אבולוציה בזוגיות - צמצום או הוספה?

בזוגיות, אנשים מפחדים משינוי, מנסים כל הזמן לשמר איזה מין סטטוס-קוו ישן שמזמן כבר לא רלוונטי למציאות החיים. להוסיף ולא להפחית - הרבה פעמים אנחנו מנסים לשפר דרך צמצום, בחנוכה נעבוד אחרת – בחנוכה הזה נהיה בבחינת משדרגים - “מוסיף והולך"

חדשות כיפה יהונתן ויסכה שומר 12/12/19 09:45 יד בכסלו התשפ

אבולוציה בזוגיות - צמצום או הוספה?
יהונתן ויסכה שומר, צילום: באדיבות המצולמים

לפני כמה ימים קיבלה ביתי משימה מבית הספר לכתוב חיבור על חוקר/מגלה/ממציא (גבר או אשה) שעוררו בה השראה. אז דיברנו קצת על כל מיני א.נשים מופלאים ששינו את פני ההיסטוריה, ולבסוף בחרה ביתי לכתוב על מארי קירי (ע”ע). השיחה הזו לקחה אותי להירהורים על אחד ה"מועמדים" – צ'ארלס רוברט דארווין – אבי תורת האבולוציה.
כשדארווין יצא עם התובנות שלו על התפתחות העולם, לאנשים מאמינים רבים היה קשה "לבלוע" את הגישה שלו שבמבט ראשון לא מסתדרת עם סיפור הבריאה התנ"כי...
אז הנה מה אני בהחלט לא אעשה כאן היום – אני לא אנסה ליישב את הקושיה עתיקת היומין הזו (למרות שבאמת אין סתירה). היום אדבר על אבולוציה בזוגיות.

מהי אבולוציה? זוהי ההבנה כי העולם כל הזמן מתפתח ומשתנה. המשפט הנפוץ (והשגוי) סביב האבולוציה הוא "החזק שורד". כשבאמת זה עובדתית לא נכון, שהרי אם זה היה נכון היינו היום עדיין מסתתרים מפני טירנוזאורוס-רקס, אימת העולם הפרה-היסטורי. אלא הכלל הוא "המסתגל שורד". ומכיוון שהמין האנושי הוא אלוף העולם בהיסתגלות, אנחנו מושלים בכיפה. 

אבל מה קורה בזוגיות? אנשים מפחדים מהשינוי. מנסים כל הזמן לשמר איזה מין סטטוס-קוו ישן שמזמן כבר לא רלוונטי למציאות החיים. זה לא עובד. חייבים לשדרג. מה זה לשדרג? לשדרג זה לזהות מה קורה עכשיו סביבי, מה הצורך, מה המתנה שיש במקום וברגע הזה. ואז לחפש את הכלי שיוכל להנגיש אלי את השפע והאור. זה בעצם הסוד של "מוסיף והולך" של חנוכה. במחלוקת של איך להאיר את העולם, בית הלל בכל יום מוסיפים אור, בכל יום משדרגים. 

אנחנו רוצים להזמין אתכם החנוכה הזה לשדרג. בכל יום מימי (או לילות) החנוכה, שבו יחד וחשבו על משהו קטן נוסף לשדרג בו את הקשר שלכם. משהו להתאים למציאות המשתנה, משהו שיוסיף בביתכם אור. חשוב לדייק – להוסיף ולא להפחית. הרבה פעמים אנחנו מנסים לשפר דרך להוריד ולצמצם דברים. בחנוכה נעבוד אחרת – בחנוכה הזה נהיה בבחינת משדרגים - “מוסיף והולך".

 

לטורים קודמים

הכותבים: יהונתן ויסכה שומר - בעלי "כלים שלובים", מרכז להתפתחות אישית וזוגית.

מוזמנים להצטרף לקבוצה הנקראת "עונג שבת זוגי". לקבלת קישור הצטרפות לקבוצת הוואצאפ, שלחו בקשה לכתובת המייל: orpnimi1@gmail.com