טיפים לאמהות לפגים

לקראת יום הפג הבינלאומי מפרטת אחיעד שניר, אחות מוסמכת ויועצת הנקה, את הדגשים החשובים ביותר הנוגעים להנקת פגים. לגזור ולשמור

חדשות כיפה אחיעד שניר 20/11/13 15:57 יז בכסלו התשעד

טיפים לאמהות לפגים
shutterstock, צילום: shutterstock

לידת פג היא לידה לפני תום שבוע 37, היא מוקדמת מהצפוי ולרוב מפתיעה וברבים מהמיקרים ללא סיבה ברורה, לידה מוקדמת משאירה אמהות והורים רבים עם הרגשה של חוסר אונים מכיוון שהפג נמצא רוב הזמן בטיפולו של הצוות הרפואי המבצע משימה מורכבת ועדינה וכן תחושה של בגידת הגוף שלא שמר על ההריון. הבעיה העיקרית בלידת פג היא חוסר הבשלות של מערכות הגוף שלו ואי המוכנות שלהן עקב הלידה המוקדמת.

עם זאת ידוע ממחקרים שיש שני דברים משמעותיים וקריטיים ביותר עבור הפג וחשובים ביותר לבריאותו הגופנית והנפשית שניתן לקבלם אך ורק מהאם ומהורי הפג עצמם:

1.חלב אם והנקה

2. מגע עור לעור- שיטת הקנגרו

בשני אלה, האם - ההורים - הם שותפים חשובים ביותר להבראת הפג והטיפול המיטבי בו.

האמיני בעצמך וביכולות של גופך

חלב אם לפג נחשב כתרופה לפג!

חלב אם ראשוני - קולוסטרום- נוצר וקיים בשד כבר משבוע 16 - הקולוסטרום עשיר בחלבונים ונוגדנים מיוחדים המצויים רק בו, הוא מצפה את המעי וחיוני לפג ולתינוק. ניתן ורצוי לסחוט את הקולסטרום עבור הפג שלך כבר בשעות הראשונות וביממה הראשונה לאחר הלידה או בהקדם האפשרי. קולוסטרום יוצא בסחיטה ידנית של השד בדרך הטובה ביותר, העזרי ביועצת הנקה לשם כך לפי הצורך.

את עושה את הדבר הטוב ביותר עבור הפג שלך ורק את יכולה לעשות זאת

ישנה הסכמה חד משמעית לגבי חשיבותה של הזנת פגים בחלב אם. מזון זה קריטי להתפתחותם התקינה והבריאה, זהו המזון המושלם עבורו- מחקרים מראים, כי חלב אם מתאים את עצמו לצורכי התינוק, ותפקידו קריטי בהגנה עליו מפני מחלות קשות שהפג בסיכון גבוהה יותר לחלות בהן. פגים הניזונים מחלב אם לוקים פחות במחלות המאפיינות ילודים במשקל נמוך, דוגמת זיהומים במערכת הנשימה ובדם, ומחלת מעיים קשה ומסוכנת הקרויה NEC, שהנקה היא הדרך היחידה להימנע מהתפתחותה.

הזנה בחלב אם היא הדרך היחידה להשלים לפגים את הנוגדנים, שהיו אמורים לעבור לגופם במהלך הטרימסטר השלישי של ההריון, ואת השלמת הבשלתן ותפקודן של מערכות הגוף שלא הספיקו לעשות כן בשל הלידה המוקדמת.
להנקה והזנה בחלב האם תפקיד מרכזי בעידוד יצירת קשר קרוב בין הפג הקטן לבין האם בעיקר במצב המאתגר של לידת פג ולעידוד ההתפתחות הפסיכו-מוטורית של הפג .

שאיבות שאיבות שאיבות

חשוב להתחיל לשאוב מוקדם ככל האפשר כדי ליצור ולאסוף את הנוזל הקסום שנקרא חלב אם. בקשי הסבר בעל פה ובכתב, מהאחיות במח' הפגים ומיועצת ההנקה של אגף האמהות, בכל מה שקשור למכונת השאיבה עצמה (בבה"ח ובבית), טכניקת השאיבה והעיסוי,אורך השאיבה ותדירות במשך היום והלילה, שמירה אחסון והעברת החלב בבה"ח ובבית ורישום שמקל לעקוב אחרי כל אלה.

בתחילה יצאו טיפות אחדות אולם עם ההתמדה מסביב לשעון תראי את התוצאות! יש לשאוב בכל יום לפחות שמונה פעמים כל שתיים- שלוש שעות ( בלילה פעם ב4-5 שעות) וזה לא קל, נסי לנצל את זמן השאיבה למנוחה, אכילה ושתיה, שיחה, קריאה, צפיה בסרט....או דימיון מודרך....דמייני ברגעים של קושי את הרגע שבו תזכו לצאת הביתה ובהדרגה פשוט לינוק.

