נישואים ברי קיימא בשירות המדע

נתנאל קראוס מתאר את מחקרו של מדען הזוגיות ג'ון גוטמן, אודות קבוצות סיכון לגירושים וסממן המנבא נישואים איתנים

חדשות כיפה נתנאל קראוס 01/09/19 16:01 א באלול התשעט

נישואים ברי קיימא בשירות המדע
צילום: shutterstock

המחקר בתחום הזוגיות פורח - בניסיון לסקר השפעות חברתיות, מגדריות, טכנולוגיות, כלכליות וכל מה שהמאמר האקדמי מסוגל לסבול. הרצון הוא להפיק תובנות - לאתר סממנים שיתריעו בפני נישואים כושלים או אדרבא יאשררו קשרים בריאים. קשה לנתח נתונים בצורה טובה. לפעמים ישנה הטייה לא מכוונת במחקר עצמו, ולעיתים הגורמים הקשורים לא באמת קשורים. דן אריאלי עושה מפשלות סטטיסטיות ספרים. אולם, לאחר שורות הסיוג הללו, אפשר בוודאי לומר שיש מחקרים מרתקים ופיקנטיים שזוכים לפרסומים בעיתונות הרחבה. 

ג'ון גוטמן

חוקר בולט בתחום הזוגיות הינו ג'ון גוטמן. בדומה למחקר המרשמלו המפורסם - בו נתנו לילדים מרשמלו והורו להם להתאפק מספר דקות כדי לקבל מרשמלו נוסף ואז לאחר עשרות שנים בחנו האם המתאפקים הגיעו להישגים גבוהים יותר - כך פעל גוטמן. הוא תיעד מספר רב של זוגות משוחחים ומתווכחים. לאחר 30 שנים בהם חלק מהזוגות התגרשו הוא ניסה לראות האם היה הבדל באופן התנהלות השיח בין הזוגות שהחליטו להיפרד ואלו שהמשיכו יחדיו.

ראשית, כאשר ג'ון חזר לצפות בשיחות של הזוגות שהתגרשו הוא ראה שהם הפגינו אחוזים גבוהים יותר של בוז כלפי בן/ת הזוג - למשל, גלגולי עיניים - וגם נקטו בהאשמות בוטות וחד צדדיות במקום לנסות למזער נזקים ולשמור על שיח חיובי מתוך כבוד לצד השני.

מעבירים נושא

שנית, וזו התובנה היותר מתרתקת, ג'ון גוטמן מצא כי הזוגות שהתמידו בנישואים העבירו נושא פחות מאשר הזוגות שהתגרשו. צד אחד מתחיל לשוחח והצד השני מאזין, שואל ומשיב סביב אותו נושא. לעומת צד אחד שמתחיל לשוחח והשני מהר מאוד קוטע את השיח ומחליף לנושא אחר. ג'ון גוטמן ראה כי סממן העברת הנושא ניבא באחוז גבוה (כ-85 אחוזים) אם הקשר יחזיק ואם, חלילה, לאו.

לסיכום במשפט ארוך אחד: 

בני זוג טובים מכבדים אחד את השני, אף כשמתווכחים, וגם מגלים עניין בנושאים המעסיקים את הצד השני.

לטורים הקודמים  

נתנאל קראוס, נשוי באושר. 

כותב רבי המכר הפוטנציאליים (חפשו בפייסבוק):

1. "המסה ליוצא הדתי המתחיל".

2. "המסה ליוצאת הדתיה המתחילה"  - לאחרונה יצא לרשת!

צילום: באדיבות המצולם