הפתרון הפשוט שמצאתי - לנערה שלא קיבלה וסת

היא עוסקת בריפוי והעצמה נשית באמצעות ריקודי בטן. מחברת נשים למקומות העמוקים ביותר שבתוכן. ומאמינה באור ובטוב שבכל אישה. חני כהן יהונתן בטור אישי

חדשות כיפה חני כהן יהונתן 18/06/19 09:38 טו בסיון התשעט

הפתרון הפשוט שמצאתי - לנערה שלא קיבלה וסת
חני כהן יהונתן, צילום: רעות קורנברג

היתה לי חברה אנורקסית. בכיתה ט' הווסת שלה פסקה, והיא הלכה לרופא נשים על מנת להחזיר את הווסת. הרופא רשם לה גלולות למניעת הריון, ואותה חברה, שניזונה באותה תקופה מחבילת במבה ביום בלבד, נטלה גלולה כל יום יחד עם אותה חבילת במבה. בזה הסתכמה התזונה היומית שלה.
אבל בזכות הגלולות אחת לחודש היא ראתה דימום, ומבחינתה הבעיה נפתרה.

כשאני מעבירה סדנאות לתיכוניסטיות, אני מספרת לתלמידות את הסיפור הזה, ושואלת אותן:
האם הבעיה באמת נפתרה? אין אחת שאומרת כן. אני מסבירה להן שהווסת היא מנגנון מופלא, סימפטום לגוף באיזון או חוסר איזון. גוף צריך תזונה, תנועה, ומנוחה,  ואם חסר לו משהו משלושת הדברים הללו, הוא יאותת בעזרת הווסת. מנגנון גאוני.

פעם אחת, באחת הסדנאות שהעברתי לשמיניסטיות, ניגשה אליי תלמידה מודאגת, בת 18, שעדיין לא קיבלה מחזור מימיה. "אני מטופלת בגלולות", היא הסבירה לי, "ואז אני באמת חווה דימום כמו ווסת. אבל ברגע שאני מפסיקה, גם הווסת מפסיקה", היא היתה מיואשת לגמרי. היא הרגישה בעצמה שהגלולות לא מועילות, ושזו אחיזת עיניים, והיתה אובדת עצות.

שאלתי אותה אם היא אוכלת טוב. "כן", היא השיבה בביטחון. אוכל מגוון, קטניות, ירקות, בשר. 
שאלתי אותה כמה זמן היא ישנה בלילה. היא השיבה כי היא הולכת לישון ב-3:00 בבוקר וישנה 4 שעות, היא ענתה לי בקול רפה, נבוכה. שאלתי אותה אם היא עדיין מתפלאת למה אין לה ווסת.

"לא", היא ענתה. פתאום היה לה ברור מה הסיבה לכך. כיצד יכול גוף צעיר, שמקבל מעט מדיי שעות שינה ועסוק בהישרדות, להכין את עצמו לפריון?

התפלאתי איך רופא הנשים אליו הגיעה לא חשב לשאול אותה את השאלות האלה, ולא שולח נערה מתבגרת לישון במקום לתת לה הורמונים. הסברתי לנערה שחשוב מאוד שתקפיד על שעות השינה שלה, ושבזמן הלימודים, בהפסקות, תרקוד ריקודי בטן עם החברות שלה, כמו שלמדנו.

מה הקשר בין תנועתיות האגן לווסת? אני אוהבת לדמות מצב של חוסר איזון הורמונלי לבקבוק עם תרכיז ומים. כשרוצים לשתות מיץ, מה עושים? מנערים את הבקבוק. ככה אני מדמיינת את האגן.
כדי לאזן את ההורמונים, מנערים את האגן...הסברתי את כל זה לתלמידה, ראיתי שהיא בעניין ונפרדנו לשלום.

שבועיים אחרי אותה סדנה המחנכת של התלמידה ההיא שלחה לי הודעה מרגשת מאוד: התלמידה נכנסה באותו בוקר לכיתה, ובישרה בהתרגשות שהיא קיבלה בגיל 18, לראשונה בחייה, וסת.
טבעי לגמרי. התלמידות שמחו איתה, והיא סיפרה שזו הקלה עצומה עבורה לדעת שהיא תוכל ללדת ילדים. המשפט הזה מעיד איזו מועקה רבצה על אותה נערה זמן רב כל כך, וכמה פשוט הפתרון.

 

לטורים קודמים

 

ליצירת קשר, חפשו בפייסבוק "חני כהן יהונתן".