חייבים לדבר על זה: רגליים קרות לפני חתונה

הטבעת כבר נשלפה, צלחת נשברה, יש כבר אולם ולפעמים אפילו שמלה. אלא שפתאום אחד הצדדים מרגיש שזה לא זה ורגע לפני היום היום הגורלי מודיע שהוא מעוניין לבטל הכל. למה זה קורה ואיך מתמודדים עם התופעה הלא נעימה?

חדשות כיפה מיכל קוניה, חדשות כיפה 20/05/19 13:58 טו באייר התשעט

חייבים לדבר על זה: רגליים קרות לפני חתונה
רגלים קרות, צילום: pixabay

ביטול אירוסין רגע לפני החתונה היא תופעה כואבת העלולה להיות מלווה בלא מעט עוגמת נפש לשני הצדדים.עם זאת בשנים האחרונות היא הופכת להיות יותר ויותר מצויה. שיטוט קצר ברשתות החברתיות  עשוי לגלות את מימדי התופעה, עם עשרות ווידויים שבורי לב על ביטול חתונה וזוגות שבתוך כל הצער והכאב מנסים למצוא מישהו שישכור את האולם במקומם.

מי שחוותה על בשרה את החוויה הלא פשוטה הזו היא חנה שפיגל טוניק, בעלת הבלוג "להיות אישה" שביטלה אירוסים לפני קרוב לשמונה שנים ומשתפת בחוויה מתוך רצון לעזור לכאלה שמצאו את עצמם במצב הזה." מבחינה דתית ורוחנית התאמנו ארוסי ואני, אבל זאת היתה התאמה טכנית רק לשכל ולא ללב. אני לא מדברת דווקא על התאהבות כי יש נטייה להתבלבל, אלא על חיבור, שיח פנימי שהוא כן מאוד חשוב. אצלינו חוץ מהמקום הדתי הכל  היה מאוד מאולץ. רציתי מישהו שיכיל את כל הדרכים השונות שיש לעבודת ה' אבל התפיסה שלו היתה מאוד מצומצמת לדרך מסוימת אחת. "

כשהבינה את ההשלכות שעלולות להיות מבחינתה להמשך הקשר הזה החליטה ללכת צעד לאחור: "התחלתי לדבר איתו על הנושא, על כך שאני כבר לא כל כך בטוחה שאנחנו מתאימים .לאט לאט הצלחתי בעצם "לדחוק אותו לפינה" ולגרום לו להבין שאני מעוניינת לבטל."

היא מודה שהיה מדובר בצעד לא פשוט, ונוסף לכך הקושי של הרקע החרדי ממנו הגיעו, אך בדיעבד היא מברכת על הצעד הזה. "ככל שהמשבר שבן אדם עובר הוא יותר עמוק היכולת שלו להיבנות ממנו ולהתקדם היא יותר גבוהה. באופן אישי אני יכולה להעיד שאם לא הייתי מגיעה למקום הזה ייתכן שלא היה לי האומץ להתחיל לצאת עם בסופו של דבר עם מי שהוא כיום בעלי והבן אדם הכי נכון ומדויק לי, אבל כן שונה ממני מבחינת הרקע והרמה הדתית. במבט לאחור אני מרגישה שהצלתי את החיים הרוחניים שלי ולמדתי להיות קשובה לעצמי ולעשות את מה שנכון לי."

בניסיון להבין מה בעצם גרם לסיפור של חנה להפוך לחלק מתופעה נפוצה כל כך, דיברנו עם ציפי ריין, פסיכולוגית ומטפלת משפחתית: "אני חושבת שזה נובע מכך שלא קל כיום למצוא זוגיות ,ומצד שני עדיין אנשים מאוד רוצים את זה, ובאיזשהו מקום זה מתנגש. התקופה בין האירוסין לחתונה היא מאוד לחוצה,צריך למצוא אולם, דירה, לקבל החלטות כספיות וזה מאוד לא קל להפוך פתאום להיות זוג של ממש במקום לצאת לעוד דייט. בציבור הדתי נוסף העניין של שמירת נגיעה שהוא לא פשוט ובכלל, 50% מהזוגות מציינים את התקופה הזאת כמאוד מאוד קשה." כשהיא נשאלת כיצד היא באופן אישי מסתכלת על התופעה ריין מתנסחת בצורה זהירה.