ארגני לך סדר יום קבוע

נסי להתארגן כך שמלבד הטיפול בפג והשאיבות יהיה לך מספיק זמן לאכול, לשתות ולנוח. המאמץ הוא גדול אין שום ספק, אך יחד איתו קיימת תחושת העצמה וסיפוק שאת עושה את הדבר החשוב ביותר ואת המקסימום שאת יכולה ושרק את יכולה לעשות. אם את עדיין מאושפזת או כבר בבית השתדלי לנוח במיטה!! אספי כוחות לשאיבה הבאה ולזמני עור לעור שהן המשימה הייחודית לך עבור תינוקך.

מגע עור לעור Kangaroo Care טיפול קנגרו:

שיטת הקנגורו היא שיטת טיפול לאחר לידת פגים. היא חשובה ומשמעותית מאוד להתפתחותם, ובה מתקיים מגע ישיר, ללא בגדים, בין עור התינוק ועורם של אביו או אימו. ההורים מצמידים אל חזם את תינוקם העירום, ומשתמשים בהלמות ליבם וחום גופם, על מנת לחממו ולהרגיעו.

לשיטה זו לאחר לידת פגים כמה יתרונות גדולים מאוד עבור התינוק ועבור הוריו. המגע יוצר קירבה פיזית בין התינוק לבין הוריו, מעודד מאוד את קצב יצירת החלב אצל האם, עשוי לגרות את התינוק לנסות ולינוק או להתאמן ביניקה. יש מחקרים המעידים שלאחר לידת פגים, הפגים שטופלו בשיטת הקנגורו - מצבם הגופני התייצב, הם אכלו טוב יותר, ושוחררו מהר יותר מהפגייה לעומת פגים אחרים.

מגע עור לעור מותאם למצב הפיזי של הפג באותו הזמן החלטת אחות המחלקה או רופא. רצוי ש"הטיפול" ימשך לפחות כשעה -מספר פעמים ביום...לפי מצבו של הפג ובאישור הצוות כמה שיותר, יותר טוב. לא תמיד קל למצוא זמן בין זמני ההאכלה, שינה וטיפול בפג אך חשוב להמשיך מגע זה גם עם תינוקות בעריסה שלבושים בבגדים וגם כאשר הפג מגיע הביתה - הם עדיין זקוקים מאוד למגע ישיר וממושך על גוף האם או האב..

תמיכה, תמיכה, תמיכה

ארגני לך סביבה תומכת. לידת פג וההתנהלות בעקבותיה דורשת תמיכה...עני ב"כן" לכל הצעת עזרה - בישולים, נקיונות , הובלות , סידורים...כל דבר שיכול להעשות על ידי מישהו אחר. השאירי לך כוחות וזמן לדברים שרק את יכולה לעשות - שאיבת חלב , הנקה ומגע עור לעור.

אספי לך סביבה שבה יעודדו אותך לשאוב חלב וישמרו איתך על חלום ההנקה. מיצאי איש צוות שתומך בהנקה ותקבלי ממנו תמיכה ועידוד להיות נחושה בהחלטתך להניק ואם ניתן אמא עם ניסיון בהנקת פגים שתוכל ללוות אותך ולתמוך בך בדרך.

מצאי יועצת הנקה לקראת השחרור הביתה ושתלווה אותך אחריו

להנקת פגים דרושה סבלנות רבה... אך הפיצוי הוא ענק ומספק מאוד! אל תוותרי על ההנקה ותסתפקי רק בשאיבות. ברגע שניתן להתחיל בהנקה- התחילי בניסיונות! ואח"כ תני כהשלמה בקבוק שאוב . בבית באווירה רגועה עם יועצת הנקה מוסמכת תקבלי הדרכה לגבי ההנקה,שאיבות , תוספות, עלייה במשקל, מעקב חיתולים איך התינוק מתחבר לשד ותלווה אותך בהדרגה עד להנקה. כשהתינוק מאוד קטן יכול להיות שייקח לו זמן ללמוד לינוק.זהו תהליך מתחיל לאט וקצר ובמשך הזמן נעשה יותר "יעיל" וארוך. היכולת של האם להניק והתינוק לינוק קיימות ונשמרות והרבה פעמים אפשריות בהתמדה.

המוטיבציה שלך והתמיכה של הסביבה שלך, הידיעה והאמונה שלמרות שנולד לך פג קטנטן עשית ככל יכולתך ונתת לו את המתנה הנפלאה והקסומה של החלב שלך ילוו אותכם ויחזקו אתכם לאורך הדרך.

הכותבת היא אחות מוסמכת ויועצת הנקה מוסמכת IBCLC, מבית החולים לניאדו