אסור לתשאל את הטובלות? הצחקתם את הבלניות

בעוד המשרד לשירותי דת מוציא הוראות חדשות בנושא תשאול טובלות במקוואות, 'כיפה' חושף 5 מקרי פגיעה בזכויות הטובלות במקוואות בירושלים. הבלניות מצפצפות על ההוראות

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 09/04/14 09:11 ט בניסן התשעד

אסור לתשאל את הטובלות? הצחקתם את הבלניות
Shutterstock, צילום: Shutterstock

חיפוש גופני בניגוד לרצון הטובלת, נגיעה בגוף ובשיער ותשאולים מביכים, כך טוענות מתלוננות מרחבי העיר ירושלים אשר הגיעו לאחרונה למרכז הסיוע של עמותת 'עיתים'.

על פי תלונה אחת, בשתי פעמים שונות בהן טובלת הגיעה למקווה הבלנית חדרה לצנעת חייה האישיים, ערכה חיפוש על גופה ואף נגעה בשערה. בין השאר דרשה הבלנית מהטובלת לסרק את שערה כתנאי לטבילה בניגוד לרצונה ומנהגה של הטובלת. כאשר הטובלת סירבה החלה הבלנית לגעת על דעת עצמה בשערות ראשה וכן ערכה חיפוש על גופה. לאחר שהטובלת סירבה לוותר על הטבילה עקב תנאי הבלנית התקשרה הבלנית לרב שלדבריה גיבה את מעשיה ופסק שהטבילה אינה כשרה.

במקרים נוספים תיחקרו בלניות את הטובלות בניגוד לרצונן והטרידו אותן בשאלות, במקרה נוסף סירבה בלנית לאפשר לרווקה לטבול, זאת על אף שאינה אמורה לדעת את הדבר כלל מכיוון שאינה אמורה לתחקר אותה. בפעם אחרת דרשה בלנית להיות בחדר הטבילה ואף טענה בפני הטובלת כי אלו הוראות המועצה הדתית, אף שדבר זה אינו נכון ומפר את צניעותן ופרטיותן של הטובלות.

באירוע אשר נחשף בחודש שעבר בפורום 'הורות ומשפחה' ב'כיפה' עולה תמונה קשה באשר לתפקוד הבלניות בירושלים. על פי הטובלת הבלנית תחקרה אותה באופן מעמיק במיוחד לגבי ההכנות לטבילה, נגעה בה בגב, העבירה יד בשערה ולאחר שנכנסה הכריחה אותה הבלנית לטבול שוב ושוב בתואנה כי לא טבלה מספיק עמוק. עוד הכריחה אותה הבלנית לומר תפילה לרפואת חולה בעודה עומדת ערומה ורועדת. "רק כשהגעתי הביתה, התחילו הדמעות לרדת, ומאז אתמול אני ממשיכה לבכות לפרקים, ואני לא בטוחה למה. אני רק יודעת שתחושת ההשפלה צורבת לי את החזה, ומקשה על הנשימה", כתבה הטובלת.

"התחלתי לכתוב מכתב תלונה, ואז דמיינתי את התגובה של הנמען, מנהל אגף המקוואות במועצה המקומית (גבר, כמובן) - 'מה את רוצה? היא עושה את התפקיד שלה לוודא שהטבילה כשרה!'", הוסיפה הטובלת. "העוול הוא אמיתי. כשאני מגיעה למקווה אני לא מפשיטה מעצמי את זכות האוטונומיה על גופי. אין כל הצדקה לבצע בדיקות מילוליות ופיזיות בטובלת, מבלי לקבל רשות. מדובר במצווה פרטית שלי, ובאחריות שלי לקיומה באופן הלכתי או לא. מכוח מה אני צריכה לשכנע אדם אחר שהכנתי את עצמי כראוי, ושהטבילה שלי כשרה?! האם היינו מוכנים לקבל מרות כזו בכל תחום דתי אחר?", היא שאלה במרמור.

אתמול (ג') פרסמו במשרד לשירותי דת חוזר מנכ"ל אשר קובע כי אסור לבלניות לתשאל את הטובלות ועזרה בטבילה הינה אופציונלית בלבד. "לפי ההוראות החדשות הסיוע ההלכתי במהלך הטבילה ייעשה אך ורק על בסיס הסכמת הטובלת ובנוסף לכך פורסם בנוהל כי מהות וכשרות הטבילה הינו באחריות הטובלת בלבד, במידה ותמצא בעיה הלכתית כלשהי, הסמכות לפסיקה היא הרב המקומי באותו מקווה". ממסמכים שהגיעו לידי 'כיפה' עולה כי הוראות כאלו יצאו בעבר אך נענו בהתעלמות הפגנתית מצד חלק מהבלניות בעיר.

