מכירים מישהי הסובלת מאלימות? כך תוכלו לסייע לה

הנייד שלי צלצל בשעת לילה מאוחרת, ובצד השני של הקו שמעתי התנצלות מהוססת: "סליחה על השעה המאוחרת. חברה שלי במצוקה, ולא מצאתי כתובת אחרת לפנות אליה. אני רוצה מאד לעזור לה, אבל לא יודעת איך להתחיל בכלל". מאותה שיחה, התקשיתי לעצום עין

חדשות כיפה מיכל מלכה 25/11/18 10:26 יז בכסלו התשעט

מכירים מישהי הסובלת מאלימות? כך תוכלו לסייע לה
צילום: shutterstock, סטודיו כיפה

הסוד וההשתקה מזינים את האלימות, מאחורי דלתות נעולות ותריסים מוגפים אפשר להסתיר כמעט כל דבר, ולאורך זמן. מאידך - נכון, קיימת הבושה, והיא מובילה להתנתקות ולשתיקה, שלא קל לחדור בעדם. יותר קל להתעלם, לא לדחוף את האף, לא לשאול יותר מדי שאלות ולא להצטייר כחטטנים. 
ובכל זאת, לפעמים אין ברירה. אנו מזהים חברה, בת משפחה או שכנה הסובלת ממערכת יחסים אלימה, וחובתנו האנושית להושיט לה יד מסייעת.

 

איך עושים זאת נכון וברגישות הראויה?

נשים מוכות רבות אינן מגדירות את עצמן כ"מוכות", אפילו כשהן סובלות מאלימות קשה. חשוב לסייע לה לזהות את סמני האלימות, לתת לה הזדמנות ולהשאיר מרווח, כדי שתשתף ותספר על מצבה שלה.
אישה מוכה המשתפת חבר או חברה קרובים בבעייתה מרגישה תחושת הקלה. נסי להקשיב לרצונותיה באשר להמשך הקשר ולתת לה להחליט בעצמה כיצד לפעול בהמשך. בכך תחזירי לה את תחושת המסוגלות והאחריות האישית על גורלה. 

אישה הסובלת מאלימות חווה בדידות גדולה וקשה. תני לה את תחושת הביטחון שאת אתה ולצדה, ושהיא ממש לא לבד. אנו נוטים לביקורתיות יתר. נסי שלא להיות ביקורתית במקרה כזה, ולא להאשים חלילה, את האישה הסובלת. אין מקום לאלימות, יהיו הסיבות, הנסיבות, או התירוצים, אשר יהיו.

דאגי להעצים את התכונות הטובות והחיוביות שיש לאותה אישה, ולטעת בה ביטחון שבידה היכולת לשנות את המצב, לא להשלים אתו ולא לשקוע במרה שחורה. תמיכתך בכל עת קריטית וחיונית. במקרים רבים התגובה הראשונה היא לעודד את האישה המוכה להיפרד או להתגרש מבן זוג אלים, אף אם אינה בטוחה שהיא אכן רוצה או יכולה להיפרד מאותו בן זוג אלים.

חשוב לזכור כי קשה מאוד לנתק קשר זוגי, במיוחד כשהקשר הזה ספוג באלימות. גם אם היא החליטה להישאר עם בן הזוג, בניגוד לדעתך, חשוב להשאיר דלת פתוחה ולשמור אתה על קשר, כיוון שייתכן כי בעתיד היא תזדקק לעזרתך.
מוטב לעודד את האישה לפנות ולהתייעץ עם איש מקצוע שמתמחה בנושא האלימות. ישנם מרכזי אלימות במשפחה בכל עיר. הניחי בידה פתק עם מספר טלפון זמין, לכשתחליט לעשות את הצעד. אם את חשה שמדובר במקרה חירום, פני בעצמך אל גורם מקצועי מוסמך, כדי שידריך אותך איך להמשיך ולסייע למי שעדיין לא יודעת שהיא זקוקה מאד ליד מכוונת. 

האלימות במשפחה היא רעה חולה, ורק השנה נרצחו 14 נשים על ידי בני זוגן. אין הבדל בין מגזרים, עדות ומעמדות. חייבים כל הזמן לפקוח עיניים, ולהאמין שבידינו הכוח לשנות את התמונה העגומה הזאת.

 

מיכל מלכה - עובדת סוציאלית ומטפלת קלינית, בוגרת מכון "באר אמונה" להכשרת מטפלים בתחום המשפחה.