי: לכאורה מצד אחד של הדיון יש כאלה שמבקשים לשמור על ההלכה, ומצידו השני של המתרס ניצבים אישים או כוחות המבקשים לפגוע בהלכה או לפעול באופנים שאינם מקובלים הלכתית. בניגוד לכך, אני רוצה להציג עמדה מורכבת יותר, שאני חושבת שנקודת המבט שממנה היא נובעת חיונית לנו כחברה וחשובה לקראת הדיונים העתידיים שבהכרח יתקיימו.

העמדה שהתפרסמה השבוע לפיה אי אפשר לחייב אישה לטבול בנוכחות בלנית עובדת המועצה הדתית אינה סותרת את ההלכה. היא נוגעת לסוגיות אזרחיות בדבר מעורבותן של רשויות ברשות הפרט. כמובן שמבחינה הלכתית אין שום הבדל בין נוכחות של אישה שמועסקת על ידי המועצה הדתית לבין כל יהודית בוגרת אחרת בעלת ראיה תקינה. לא ברור כיצד יכולה להימצא הצדקה הלכתית להתעקשות של חלק מהמועצות הדתיות (עד רגע לפני דיון בבג"ץ במקרה של המועצה הדתית בירושלים השבוע) לאסור על נשים לבחור מי תהיה האישה שתסייע להן בטבילתן. כמובן קיימים מקוואות רבים ברחבי הארץ, בעיקר במקומות קטנים, שבהם אפשרות הבחירה קיימת מימים ימימה. בנוסף יש לציין שאף שלכתחילה אמנם יש לטבול בנוכחות אישה נוספת, ישנם מקרים רבים שבהם טבילה שהתבצעה ללא נוכחות כזו כשרה בדיעבד. ישנם בהחלט מצבים שבהם יסברו פוסקי הלכה שיש להנחות אישה לנהוג באופן כזה (עם הדרכה הלכתית מתאימה) באופן קבוע או זמני. לאור עובדות אלה ההצהרה של הרבנות שמשווה בין טבילה ללא בלנית לטבילה "בבריכת שעשועים" עושה עוול לאמת ההלכתית, והלוואי שלא תגרום לנשים שאינן בקיאות בהלכה לבחור להסתפק בטבילה בבריכה במקום להתמודד עם מקווה טהרה כשר.

אולם לדעתי נסיגת המדינה מהתעקשות למנוע טבילה ממי שלא רוצה לטבול בנוכחות בלנית, אפילו אם היא בוחרת לעשות זאת באופן שאינו אידיאלי מבחינה הלכתית, נכונה לכתחילה. הבחירה להתעקש למנוע נגישות למבני דת או למקומות קדושים (כמו הכותל) ממי שאינם רוצים לנהוג באופן שאידיאלי בעיני הרבנות הראשית, משרד הדתות, או המועצות הדתיות, היא טעות מרה שכולנו משלמים עליה מחירים יקרים. שוב ושוב אנו חוזים בהתעקשות של הממסד הדתי למנוע מאנשים מעטים לנהוג באופן שאינו אידיאלי בעיניו, שהופכת לכדור שלג עצום מימדים ומשנה באופן מהותי את הסטטוס קוו. כך במקום לאפשר לנשים לקרוא בספר תורה בכותל- דבר שאין בסיס הלכתי לאסור אותו, אנחנו מקבלים חלק מהכותל שבאופן רשמי אמורה להתקיים בו תפילה של נשים וגברים יחד ללא הפרדה, והתנועה הרפורמית היא אחד הגורמים המרכזיים בקבלת החלטות לגביו. כך במקום לאפשר לכמאה אנשים בשנה לטבול במספר מקוואות בארץ כחלק מתהליך המרה ליהדות רפורמית, אנחנו כנראה עומדים לקבל מקוואות רפורמיים במימון המדינה. כך גם כאן- במקום לאפשר לנשים שלא רוצות לטבול עם הבלנית שמעסיקה המועצה הדתית הפך הנושא למלחמת חורמה שבסופה - שוב- נאלץ משרד הדתות להודיע שדרישותיהן של הנשים יתקבלו במלואן, יחד עם חשיפה תקשורתית אדירה. לא ברור איך הלקח לא נלמד ממאבק למאבק, במקומות שלא היתה הצדקה למאבק כלל.

בחירה חופשית היא יסוד דתי חשוב. לא צריך לפחד ממנה. להפך, חשוב שנגיע למצב שבו נשים בוחרות לשמור הלכה מתוך קבלת עול מלכות שמים ולא מחוסר ברירה. הגיע הזמן להפסיק להתעקש למנוע את זכות הבחירה בתחומים דתיים שונים ולהפוך את שירותי הדת לכאלה שמטרתם לאפשר לחפצים בכך לשמור הלכה בשמחה בקלות ובנגישות. אם חפצי חיים הם צריכים מוסדות הדת של המדינה להפסיק לנסות לכפות שמירת הלכה ולהתחיל לאפשר שמירת הלכה נעימה בראש ובראשונה כי כך ראוי שיהיה מבחינה תורנית.

תרצה קלמן היא יועצת הלכה, מנהלת אתר הלכה ובריאות האישה בנשמת

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן