הרובע היהודי: גיורת שביקשה לטבול סורבה והושפלה

גיורת שביקשה לטבול במקווה ברובע היהודי בירושלים בוזתה על ידי הבלניות שסירבו לתת לה לטבול בטענה שהיא אינה נראית יהודיה. מהמועצה הדתית נמסר בתגובה כי בעקבות גל טבילת נוצריות הונחו הבלניות להקפיד על בירור יהדות והבלנית התנצלה בפני הגיורת

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 05/05/15 14:17 טז באייר התשעה

הרובע היהודי: גיורת שביקשה לטבול סורבה והושפלה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

מקרה חמור של ביזוי גיורת לכאורה, ע"י בלניות במקווה הרובע היהודי בירושלים. הגברת הצעירה ר.ב. משבט מנשה, נישאה אך לאחרונה ומתגוררת בסמיכות לעיר העתיקה.

ביום חמישי, כ"ז ניסן 16/4/15 היא הגיעה לטבול במקווה ברובע היהודי. את פניה של הגברת קידמו 3 בלניות, אחת מהן נקראת יפה, הן שאלו אותה אם היא יהודייה. כשהשיבה בחיוב, הן ענו לה: "את לא נראית יהודייה", תוך שהן סוקרות אותה לטענתה מכף רגל ועד ראש.

לטענתה, השאלות לא פסקו: מי את, מה את צריכה, איפה את גרה, מה את עושה? מההשפלה והביזוי היא החלה לבכות, שאלה אם הן צריכות גם לראות את תעודת הגיור שלה, ניסתה למסור להן את התשלום עבור טבילה, אולם הן התעקשו וסירבו לאפשר לה להיכנס.

היא קראה לבעלה אשר המתין לה בחוץ (אשכנזי למהדרין ממשפחה ידועה ומכובדת) וגם איתו הוויכוח נמשך בצעקות רמות. לבסוף אפשרו לה לטבול, אולם היחס לטענת בני הזוג היה בלתי נסבל.

לדברי הזוג הפגוע עד עמקי נשמתו, אף אחת מהבלניות לא חשבה להתנצל או לבקש סליחה על היחס המזעזע. להיפך, ניסו להסביר לבעל שאין לה מה להיעלב והן מנסות למנוע טבילה של גויות. האישה סיפרה כי היא לא מסוגלת לחזור אל אותו המקווה. ברם, לזוג הצעיר אין רכב ופירוש הדבר נסיעה ארוכה בתחבורה ציבורית אל מקוואות מרוחקים. בתקווה ששם הדבר לא יחזור על עצמו.

חברי תנועת 'התעוררות' אלעד מלכה ונילי בן גיגי שלחו מכתב נזעם ליו"ר הוועדה הממונה במועצה הדתית וקבלו על המקרה, "אנו דורשים השעיה מיידית של אותן בלניות שהיו נוכחות במקרה, לקחו בו חלק ולא מיחו על ביזוי הגיורת. זאת עד לבירור ושימוע המקרה ונקיטת מסקנות מעשיות כנגדן", נאמר במכתב.

רני חזון-וייס מזכ״לית סיעת ירושלמים הגיבע על הידיעה ומסרה כי "בשבועות האחרונים הגיעו אלינו עשרות מקרים של פגיעה בזכויות של נשים במקוואות שונים ברחבי העיר. אנחנו בקשר ישיר עם הרבנים הראשיים של העיר הרב אריה שטרן והרב שלמה עמאר. במקביל יזמנו מכתב פתוח לרבנים עליו חתומות כ 200 נשים ירושלמיות שעומדות על זכותן לחופש טבילה ודורשות כי כל עוד המקוואות נמצאים תחת סמכותה של המועצה הדתית, מוטלת עליה האחריות לביטחון ורווחת הנשים הטבולות".

יו"ר הוועדה הממונה, יהושע ישי אמר בתגובה ל'כיפה' כי בעקבות גל של טובלות נוצריות שהחלו לטבול לאחרונה במקווה המדובר ולבצע במקום אקטים פולחניים הונחו הבלניות להקפיד על בירור יהדות על מנת לעצור את התופעה המדוברת. לאחר שהטובלת נשאלה והסבירה כי בעלה בחוץ, יצאה הבלנית לשוחח עם בעלה והתנצלה בפניה תוך הסברת הסיבות לשאלות.

גורם במועצה הדתית הוסיף, ״צר לנו כי יש ארגונים אשר בוחרים למנף סיפורים נגד המועצה הדתית במטרה להוציא את דיבתה רעה על מנת להשחיר את שמה במסגרת מאבק כללי שהם מנהלים נגד אופייה הדתי של ירושלים״.