דתייה זה לא רק כיסוי ראש ושרוולים ארוכים

אז את שומרת שבת? איזו מין דתייה את? אחרי מאות שאלות כאלו החליטה תהילה פרץ לפרסם ספר המסביר בדיוק כיצד בנות המגזר מתלבשות – החל מאישה חרדית וכלה בקיבוצניקית. התוצאה לפניכם

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 19/11/14 13:08 כו בחשון התשעה

דתייה זה לא רק כיסוי ראש ושרוולים ארוכים
תהילה פרץ, צילום: תהילה פרץ

"אז את שומרת שבת?"

"איזו מין דתיה את?"

"אה, את נשואה? למה, בת כמה את?"

"אז איך את הולכת עם מכנסיים ולא שמה כיסוי?"

תהילה פרץ נשאלה עשרות שאלות שכאלו במהלך חייה, בעיקר בגלל שמצד אחד היא דתייה כדת וכדין, ומצד שני היא הולכת עם מכנסיים, בלי כיסוי ראש והיא נמצאת רוב הזמן באזור תל אביב, כך שהקונספט של דתייה שלא מסתובבת עם שביס וחצאית שמטאטאת את הרצפה לא הייתה ברורה לחילוני הממוצע.

בימים אלו מוציאה פרץ ספר מעוצב ומאוייר על ידה, בו היא מסבירה לקהל החילוני, וגם לקהל הדתי, מי זו דתייה על פניה השונות כפי שמתבטא בדרך הפשוטה ביותר - הלבוש. בסף מתוארות עשר דתיות אפשריות - מהמסורתית ועד החרדית, כשהן מתוארות על פי ארבע קטגוריות לבוש - יום יום, חתונה, שבת וחג, וים.

(צילום: תהילה פרץ)

"אני דתייה ומסתובבת הרבה בסביבות חילוניות", מספרת פרץ ל'כיפה'. שואלים אותי הרבה שאלות ובפועל אני משמשת כסוג של מסבירה. כשחיפשתי רעיון לפרויקט גמר במסגרת לימודי לתואר ראשון בתקשורת חזותית הבנתי שנושא הזיהוי של דתיות הוא נושא מרתק וצריך לצאת גם החוצה.

פרץ מספרת כי פרויקט הגמר בהנחיית הילה שאלתיאל במכללת 'מנשר' הפך עד מהרה לספר אותו היא מוציאה כעת בהוצאה עצמית, ומנסה לגייס כסף במסגרת 'גיוס המונים'. על הטענות בדבר תיוג של נשים על פי לבושן ולא אופיין היא אומרת ללא בושה: אני מתעסקת בתיוגים. “אנשים בחברה הדתית לא רגילים כשמתייגים אותם ועושים ספר על לבוש אבל זה המצב היום. אנחנו קודם מתייגים את עצמנו וזו כבר לא מילה גסה. כשגבר רוצה להכיר מישהי הוא רוצה לדעת איך היא נראית כי כך הוא מזהה את סוג הדתיות שלה”.

בספר, בן 110 עמודים, ישנן כאמור עשר סוגי דתיות. בין היתר עוסקת פרץ בנושאי דת ויהדות בעזרת איורים וטקסט, המובאים בדרך רצינית, אך גם עם הומור ושפת רחוב. “היה לי חשוב להנגיש את הספר לקוראים. זה לא ספר אקדמי", היא אומרת.

(צילום: תהילה פרץ)

"אנשים צריכים לדעת שדתיות זה לא בהכרח כיסוי ראש ושרוולים. יש בספר גם כאלו שלא נראות דתיות ובין היתר יש גם אותי", היא אומרת. פרץ, בת 27, אימא לתינוקת גדלה במעלה אדומים וכעת גרה בראשון לציון. בצבא הייתה מורה חיילת ואת בעלה הכירה בכלל באמצע טיול בתאילנד.

מה הדמות שהכי הפתיעה אותך?

"כשעסקתי בנושא הביקור בים הופתעתי. איירתי את האישה החרדית כליטאית כזו עם פאה, והנחתי שאישה כזאת לא הולכת לים. עם הזמן הסתבר לי להפתעתי שיש בגד מיוחד שנקרא 'ברוקין' - שילוב של בורקה וביקיני. מסתבר שזה ממש נחשב פריט אופנתי. בנוסף יש את הדתייה הקיבוצניקית שאוהבת לטייל הרבה. הייתי רוצה להכיר אחת כזאת".

(צילום: תהילה פרץ)