אני לא מצליחה להשתחרר מהתלות הרגשית בבעלי - מה אפשר לעשות?

אחד המצבים היותר נפוצים שיוצא לי להיתקל בהם כיועצת זוגית הוא מצב של תלות רגשית בין בני הזוג. מצב נפוץ, אבל לא מספיק מדובר ואני בטוחה שאפילו יש מביניכם שקוראים את השורות הבאות ותוהים לעצמכם: מה זו בכלל תלות רגשית והאם אני בכלל כזה/כזו? אז הנה לכם 4 דברים שכדאי לדעת על תלות רגשית

בת חן וייל בת חן וייל, חדשות כיפה 25/02/24 14:05 טז באדר א'

אני לא מצליחה להשתחרר מהתלות הרגשית בבעלי - מה אפשר לעשות?
כל מה שלא ידעתם על תלות רגשית בין בני זוג , צילום: fizkes,Shutterstock

1. תלות רגשית היא פעולה טבעית ואנושית

נתחיל בדבר הכי חשוב שכדאי לדעת – תלות רגשית היא מעשה אנושי וטבעי. בתור תינוקות הגענו לאוויר העולם כשאנחנו תלויים לגמרי בהורים שלנו. הם המביאים והמוציאים, הם האחראיים עלינו ועל רווחתנו הפיזית והרגשית. עם השנים אנחנו למדים איך לפתח עצמאות גם פיזית אבל גם מחשבתית ורגשית. מה שקורה הוא שגם בזוגיות לעתים נוצר מצב של תלות רגשית בין בני זוג. להיות תלוי רגשית במערכת יחסים זה אומר להסתמך על בן/בת הזוג שיהיו אחראיים לרווחה הרגשית, לערך העצמי ולאושר שלך. זה אומר לחפש כל הזמן אישורים מבן או בת הזוג, משל הם הוריכם ואתם הילדים. מה שמונע ממך לפתח תחושת עצמי חזקה וליצור קשרים משמעותיים.

2. תלות רגשית איננה דבר מגדרי

הרבה פעמים יש מין תפיסה כזו שרק נשים הן תלותיות בעוד גברים הם מצ'ואים חזקים והאמת היא שגם גברים יכולים להרגיש תלויים רגשית בבנות זוגם. אמנם יש השפעה של נורמות תרבותיות שבהן אישה תלותית נחשבת נשית לעומת גבר תלותי שנחשב רכרוכי אבל תלות רגשית אצל גברים יכולה להתבטא במגוון דרכים, כגון: חיזוק הערך העצמי על ידי מחמאות ואישור בת הזוג, הימנעות מקונפליקטים, קושי בהצבת גבולות, קנאה ורכושנות ועוד

3. יש תלות ויש תלות

האדם הוא יצור חברתי מטבעו ולכן ברור שיש תלות ברמה מסוימת עם האנשים הקרובים אלינו. לצד זאת יש תלות שהיא איבוד העצמי ויש תלות שהיא קשר וחיבור לצד החוויה של כל אחד מבני הזוג את עצמו כישות נפרדת. הייתי אומרת שאפשר אפילו לשים את התלות על הסקאלה – כאשר מצד אחד יש את התלות המוחלטת בה בני זוג תלויים אחד בשני באופן מוחלט וכאשר מן העבר השני ישנה נפרדות מוחלטת שבה כל אחד מבני הזוג חי את חייו לעצמו. גם בצד זה וגם בצד השני יש הרבה בדידות וכאב. אבל באמצע, ביניהם, יש את הקשר והחיבור לצד החופש לכל אחד להיות מי שהוא – משתנה בלתי תלוי. באופן טבעי וממה שאני רואה מניסיוני בתחילת חיי הנישואין התלות הרגשית גדולה יותר ולאט לאט, עם הזמן ועם הניסיון, בני הזוג לומדים לווסת את עצמם ולמצוא את האיזון וזה ממש בסדר שיש זמנים ותקופות שבהן התלות הרגשית גבוהה יותר ויש זמנים שפחות.

4. מה שעומד מאחורי התלות

התלות הרגשית היא לא הבעיה אלא הסימפטום. ממש כמו חום שעולה בגוף – הוא לא הבעיה אלא מעיד על וירוס או חיידק שתוקף את הגוף. במקרה של התלות הרגשית הרבה פעמים היא קשורה לערך עצמי ירוד או חרדת נטישה או רצון גדול לקשר ואהבה. מחבר הספר "לבסוף מוצאים אהבה" הארוויל הנדריקס אומר שאדם נולד מתוך קשר (של זוג הורים), נפצע בתוך קשר (בהיקשרות הראשונית מול הוריו) ומתרפא באמצעות קשר (זוגי) ואני חושבת שיש כאן בשורה מופלאה לכל מי שחווים תלות רגשית ומתבאסים על עצמם: דווקא בתוך הקשר הזוגי יש לכם את ההזדמנות לרפא את פצעי העבר ואת החסכים, ברגע שתדעו איך ליצור עצמי מובחן ובלתי תלוי, עם ערך עצמי עצמאי – תוכלו להביא מרפא לכל הכאבים שמובילים לתלות הרגשית.

בת-חן וייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ לנשואות צרי קשר במספר 0525445887.