אל תגידו אצלנו זה לא קורה

"ההנחה הרווחת בציבור הדתי הייתה 'אצלנו זה לא קורה', היום ברור כי תופעת ההטרדות המיניות קיימת במגזר הדתי כמו בכל ציבור". ח"כ עליזה לביא בטור מיוחד לרגל יום המאבק באלימות נגד נשים

חדשות כיפה ח"כ עליזה לביא 26/11/15 09:33 יד בכסלו התשעו

אל תגידו אצלנו זה לא קורה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בעבר הלא רחוק ההנחה הרווחת בציבור הדתי הייתה ש'אצלנו זה לא קורה'. כשנודע על עדויות חמורות נגד ראש מדרשה של בנות, וכשנשים פנו לעזרה כנגד נגד רב מרכזי ההכחשה הייתה גורפת. האלם, המבוכה והשתיקה שאחזו במנהיגי הציבור הדתי היו גדולים. היום ברור שתופעת ההטרדות המיניות קיימת במגזר הדתי כמו בכל ציבור אחר ויש למי לפנות, יש מימי לבקש עזרה.

השינוי החל רק לאחר שנשים חברות הארגון קול"ך - פורום נשים דתיות, שייסדה ד"ר חנה קהת, החליטו לעשות מעשה ולתקן עולם. הן הציבו את התופעה על סדר היום, והובילו גם לשינוי תודעתי-ציבורי, וגם למתן סיוע וטיפול מקצועי לנפגעות. לפני למעלה מעשור הקמתי את הוועדה למניעת הטרדות מיניות ב"קולך" לאחר שחוויתי יחד עם חברותי לארגון את ההתעלמות, ההכחשה והבריחה מאחריות שהפגינו בקהילה הדתית: רבנים, אנשי הממסד הדתי והתקשורת המגזרית, בכל מה שהיה קשור להטרדות מיניות. התפיסה הייתה, כי אלו נושאים שמצריכים טיפול במחשכים.

התלונות הראשונות שכאמור, טופלו כנגד בעלי סמכות הלכתית שפגעו מינית בנשים ובנערות, נתקלו בהתנגדות עזה ובהכחשה גורפת, בקרב המנהיגים הרוחניים של הציונות הדתית. האכזבה הרבה מחוסר שיתוף הפעולה, ומאי ההכרה מעצם היתכנות של קיומן של תופעות של הטרדה מינית בחברה הדתית, חידדה לנו עד כמה הבעיה חמורה ורחבה.

בימים האחרונים אנו מתוודעים, פעם נוספת, לשינויים החלים בתוך המגזר הדתי בכל הנוגע להתייחסות התרבותית והחברתית כלפי הטרדות מיניות ושימוש באלימות. הדבר תקף כלפי נשים וגברים גם יחד. הפרסום ברשת החברתית של המתלוננות רחלי רוטנר ואור שוקרון, נגד חבר הכנסת ינון מגל, יחד עם הודעתו המצמררת בפייסבוק של אחד מנפגעי התקיפה של הרב מוטי אלון, הם מראה ישירה לאותם שינויים החלים בחברה. היום, ברור שתופעת ההטרדות המיניות נוכחת וקיימת במגזר הדתי, כנגד בנות ובנים, כנגד נערות ונערים, כנגד נשים וגברים כמו בכל ציבור אחר. יש להמשיך ולחשוף אותה, וכמובן לפעול על מנת למגרה.

ארגון "קולך" ניהל, שלא מבחירה, מאבק להדחת גורם דתי וחינוכי במדרשה לבנות באוניברסיטת בר אילן, שהואשם בהטרדה מינית: רב ידוע שעמד בראש המוסד היוקרתי ולימד בו, הואשם כי הטריד סטודנטיות ונשים שנקלעו למצוקה וביקשו את עצתו. כחודש לאחר פרסום האירוע כינסנו פגישה מיוחדת לה קראנו: 'לא להשתקה - לא להכפשה' (ירושלים, 10.12.02). לאחר בדיקות והצלבת מידע החלטנו לפעול- הופנתה בקשה רשמית אל שלטונות האוניברסיטה באמצעות חברות בארגון "קולך". במהירות הראויה מונתה ועדה לבדיקת העניין. בעקבות מסקנות הועדה הופסקה עבודת הרב לאלתר והוא פוטר ממשרתו. ללא פעולת חברות "קולך" - הפניית תשומת הלב לחומרת המעשה ולהשלכותיו, מסכת האירועים הייתה עלולה להסתיים בלא כלום.

מאז מקרה זה, זרמו הרבה מים בנהר ונעשו פעולות שונות בכדי להתמודד עם הבעיה. פורום "תקנה", שהוקם בשנת 2003 במטרה לפעול למניעת פגיעות מיניות על ידי בעלי מרות וסמכות בציבור הדתי. הפורום אותו ייסדה הרבנית יהודית שילת מאפשר פלטפורמה לטיפול בתלונות על הטרדה מינית שאינן מגיעות לטיפולן של רשויות החוק. פעילות הפורום עוסקת גם בהעלאת המודעות לפגיעות מיניות בקרב אנשי חינוך ואישי ציבור בעלי סמכות ומרות. בין חברי הפורום: הרבנים יעקב אריאל, הרב אהרון ליכטנשטיין, הרב יובל שרלו, הרב אליקים לבנון, הרב יהושע שפירא, הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, פרופ' ידידיה שטרן, פרופ' אביעד הכהן ואחרים

במהלך כהונתי כיו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה דרשתי ממינהל השירות הלאומי, להגיש נוהל ארצי מחייב למניעה ולטיפול בהטרדות מיניות בשירות הלאומי. בעקבות כך, כחלק מסמינר ההכשרה של בנות השירות הלאומי, הן עוברות הסברה על הטרדה מינית. כל בת פוגשת את הרכזת שלה על בסיס שבועי, על מנת שתוכל לאתר גם מצוקה כזו. בנוסף לרכזות יש גם עובדות סוציאליות, שהן כתובת לתלונות. מינהלת השירות הלאומי מחויבת כיום לאכוף את החוק, ומחויבת לספק תקציבים לטיפול בנושא זה.

ההתמודדות הפנים מגזרית עם הפרשיות האחרונות, כמו גם עם ההתמודדות הפנים מגזרית עם הפרשייה הידועה כ'הרב מהצפון', הניצול המיני על ידי מנהיג רוחני ורב, מלמדת על תהליך התבגרות בציונות הדתית, על מודעות גוברת ועל אחריות. כבר לא מטאטים מתחת לשטיח. ועדיין הדרך ארוכה וחייבים להמשיך ולעסוק בחינוך ובמניעה, במתן סיוע מקצועי, בתוכניות לשוויון בין המינים ובהעצמה.

המשך של התהליך הממושך המתרחש, ששותפים לו נשים וגברים הפועלים בהגברת המודעות ובהתמודדות כנה במציאות לא פשוטה. "והיה מחנך קדוש" לשון עשיה ותיקון. אסור לדרוך במקום. צריך לפעול לשינוי ולתיקון.

יום המאבק הבינלאומי לאלימות נגד נשים הוא לא סתם יום, זה חשבון נפש בשבילנו לבדוק האם אנחנו עושים את המקסימום כדי להבטיח את ביטחונן של בנות ובני ישראל, ושל תושבי המדינה. כולן וכולם.