כמה מילים על טבילה בעת כזאת

היה קל יותר ונחמד ופשוט  להתווכח בפיסבוק על טבילה עם או בלי בלנית על מקווה מומלץ יותר או פחות על רבנים שמקלים או מחמירים ולמה כדאי (או לא) לפנות ליועצות הלכה.. אבל זימן לנו בורא עולם וסוגיית הטבילה בזמן הזה מאתגרת לא מעט נשים ואנשים

חדשות כיפה הרבנית ד"ר שולמית בן שעיה 21/03/20 23:05 כה באדר התשפ

כמה מילים על טבילה בעת כזאת
ארכיון, צילום: פלאש 90. אורי לנץ


אין הרבה מצבים בעולמנו המודרני בהם אנו צריכים להיות בבחינת מסירות נפש על מצוות.
התרגלנו, במיוחד בארץ הקודש לחיים רוחניים ודתיים עשירים נוחים ואפילו מפנקים...

בתי כנסת, מקוואות מפוארים, לימוד תורה זמין בכל מקום ובכל מדיה...

הרי לא הרי אנחנו כאמותינו הקדושות שהיו שוברות את הקרח בנהרות הקפואים כדי לטבול באירופה הקרה; שהיו הולכות באישון לילה לנהר הסמוך עם בנותיהן שישגיחו על טבילתן באתיופיה, במרוקו או בתימן; שהיו נוסעות שעות ארוכות ברכבות טרנסיביריות על מנת להגיע למקווה בעיר רחוקה אחרת (היחיד באזור) או שהיו פורשת מבעליהן עד יימצא פתרון.. 

והנה הגיע עת וגם אנו עומדים במבחן על מסירות נפשנו לכל זאת.
לא ציפינו
לא תכננו

היה קל יותר ונחמד ופשוט  להתווכח בפיסבוק על טבילה עם או בלי בלנית על מקווה מומלץ יותר או פחות על רבנים שמקלים או מחמירים ולמה כדאי (או לא) לפנות ליועצות הלכה..

אבל זימן לנו בורא עולם וסוגיית הטבילה בזמן הזה מאתגרת לא מעט נשים ואנשים.

וכאן חשוב מאוד לומר מספר דברים.

✔ אין צורך לחשוש מטבילה במקווה. רמת החיטוי של המים גבוהה מאוד ומוקפדת ברוב המקוואות לפי נהלים מחמירים, אם את חוששת תמיד תוכלי לבדוק זאת מול הבלנית או ללכת למקווה אחר שאת רגועה בו יותר. צריך גם לזכור כי בכל מקרה של חשש לבריאות הציבור המקווה נסגר לצורך חיטוי והטובלות מופנות למקווה סמוך.

✔ כידוע, יש לקצר את השהות במקווה ככל הניתן (הכנות בבית, במידת האפשר רצוי לקבוע תור מראש, אין חובה להתקלח במקווה קודם הטבילה בסיטואציה הנוכחית אלא לנהוג כמו בטבילה בליל שבת - הרטבת הגוף במי המקווה עצמם וטבילה). כמו כן מי שחשה צורך יכולה בסיטואציה הנוכחית, להתקלח מייד לאחר הטבילה. 

✔אי אפשר להיטהר בלי טבילה במקווה הכשר לטהרה. אין שום מציאות בה אמבטיה בבית או כל דבר דומה יכול לשמש למטרה זו! זוג שהיה בקרבה וקיים יחסי אישות ללא טבילה במקווה כדין מתחייב באיסור כרת ומחויב, בכל מקרה, בטבילה בטהרה. אנחנו יודעים כי מסתובבת ברחבי הרשת אמירה שאין לה כל גיבוי ועלולה להכשיל רבים בדבר, ויש להיזהר מאוד בנושא. 

✔ טבילה בים מסוכנת, מורכבת הלכתית ולכן לא מומלצת. ובכל מקרה של צורך בטבילה באופן הזה יש להתייעץ עם סמכות הלכתית.

✔לנשים בבידוד אסור לטבול במקווה! במידה ושני בני הזוג בבידוד מניעתי כדאי מאוד להתייעץ על הדרך הטובה ביותר לנהוג.

✔זוג שיכולים על ידי הארכת השימוש בגלולות וכיו"ב לא להיאסר, טוב שיעשו כך (כמובן רק במידה והדבר אפשרי מבחינה רפואית) על מנת להקל על האתגר. 

✔בנוסף, תמיד אבל במיוחד בעת כזאת, חשוב מאוד להימנע מלהיאסר לחינם על ידי כתמים וכיו"ב. ובכל מקרה של שאלה חשוב כעת, יותר מתמיד לפנות ולהתייעץ.

✔ואחרון חביב, לא נכון לעכב את הטבילה! בפרט בעת כזאת, החוסן הביתי והזוגי חשוב מאין כמותו ובשמירה וחיזוק הבית נמדדת ככל הנראה מסירות הנפש שלנו כרגע. 

יהי רצון שיראה הקב"ה את רצוננו הכן והטהור לשמור את דברו ויסיר מאיתנו כל מחלה וכל נגע רע.

בשורות טובות


הרבנית ד"ר שולמית בן שעיה, יועצת הלכה, מרצה במכללת אורות ישראל ורבנית אולפנת אמית להבה בקדומים.