הוא גם הרב הראשי שלנו

רבקה שמעון לא מבינה את מי שלא מאפשר לנשים להשתתף בבחירתו של הרב הראשי הבא, הרי השפעתו גדולה הרבה יותר על נשות ישראל מאשר על הגברים

חדשות כיפה רבקה שמעון 27/05/13 11:27 יח בסיון התשעג

הוא גם הרב הראשי שלנו

מספרים על הנצי"ב מוולוז'ין, שעל גדלותו בתורה אין עוררין, שנוהג היה לומר שככל שהוא היה רב גדול יותר, כך הוא למד פחות תורה. מתי הוא היה הכי גדול בתורה? כשהוא היה צעיר, עדיין ללא עול של משרה ציבורית כזו או אחרת, שגזלה את כל זמנו. נשאלת השאלה, למה מצפים מרב ראשי ובכלל מה זה רב?

הראי"ה קוק זצ"ל, שמרבים לצטט אותו בזמן האחרון, נוהג היה לחתום: עבד לעם קדוש על אדמת הקודש. עבד.

בעודי כותבת צץ במוחי הפסוק : 'הרב את ריבנו'. למעשה רב הוא קודם כל מטפלת. לפעמים הוא גם מורה, מרצה, עובד סוציאלי, פסיכולוג, מגשר ודואג לגמ"חים. לפעמים הוא גם פוסק. הרבה שעות מזמנו הוא תחליף לכותל המערבי. אם יש לו זמן, כסף והתארגנות נכונה, הוא גם יכול במקביל לנהל פרויקטים כיד היכולת והדמיון. שכונתיים, עירוניים, ישיבתיים או ארציים.

הצבור במדינת ישראל מורכב, מגוון, מאתגר בבעיותיו השונות. רב ראשי לישראל אמור להיות אדם צעיר, בעל חזון, נמרץ, עם כתפיים מאד רחבות, אגרופים ושיניים. עליו להיות אדם עם הרבה אנרגיות לנער את האבק מעל מדפי הרבנות הראשית, כדי לעשות שם סדר חדש, רענון כוחות, כדי שסוף סוף המוסד הזה יתנהל כמו שצריך.

רב ראשי לישראל בתקופה הנוכחית אמור להיות פוסק תורני עם עיניים לכלל ישראל. רב ראשי אמור להיות אחד שמה אכפת לו בכלל, זה עם ישראל ובעיותיו, ולא הצלת התדמית של הרבנות הראשית. אם הוא באמת יהיה אכפתי, כאוב, קשוב ויוזמתי במלוא הרעננות, הוא גם יציל את כבוד הרבנות. אבל השאלה היא נקודת המוצא מלכתחילה. להיות רב ראשי נכון ומתאים לתקופתנו זה להיות אדם עם יכולת להגיע לשינויים מרעננים בשיתוף פעולה מלא עם כוחות פרלמנטרים. שיהיה שם דיבור, שיהיה תקשורת, שיהיה יכולת לשיח וקשב.

מזה הרבה שנים יש נתק בין הרבנים הראשיים לממסד הפוליטי. סוג של זרות. את הזרות הזו יהיה על הרב הראשי לשחרר. רב ראשי שיודע לנאום ולדבר זה נחמד וטוב, אבל דיבורים בלבד ונאומים לא מספיק בדורנו ובאתגרים העומדים לפתחנו.

שמעתי מעל גלי האתר ראיון עם ליאורה מינקה, יו"ר אמונה, שמייצגת את הדעה שגם נשים צריכות להשתתף בגוף הבוחר את הרב הראשי. שוכחים שהרבה מן הבעיות שאתן מתמודד רב ראשי קשורות לנשים- תיקי נישואין, גירושין, גיור, בנושאים הללו עיקר הבעיות הן סביב האישה וצרכיה.

בבחירות האחרונות הרבנים החרדים מן המגזרים השונים זרזו את נשות הקהילה ללכת ולהצביע בקלפי כדי להשפיע על הרכב חברי הכנסת והממשלה. דווקא במקום הכואב, אליו מתנקזות הבעיות של הנשים - לא ניתן לנשים להצביע?

מאז התחילה להתדיין סוגית בחירת הרב הראשי, אני נושאת תפילה, שלנו- לעם ישראל, תהיה סייעתא דשמיא, שיתגלגל כך שיבחר לנו רב ראשי , שיהיה טוב לנו, טוב לעם ישראל. לכל עם ישראל. שתאיר לנו תקופה טובה , דתיים, חרדים וחילונים. ידועה האמרה, שאין ממנין פרנס על הצבור אלא אם כן גזרו עליו מלמעלה. זה רק נדמה לנו שדילים פוליטיים וגחמות של עסקן זה או אחר מביאים לבחירת הרב. הרב שיבחר, מן הסתם הקב"ה גזר עליו מלמעלה שיבחר. עלינו להתפלל להיות ראויים לרב טוב עבורנו. כשזה יקרה, נקבל את הבחירה בשמחה ובברכה. נאחל לו הצלחה באתגר החדש ונמשיך להתפלל שיצליח.