מתכון להצלחת הבית: זוגיות מכבדת והדדית

אחד המפתחות החשובים ביותר בתקשורת בין בני אדם הוא כבוד, כל אדם רוצה להיות משהו, להיות מישהו, להיות משמעותי בעיני המשפחה, החברים, הצוות בעבודה והכי חשוב בעיני עצמו. בזוגיות, הדבר נכון פי כמה

חדשות כיפה חיים שטרית 16/09/19 09:52 טז באלול התשעט

מתכון להצלחת הבית: זוגיות מכבדת והדדית
צילום: shutterstock

כל אדם רוצה להיות משהו, להיות מישהו.. כך נוכל לשפר את הקשר הזוגי שלנו בצורה פשוטה וטבעית ללא צורך במאמץ מיוחד אלא רק בעזרת כבוד והסתכלות הדדית.

מי לא כותב על זוגיות, מי לא מדבר על זוגיות, מי לא עוסק בזוגיות. מה שלא עסקו במשך דורות רבים נדמה כאילו משלימים בריבית דריבית בדורנו. כל הרצאה שניה מדברת על שלום בית. טובי המרצים, הרבנים והמטפלים מרצים ומטפלים בנושא זה מידי יום. לא אתיימר לקחת את מקומם של המטפלים המוסמכים שכן איני בא מן התחום אך מתוך מה שחוויתי בעצמי ואי אלו תובנות שאספתי מן החיים ומתוך עיסוקי בתחום ההדרכה אשמח להעלות כאן נקודה אשר תוכל לשפוך אור ולסייע בשלום הבית של כולנו.

אחד המפתחות החשובים ביותר בתקשורת בין בני אדם הוא כבוד. לכל אדם יש רצון, זכות וחובה לכבד ולהיות מכובד בעיני האחר. כל אדם רוצה להיות משהו, להיות מישהו, להיות משמעותי בעיני המשפחה, החברים, הצוות בעבודה והכי חשוב בעיני עצמו. 

צילום: shutterstock

בזוגיות, הדבר נכון פי כמה. לא ניתן להעלות על הדעת קיום של זוגיות אמיתית ללא כבוד. בזוגיות, הדבר גם מורכב יותר מכיוון שהרי ידוע שככל שקשר בין אנשים משמעותי יותר, מחייב יותר וקרוב יותר כך יש יותר טריגרים וסיטואציות המעמידות במבחן את קיום הקשר והצלחתו. גם גבר וגם אשה זקוקים ליחס מכבד. כבוד הוא לא צורך מצומצם של אגו ושל חשיבות עצמית מופרזת אלא צורך קיומי ובסיסי שלעיתים נזנח ונשכח במרוצת הזמן ויחד עם ההתעסקות בפרטים הטכניים של החיים: פרנסה, ילדים וכו' שממלאים את רוב הזמן שלנו וגם את הלב שלנו. 

כל צד מבני הזוג יוכל לטעון על חוסר כבוד מן הצד השני כי מטבע הדברים אדם רואה את מה שחסר לו ולא את מה שהוא מחסיר מן השני. זהו המקום של בני הזוג לחשוב על כך יחד, לשבת על כוס קפה בנחת, לדבר על זה ולהעמיק ע"מ להבין מהו הצורך של השני, מה כל אחד הפחית ולו מבלי משים מכבודו של השני ומה הוא יכול לעשות יותר למען השני, גם אם לא מבין את החשיבות שבדבר אלא 'רק' מפני שזהו רצון בן או בת הזוג וגם אם חושב שגם השני לוקה בחוסר כבוד כלפיו.

צילום: shutterstock

הדדיות זוהי קומה נוספת והכרחית ע"מ להגיע למצב של כבוד בתוך הבית ואשר בלעדיה לא ניתן להבין את השני ולכבדו כראוי. כל זוגיות מורכבת מרגעי אושר, שמחה ואהבה אך גם מרגעי אכזבה, קושי וויכוח. הדדיות אין פירושה זוגיות אופורית שבה לא מתווכחים אף פעם ומסכימים בכל דבר ועניין, דבר זה אינו מציאותי וגם לא חיובי שכן לכל אדם יש דעה ורצונות משלו ודווקא בשילוב הרצונות יחד מגיעים לשלימות. הדדיות בקשר זוגי פירושה הבנה של שני בני הזוג כי הם אנשים נפרדים בעלי רצונות, צרכים ורגשות שונים וצריכים להגיע יחד לפשרה, לוויתור ולהסכמה למרות חילוקי הדעות וגם אם כל אחד חושב שהאמת והצדק איתו. כשישנה הסתכלות הדדית והבנה שלשני בני הזוג יש זכות להרגיש, לרצות ולהביע את מה שחשוב להם, פוחת הרצון להשתלט ולהתעקש ויש כבוד הדדי. שנזכה להשכין שלום בתוך ביתנו.

 

לטורים קודמים

חיים שטרית. B.ed בחינוך מיוחד, מדריך הורים בשילוב פיענוח ציורי ילדים בשיטת מיכל וימר.