"מצד אחד מדובר במשהו טוב, פעם אנשים לא היו מעיזים לבטל ובעצם היו מגיעים לנישואין כשהם לא מוכנים אליהם ומצאו את עצמם בסיטואציה מאוד קשה של נישואין לא טובים או גירושין חלילה. מצד שני ישנם הרבה זוגות הנתקלים בקשיים בתקופה הזאת וייתכן שאם היו מנסים לעבוד על זה, או אולי אפילו להיעזר באיש מקצוע היו מצליחים להתגבר על הבעיות."

מקומם של ההורים והמשפחה הוא לא פחות חשוב, כשבלא מעט מהמקרים, אומרת ריין הם הגורם לבעיה. "יש פעמים שיש התנגשות בין ההורים שלה להורים שלו ויש פעמים שבן או בת הזוג הם שלא מוצאים חן בעיניהם. לפעמים במקרים כאלה הם צודקים ורואים אולי משהו בעייתי בצד השני שהילד שלהם פספס, ולפעמים זה עשוי לנבוע מהערכה מוגזמת לילד שלהם. אני בכל מקרה שיש מצידם התנגדות לאירוסים מציעה לילד לשבת איתם ולברר לעומק את הסיבה ואז לדעת להתנתק ולקבל החלטה עצמאית כאדם בוגר. לפעמים כדאי שוב לפנות לגורם מקצועי שייתן נקודת מבט אובייקטיבית על הנושא."

במידה וכל הנסיונות לגישור כשלו והגיעה ההחלטה שאין מה לעשות וצריך לבטל ציפי ממליצה לפנות מספיק זמן לאבל. "כן צריך לדעת לתת זמן לבכי ולעצב,לעכל את מה שהיה וללמוד מטעויות שאולי נעשו כי בסופו של דבר לומדים מהכל. גם  פה אני מאוד ממליצה ללכת לטיפול אצל איש מקצוע כיוון שבכל זאת מדובר בטראומה ממש. ההערכה העצמית עלולה להיפגע וזה גם משהו שכדאי לעבוד עליו."

החזרה לעולם הדייטים עשויה להיות קשה ולכן, היא מדגישה, חייבים להיות בשלים ובטוחים במוכנות לחזור. "אחד מהחלקים העיקריים להתאוששות זה  גם לדעת להאמין בה', בכך שיש מישהו שמיועד לי ויש תהליך מסוים שצריך לעבור עד שאמצא אותו."

ומה מבחינה הלכתית?אם לשפוט על פי תשובה שנתן הרב שרלו לבחור שהתייעץ אותו ב"שאל את הרב", אין בביטול אירוסים בעיה הלכתית. "לפעמים", כתב הרב "זה אפילו עדיף מאשר להגיע לחתונה ושלא יהיה שלום בית בין בני הזוג." כמובן שהוא ממליץ לנסות לעבוד ולראות אולי בכל זאת ניתן להתגבר על הקשיים, אבל במקרה שבין בני הזוג ממש אין התאמה, העדיפות היא לפרק את החבילה.

חששות הלכתיים נוספים שעשויים להתעורר בעקבות הנושא של ביטול חתונה הם החשש מהקפדה- כלומר במקרה ורק אחד מבני הזוג מעוניין בביטול והוא חושש מקפידא שתהיה עליו מהצד השני. בתשובה נוספת שנתן הרב שרלו בנושא הביטולים הוא מסביר כי אין סיבה לחשוש מקפידא אלא במקרים שיש חשש להתנהגות לא ראויה מצד בן הזוג המבטל. "אם הכל נעשה בהגינות יש לבקש סליחה ומחילה ולהמשיך הלאה, ולא לאפשר לעננים להעיב על חיינו במקום בו הם מנסים לעשות כך."

שאלות הלכתיות נוספות התייחסו בעיקר לצד הכלכלי והאם יש חובה להחזיר את מתנות שנתנו וכדומה לאחר ביטול אירוסים. רובן המוחלט של התשובות שניתנו תמכו בכך ששני הצדדים יחזירו הכל, וזאת על מנת לאפשר להם לפתוח דף חדש ונקי ככל האפשר.