באוגוסט 2013, בתגובה לפנייה לרבנים הראשיים, הודיע עו"ד הראל גולדברג כי "עמדת הרבנים הראשיים לישראל הינה כי הבלנית נועדה לסייע לטובלות לקיים מצוות טבילה כהלכתה, ועל הבלנית להעמיד עצמה לרשות הטובלת לשם כך, ולהציע את עזרתה. יחד עם זאת, אין הבלנית רשאית לכפות על הטובלת מנהגים, חקירות או בדיקות בניגוד לרצונן".

בנובמבר אשתקד הוציא גם הרב הראשי דוד לאו עצמו מכתב לבלניות עצמן וקבע כי "תפקיד הבלנית במקווה הטהרה נועד לסייע לטובלות לקיים את מצוות הטבילה כהלכתה. עיקר פעילותה תעשה ע"י עצה וסיוע לרווחת הטובלות. מן הראוי היא שהבלנית תציע את עזרתה, וכאשר אינה חפצה בכך אין להקשות עליה". הרב הראשי הורה לפרסם את עיקרי הלכות הטבילה בכל המקוואות.

עם זאת, נראה כי בעוד המשרד לשירותי דת מנסים להיאבק בתופעה, בפועל למרות הוראות חוזרות ונשנות בלניות בירושלים מתעלמות מהוראות אלו וממשיכות להטריד את הטובלות. יש לציין כי בעוד התלונות אשר עולות ממסמכים שהגיעו לידי 'כיפה' חמורות, מדובר במקרים נקודתיים וישנן בלניות רבות אשר מבצעות עבודתן נאמנה.

החשש הוא כי בדומה להוראות קודמות של המשרד לשירותי דת, דוגמת חוזר המנכ"ל שהתפרסם אתמול (ג') וכן של הרבנים הראשיים, בפועל חלק מהבלניות יבחרו להתעלם מההוראות וימשיכו לתחקר את הבלניות. גורמים המעורים בפרטים טוענים כי אחת הבעיות היא חוסר אכיפה בנושא, הן מחוסר רצון והן מחוסר יכולת, כך שבפועל ייתכן כי התעמרות חלק מהבלניות בטובלות ימשיך. במועצה הדתית בירושלים החלו לאחרונה לקדם מדים אחידים לבלניות במטרה להגביר את השרותיות, אך אותם גורמים מציינים כי עדיף לשפר את השירות בפועל ולא להתמקד בחיצוניות בלבד.

במרכז הסיוע של עמותת 'עיתים' מבהירים כי הסמכות לחקור נשים או להתבונן בגופן ללא הסכמתן אינה נכללת במסגרת סמכויות הבלניות, המועצה הדתית או כל גוף ציבורי אחר. לדבריהם "מעשים אלו פוגעים בכבודן של הנשים הטובלות, בחופש הדת ובצנעת חייהן האישיים ואף עלולים לעלות לכדי הטרדה. אחריות הטבילה היא של האישה הטובלת בלבד וזכותה לכבוד ולפרטיות מוגנת בחוקי היסוד של מדינת ישראל". בעמותה מבקשים להבהיר כי המעשים המתוארים אינם מאפיינים את כלל הבלניות במקוואות בירושלים וברחבי הארץ. עם זאת, מבהירים ב'עיתים' כי חשוב לטפל מקרים חריגים אלו.

בנוגע לחוזר המנכ"ל שהתפרסם אמש (ג') אומרים ב'עיתים' כי "ההוראות החדשות הן צעד חשוב, אבל רק חלקי. כעת צריך לאכוף את הדברים בשטח ולעצור את המשך הפגיעה בצנעת הפרט של טובלות. כמו כן, בכדי למנוע מצב בו טובלות צריכות להתעמת עם הבלנית במקווה, יש להעביר השתלמות לבלניות על הנהלים וזכויות הטובלת ולפקח כי הבחירה בשירותי הבלנית אכן ניתנת לטובלת עצמה".

במשרד לשירותי דת הפנו את 'כיפה' בתגובה לחוזר המנכ"ל המורה כי אסור לבלניות לתשאל טובלות.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן