סוד ההיפוך: אלו השלבים לטקס הסליחה הזוגית שלכם

תשובה זוגית היא ההמחשה המעמיקה ומדוייקת ביותר ל "תשובה מאהבה". כאשר מרוב אהבה, אנו באים לתקן פגיעה שקרתה, וכואבים את סבלו/ה של אהבתנו. יהונתן ויסכה שומר בטור סליחה זוגי לקראת יום כיפור

חדשות כיפה יהונתן ויסכה שומר 03/10/19 13:03 ד בתשרי התשפ

סוד ההיפוך: אלו השלבים לטקס הסליחה הזוגית שלכם
יהונתן ויסכה שומר, צילום: באדיבות המצולמים

שלב משמעותי בצמיחה, התחדשות והתפתחות זה דווקא הנפילה, הפגיעה והסליחה. יש משהו שקורה ברגעים ובסיטואציות אלו של נפילה, שאוסף אל סיפור חיינו חלקים נסתרים, לא מדוברים, כאובים, עמוקים ומשלימים. כאינדיבידואלים ואף בזוגיות ובאינטימיות.
האחדות והחיבור של הקשר הזוגי בנוכחותם משמשים מַשְׁאָב ותשתית ליכולת לשוב אל האיחוד והחיבור. בקשת הסליחה, היא לקחת אחריות על הסבל (סַבָּלוּת) שהעמסנו על אהובנו ציפיות וכאבים שלא בזמנם, במקומם או שהשלכנו, במקום לקחת אחריות על תשוקותנו, חלומותנו, ציפיותנו ועל השריטות והכאבים שלנו. אנו ממשיכים במסע הסליחה אל צמיחה התחדשות והתקדמות זוגית.

"אמר ריש לקיש גדולה תשובה שזדונות נעשות לו כזכיות" (תלמוד בבלי - יומא פו, ב).
רגע, איך יתכן ש"זדונות יכולים להתהפך לזכויות"? במה סליחה מועילה? הרי היא לא תמחק את העבר? וכיצד שבים בתשובה?

לשוב לאהבה
תשובה זוגית היא ההמחשה המעמיקה ומדוייקת ביותר ל "תשובה מאהבה". כאשר מרוב אהבה, וחשיבותו של קשר נקי ואמיתי אנו באים לתקן פגיעה שקרתה, וכואבים את סבלו/ה של אהבתנו. בגלל האהבה, אנחנו רוצים להסיר חציצות, חסימות ומסכים, לא מחפשים לטייח ולצאת בסדר, אלא לאפשר דבקוּת אמיתית. אנו צוללים אל תוך תהליך אמיתי ומעמיק שכולל למידה על עצמנו ועל נקודות התורפה שלנו, על בן/בת זוגנו, על שערי הלב.
בסליחה ותשובה כזו, אשר מטרתה היא דבקות אמיתית ונקייה "וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד" (בראשית ב, כד) סיטואציה קשה זו שבני הזוג התמודדו איתה הופכת להיות עבורם שיעור בעל משמעות, הזדמנות והזמנה להיכרות מעמיקה ומדוייקת יותר, התחדשות וחיבור מחודש עד שאפילו בדיעבד נוכל להודות על ההזדמנות ועל אתגר הזה שהצמיח בקשר זיכוך ואף זכויות רבות. "זדונות נעשים לו כזכויות".

טקס סליחה זוגית
שלב ראשון - שְׁבוּ אחד מול השניה (כמובן שדאגתם קודם לאוירה אינטימית מתאימה). הסתכלו זה בעיניה של זו. וכשנכון לכם הניחו יד על הלב אחד של השניה. תשהו לרגע שם, בנשימות ובתחושת פעימות הלב. היזכרו ברגע זוגי המסמל עבורכם שלמות/ אחדות זוגית - אל תשתפו עדיין. תאפשרו לגוף ולהוויה שלכם להתמלא מרגע זה ומכל התחושות שבו. כשנכון לכם, שתפו בעיקר בתחושות שעלו, באיך זה מרגיש לחוש בפעימה משותפת, איך מרגיש החיבור שלכם.

שלב שני- היזכרו בסיטואציה בה פגעתם באהובכ/תם. מהו ה"דבר" שהעמסתם על אהוב/תם?
קחו אליכם חזרה את ה"דבר" ("קחו עימכם דברים ושובו אל ה'..."). קחו אחריות מלאה ותבקשו סליחה.
אמור/אמרי: "אני לוקח חזרה את ה... שהעמסתי עליך וגרם לך סבל. זה שלי! ואני מבקש את סליחתך".

שלב שלישי- שתפו מה צמח, התחדד והתחדש בכם מהתמודדות זו. מה למדתם על עצמכם, אחד על על השניה. משהו על הרגישות ומשהו על איך מתקרבים.

שלב רביעי- ספרו למה אתם זקוקים אחד מהשניה ברגע של חולשה ופגיעות. כך משני צידי המתרס תהפכו לשותפים אוהבים למסע אשר מצמיחים מגדילים ומרפאים אחד את השניה.

שלב חמישי- למשך 3 דקות ללא הפסקה וללא מילים. תתחבקו/ תירקדו/ תציירו/ תנגנו. (אחד מהנ"ל למשך 3 דק רצופות וצרופות). תאפשרו למלחמה להפוך להחלמה והלחמה של אהבה.

 

לטורים קודמים

הכותבים: יהונתן ויסכה שומר - בעלי "כלים שלובים", מרכז להתפתחות אישית וזוגית.

מוזמנים להצטרף לקבוצה הנקראת "עונג שבת זוגי". לקבלת קישור הצטרפות לקבוצת הוואצאפ, שלחו בקשה לכתובת המייל: orpnimi1@gmail.com