בין חינוך לצניעות למלחמה בין תרבויות

איך השפיעה עלינו התרבות המערבית עד שהחינוך לצניעות הפך להיות מתרבות של קדושה לתרבות של הסתרה

חדשות כיפה שירן רבינוביץ 13/12/15 12:39 א בטבת התשעו

בין חינוך לצניעות למלחמה בין תרבויות
shutterstock, צילום: shutterstock

הקושי העיקרי ביותר בחיי הנערה הדתית הוא הדיסוננס בין החינוך המתמשך של צניעות והסתרת הגוף לבין דימוי גוף בריא. אמנם "צניעות" זוהי מידה ממכלול המידות בנפשו של האדם שעליו לעמול ולתקן, והיא אינה שייכת כלל רק לנשים. אך ברבות השנים, הצניעות הפכה שם נרדף למערכת שלימה של קודי לבוש עם פירוט מדויק באורך, רוחב, רמת האטימות בבגד וכן הלאה. כך החל להשתמע שעל האישה להסתיר את רוב גופה, במקומות מסוימים ההסתרה היא לבל תיראה אף לא צורתו. עלולים להבין מכאן שגוף האדם הוא דבר שלילי שנכפה עלינו, וחובתנו היא להחביא אותו כדי שכך תבוא לידי ביטוי גדול יותר הנשמה שהיא העיקר.

בנקודה זו בא לידי ביטוי המאבק התמידי בין התרבויות השונות.

על-פי תרבות יוון , שהשפיעה רבות על תרבות המערב של ימינו, ישנה נטייה להסתיר דברים שליליים מתוך בושה וצורך שהדבר לא התגלה ברבים. הסתרת פגמים בגוף, ניסיונות לשנות אותם עד כדי הסרתם לצמיתות, או לחילופין הסתרת מידע אישי שנחשב שלילי בעיני החברה, הן דוגמאות ספורות לגישה זו. בניגוד לכך, ביהדות ההסתרה אינה נובעת אלא מתוך קדושה. ככל שהדבר קדוש יותר כך הוא מוסתר יותר. דוגמאות מוכרות לכך הן קודש הקודשים - המקום הקדוש ביותר בבית המקדש, בו שכנו לוחות הברית, ואליו נכנס הכהן הגדול בלבד ורק פעם אחת בשנה - ביום הכיפורים. דוגמא נוספת היא ספר התורה, אותו מניחים בתוך ארון סגור, מכוסה בפרוכת (ולא בארון זכוכית עם זרקורים), ומגלים אותו לציבור בזמנים מסוימים מאוד.

בחנוכה אנו נדרשות להיאבק בתרבות היוונים, ולהיצמד בכל כוחנו בתרבות היהודית השורשית, הנוצרת את הקדושה והעוצמה בעוז ומכוונת אותם למקומות והזמן הנכונים.

מתוך גישה זו, יש ללמד את הנערות על חשיבות הגוף. הגוף הוא אינו דבר שלילי שאנו צריכים להתבייש בו, להיפך - הוא כלי לנשמתנו. באנו לעולם החומר על-מנת לקדש אותו ולא על מנת לבטלו כליל. ההסתרה, אם כן, נובעת מגודל קדושתו ומהצורך לשמור עליו לתפקיד אליו הוא נועד. אדרבא, עלינו להכין אותו לכך. עלינו להרגיש בו נוח, להכיר את אזוריו השונים, לקבל אותו ולבטוח בו, כדי שבבוא העת, עם האדם המיוחד לכל אחת ואחד מאיתנו, הוא יתגלה במלוא עוצמתו ויכולותיו.

הכותבת היא מחנכת למיניות בריאה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן