מה מזעזע יותר: בעל המכה את אשתו או שריפת ספר תורה?

לרגל היום הבין לאומי למניעת אלימות נגד נשים, הרהרתי בשאלה עד כמה אנו כחברה דתית מעריכים את קדושת החיים כאשר מדובר באישה הסובלת מאלימות במשפחה?

חדשות כיפה עו"ד נח קורמן -מייסד עמותת בת מלך 21/11/18 11:51 יג בכסלו התשעט

מה מזעזע יותר: בעל המכה את אשתו או שריפת ספר תורה?
צילום: shutterstock

"תני רבי ישמעאל: גדול שלום, ששם הגדול שנכתב בקדושה, אמר הקדוש ברוך הוא ימחה במים, כדי להטיל שלום בין איש לאשתו".(ויקרא רבה ט, ט). 
 
בפרשת סוטה מלמדת אותנו התורה כלל חשוב, הזוגיות יותר חשובה מהקפדה על שמירת קדושת שמו של הקב"ה, ולכן כחלק מטקס השקיית המים המאררים, מרטיב הכהן את שם השם הכתוב על גבי קלף ומוחק אותו. ידוע גם שפיקוח נפש דוחה שבת וכן כל המצוות נדחות מפני חיי נפש. (למעט עבודה זרה גילוי עריות ושפיכות דמים).

לרגל היום הבין לאומי למניעת אלימות נגד נשים, הרהרתי בשאלה עד כמה אנו כחברה דתית מעריכים את קדושת החיים כאשר מדובר באישה הסובלת מאלימות במשפחה?
 
הדברים התחדדו אצלי לאור המקרה הנורא של ס' - אשר שהתה במקלט של בת מלך עם חמשת ילדיה. סיפורה של ס' התפרסם בתקשורת, כאשר במהלך דיון בבית הדין הרבני בתביעת הגירושין שהגישה, התנפל לפתע בעלה על עורכת הדין שייצגה אותה ותקף אותה במכות רצח. הדיינים נאלצו לזנק ממקומותיהם, ולהרחיק בכוח את הבעל התוקף מעורכת הדין, אשר נפצעה ונזקקה לטיפול רפואי. תלונה הוגשה למשטרה, הבעל התוקף נחקר ושוחרר.

תלונתה של עורכת הדין במשטרה הצטרפה לתלונותיה של האישה כנגד בעלה, על אלימות רבת שנים. אולם למרות התלונות של האישה הבעל נחקר ושוחרר. הבעל האלים נשאר בקהילה, והמשיך לחבוש את ספסלי בית המדרש, עד שנתפס והואשם במעשה מטורף וחולני של שריפת ספר תורה והשלכת שאריות השריפה לאשפה. או אז עצרה אותו משטרת ישראל עד תום ההליכים, וכתב אישום הוגש נגדו בגין שריפת ספר התורה.

סדרי העדיפויות המעוותים של משטרת ישראל אינם מפתיעים ואינם אשמה של משטרת ישראל בלבד, האם אנחנו כחברה דתית מדרגים את חומרת המעשים בצורה שונה? האם אנו מזדעזעים יותר מדיווח על בעל שהכה את אשתו או משריפת ספר תורה?
 
נראה פשוט שקדושת החיים חמורה יותר מקדושת ספר התורה, ומי שמזלזל בקדושת החיים ומכה את אשתו אין שום סיבה שלא יחלל את קדושת הספר. הקשר בין שריפת ספר תורה לאלימות כלפי האישה ברור לי!

במשך שנים רבות הוכתה ס' בידי בעלה, עד שלבסוף ברחה למקלט של "בת מלך". למרבה הצער, גם לאחר ששיתפה את מנהיגי הקהילה באלימות של בעלה נגדה וטענה שמסוכן לה לחיות איתו, כי הוא לא צפוי ואלים מאוד, הם המשיכו לשכנע אותה שמדובר בתלמיד חכם ושלא כדאי לה להיפרד ממנו, ושמחובתה לשמור על שלום הבית. האם היום כאשר הוא שרף ספר תורה הם מבינים שהוא מטורף? כנראה שכן! האם הוא ימשיך להיות מקובל בקהילה לאחר ששרף ספר תורה? כנראה שלא! היום מבינים כולם שהבעל המטורף יכול גם היה לשרוף את אשתו ולא ספר תורה. האם מנהיגי הקהילה עשו חשבון נפש נוקב על כך שהפקירו אותה? לא בטוח!
כן, סדרי העדיפויות מעוותים לא רק במשטרת ישראל ופגיעה בקדושת ספר התורה נתפשת כחמורה יותר מפגיעה באישה!
 
אלימות נגד נשים אסורה על פי ההלכה, וזכתה לגינויים רבים מגדולי ישראל לאורך כל הדורות. ולמרות זאת, אלימות זו קיימת באותה מידה כמו בכל העולם. הסיבה לכך היא, היות ואלימות כנגד נשים אינה רק תלוית תרבות, אלא סוג של חולי ובעיה אישית נפשית של הגבר האלים. מאותה סיבה, גם אם מדובר בעבירה פלילית שהעונש עליה חמור, התופעה עדיין קיימת והמדינה צריכה להפעיל מקלטים לנשים מוכות, ומעודדת את הנשים המוכות לפנות לקבלת טיפול והגנה במקלטים.
קדושת החיים העומדת ברף הגבוה ביותר של הציווי האלוקי, מנחה אותנו כחברה דתית להכיר בקיום התופעה, ולהגיש לאישה עזרה סיוע וטיפול. 
 
"בת מלך" פרצה את הדרך כאשר הקימה לפני 20 שנים מקלט לנשים מוכות דתיות וחרדיות. הייתה זו הושטת יד ראשונה מסוגה לנשים המוכות שסבלו בבתיהן באין מושיע. הושטת יד שמאפשרת להן להציל את חייהן וחיי ילדיהן.

האתגר הגדול שלנו בעמותת "בת מלך" לא הסתיים. מידי שנה שוהות במקלטים של בת מלך 60 נשים עם ילדיהן, מרביתן יוצאות לחיים חדשים ללא אלימות. בהיותן במקלט הן זוכות לתמיכה מאסיבית הכוללת מלבד קורת גג וביטחון אישי, גם כלכלה, סיוע נפשי, סיוע משפטי, ובעצם הנשים מקבלות במקלט סיוע מלא להן ולילדיהן. נותר להן רק לקבל את כל הטוב ולעשות בעצמן את התהליכים הנדרשים ליציאה לחיים עצמאיים. כאשר הן נפרדות ויוצאות לחיים עצמאיים בקהילה, או אז מתחיל הקושי האמיתי, מלחמת קיום יומיומית, כלכלית ונפשית. זהו מאבק נוסף על קדושת החיים!
 
לקהילה יש תפקיד מפתח מעבר להוקעת הבעל האלים, הן בגיבוי והתמיכה שצריך לתת לאישה, הן בעת תחילת תהליך החשיפה והגילוי, על ידי הפנייתה לגורמי מקצוע מתאימים, על ידי הבעת דברי חיזוק ועידוד, על ידי הצדקתה ותמיכה בפעולות שתעשה להפסקת האלימות, והן, עם סיום תהליך ההפרדות מהבעל האלים, בעת היציאה מהמקלט לחיים עצמאיים, על ידי סיוע כלכלי, יחס חברותי הוגן ושווה, שילוב מלא בחיי הקהילה, ותמיכה בצדקת דרכה. קהילות שינהגו כך מקדשות את החיים ומקדשות שם שמיים!
ראוי לציין גם קהילות שנרתמו לסייע באופן מאורגן לנשים והילדים השוהים במקלטים על ידי הפעלת קייטנות קייץ, ימי כיף, מתן סל סיוע לנשים בעת היציאה ועוד. 
 
הסיוע של עמותת "בת מלך" מתאפשר תודות לפיקוח המקצועי והשותפות הכספית של משרד הרווחה, תודות למתנדבים והתורמים, תודות למסירות של הצוות ותודות לאמונה הגדולה בכך שאנו מקדשים את החיים, מצילים עוד אישה ועוד אישה ומצילים את הדורות הבאים ממעגל האלימות.
לפניות ותרומות לבת מלך, ניתן להיכנס לאתר העמותה. לקו החירום: 1800-292-333