טסות לחו"ל? 10 טיפים לנשים בהיריון, רגע לפני טיסה

הטיסה אינה זרז ללידה, אך לנו יש מספר טיפים לקראת הטיסה והנופש בחו"ל, שכדאי לשים עליהם דגש טרם הנסיעה

חדשות כיפה ד"ר גיל פומפ 05/08/13 13:26 כט באב התשעג

טסות לחו"ל? 10 טיפים לנשים בהיריון, רגע לפני טיסה
Vivian Chen -cc-by-nd, צילום: Vivian Chen -cc-by-nd

השבוע צפויים לעבור בשדה התעופה בן גוריון מאות אלפי נוסעים, משפחות, זוגות אשר בחרו לבלות את חודשי הקיץ החמים במדינות רחוקות. גם נשים הרות הן בין הנמנים עם הנופשים בחו"ל. הטיסה אינה זרז ללידה אולם לד"ר גיל פומפ - MD/MHA מומחה במיילדות גניקולוגיה ופיריון, רופא בכיר - מחלקת נשים ויולדות בי"ח לניאדו, קריית צאנז, נתניה יש מספר טיפים לקראת הטיסה והנופש בחו"ל שכדאי לשים עליהם דגש טרם הנסיעה.

1. בדקי שחברת התעופה איתה את טסה מאפשרת טיסה בשבוע ההריון בו את נמצאת. מבחינה רפואית טהורה אין מניעה לטוס עד שבוע 36, אך בטיסות בינלאומיות קיימת מגבלה עד לשבועות 32-35 של ההריון, על פי מדיניות חברת התעופה. כדאי גם לוודא שהביטוח שעשיתם לקראת הטיסה מכסה נשים בהריון.

2. החשש העיקרי בטיסות ארוכות הוא מפקקת ורידים (טרומבוזות) בשוקיים, סיכון המתגבר בישיבה ממושכת וכן בהריון באופן כללי. על כן ההמלצה היא לקום מהמושב לסירוגין, לשמור על תנועתיות של הרגליים גם תוך כדי ישיבה, ולהקפיד על שתייה מרובה, עדיף מים, במהלך הטיסה.

3. מומלץ לוודא מראש שקיימים חיסונים המתאימים ליעד הנופש. מחלות שאינן סימפטיות לכל אדם ובכל תקופה (לדוגמא מלריה, שפעת, צהבת נגיפית) עשויות להיות הרסניות לאישה ההרה.

4. כדאי לבדוק טרם היציאה לנופש או מיד עם ההגעה, היכן יש מוקד רפואי אליו ניתן לפנות במידת הצורך, ואיך מגיעים לשם.

5. כדאי להצטייד בכרטיס מעקב הריון בשפה המתאימה, בהתאם ליעד הנופש. תרגום לאנגלית זו פשרה מקובלת, אבל לא להיות מופתעים אם תקבלו מבט כעוס מרופא נשים פריזאי כי כרטיס המעקב אינו בשפה הנכונה מבחינתו. חשוב ביותר - שיצוין בכרטיס המעקב בבירור סוג הדם (כולל הפלוס או המינוס).

6. בתיק התרופות הקטן שלוקחים לטיולים - להוסיף: אקמול לכאבים (אם לא רגישים), משחה לפטרת (ולסובלות הכרוניות - גם נרות), לסובלות מדלקות חוזרות בדרכי השתן, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי אנטיביוטיקה מתאימה שתהיה בתיק, לסובלות מורידים בולטים - גרביים אלסטיות (חשוב לשים כבר בטיסה), פרמין לנוטות להקיא או הסובלות מבחילות, טבליות להורדת חומציות לסובלות מצרבת. מזכיר שהרבה יותר קל להצטייד בארץ מאשר לארגן בהתראה קצרה במדינה זרה.

7. קיץ. קרם הגנה מהשמש ושתייה מרובה. נכון לכולם. קל וחומר לנשים בהריון הנוטות לסבול יותר מהתייבשות (יכול להתבטא אפילו כצירים מוקדמים). כמו כן בשל לחץ דם נמוך יותר בהריון, קל יותר להתעלף.

8. נשים שההריון שלהן מוגדר כהריון בסיכון גבוה (מבחינת מחלות רקע אימהיות, יתר לחץ דם הריוני, סיפור אישי או משפחתי של נטייה לקרישתיות יתר, סיכון ללידה מוקדמת, תפקוד שלייתי ירוד) ראוי שישקלו נופש קיצי בישראל, במילים אחרות - לא מומלץ לטוס.

9. האיום הגדול ביותר בחופשות קיץ הוא (שלא למרבה הפלא) - תאונות דרכים. חשוב שגם בנופש להקפיד על חגורות בטיחות מתאימות, וכמובן, לנהוג באחריות.

10. הטיפ החשוב מכולם - אין תחליף לשיקול דעת. גם בנופש מעבר לים - אם זה נראה מסוכן, תדחו את זה עד לאחר הלידה. או לפנסיה.

נופש נעים ולידה קלה.