המדינה מחלקת מאות שקלים לייעוץ זוגי - 5 עצות שצריך לדעת לפני טיפול

לראשונה בהיסטוריית המלחמות המדינה מעניקה הטבה של 1500 שקלים לייעוץ זוגי. במיוחד עבור כל מי שמתלבטים איך כמה ולמה, כתבתי 5 דברים שכדאי לדעת לפני שפונים לייעוץ

בת חן וייל בת חן וייל, חדשות כיפה 15/02/24 21:27 ו באדר א'

המדינה מחלקת מאות שקלים לייעוץ זוגי - 5 עצות שצריך לדעת לפני טיפול
ייעוץ זוגי, אילוסטרציה, צילום: YAKOBCHUK VIACHESLAV,Shutterstock

למי שלא יודע, וגם למי שכבר כן, לראשונה בהיסטוריית המלחמות, המדינה מעניקה הטבה של 1'500 שקלים לייעוץ זוגי. זו בשורה משמחת ומרגשת מפני שעצם העובדה שהמדינה רואה את חשיבות החוסן הזוגי והמשפחתי אומרת משהו על השינוי שאנחנו עוברים כחברה על הראייה ההוליסטית של אדם לא רק כאדם פרטי אלא בתוך המערכת הזוגית והמשפחתית ועל כך שאלו ואלו קשורים זה בזה ויכולים להעניק כוח זה לזה. אז במיוחד עבור כל מי שמתלבטים איך כמה ולמה, כתבתי חמישה עצות שכדאי לדעת לפני שפונים לייעוץ:

1. ללכת לייעוץ זו לא בושה

אני מודה ומתוודה, לפני שהפכתי ליועצת זוגית בעצמי הייתה לי דעה קדומה, שלא לומר "אנטי" נגד טיפולים למיניהם. והאמת היא שאני ממש לא לבד. כמות הפעמים שאני שומעת אנשים שאומרים: "מה אני משוגע/ת שצריכה ללכת לטיפול?" או "אני לגמרי יכול/ה לעשות את העבודה בכוחות עצמי, למה ללכת למישהו שיגיד לי מה לעשות?" או "אצלנו הכל בסדר, למה סתם לחפש בעיות?"

הבושה היא עצומה. ואני באמת רוצה לומר שללכת לייעוץ זו לא בושה, להפך - זו גדולה וחוזקה לדעת לרגע אחד לעצור ולפעול עבור הטוב שלנו. נכון, זה דורש השקעה של זמן, כסף ואנרגיה אבל בסוף בע"ה התשואה שתקבלו על ההשקעה הזו תכפיל את עצמה גם ברווחה הנפשית וגם ברווחה הפיזית שלכם.

2. מתי לפנות לייעוץ?

באופן כוללני הייתי מחלקת את הפנייה לייעוץ לשני סוגים: הסוג ראשון - אנשים שיש להם אתגר איתו הם מתקשים. אני יודעת שיש את הנקודה שבה נופלת ההבנה שאתם חייבים להגיע לייעוץ וזו נקודת שבר. לפעמים עולות מחשבות כמו: מה עשינו לא בסדר או כמו שכתבתי בסעיף הראשון תחושות של בושה, אשמה ונחיתות.

אני אומר שהנפש שלנו לא שונה מהגוף: נגיד ונחתכת באצבע תוך כדי הכנת סלט. יש חתכים שאפשר לטפל בהם בבית, יש כאלו שצריך ללכת לאחות ויש חתכים שצריך לפנות לבית חולים לקבל טיפול. יש הרבה דברים שאתם יכולים להתמודד איתם לבד ולתת עזרה ראשונה נפשית ויש דברים שמצריכים תהליך עם איש מקצוע. האם הייתם מתייחסים בזלזול לאדם שפונה לבית חולים כדי לקבל טיפול כשיש לו חתך עמוק?

הסוג השני הוא אנשים שאין להם אתגר ספציפי אך בכל זאת תהליך ייעוץ יכול להיטיב איתם. למה? כי ייעוץ זו ממש לא הכתובת רק כשיש בעיות. להפך, לפעמים דווקא הפניה לתהליך יכולה לעזור עוד בטרם מופיעים האתגרים. מבט של עוד אדם חיצוני למערכת הזוגית ומקצועי יכול לשנות חיים שלמים. בייעוץ אפשר לעבד חוויות שהיו כמו תקופת המילואים, או הריון ולידה - למצוא נקודות של אור וחוזק להמשך הדרך.

3. ייעוץ טוב זה כמו שידוך

כיום ברוך ה' יש מגוון רחב של אנשי טיפול וייעוץ. בין הבירורים המקצועיים, הכלכליים והטכניים שימו לב אל הנשמה. לא תמיד היועצת המדהימה שקיבלת עליה המלצות ועזרה כל כך לגיסתך תהיה מדויקת לך. ייעוץ זה ממש כמו שידוך ולפעמים אחרי פגישה אחת זה לא עובד. זה לא אומר משהו עליך, זה לא אומר משהו על איש המקצוע - זה פשוט אומר שאתם צריכים משהו אחר, וזה בסדר. אולי התחושה היא שמתחילים מ-0 אבל באמת אתם עכשיו יותר מדויקים לצרכים שלכם.

4. להיות מחויבים וברצון

אמרה לי פעם מישהי חכמה "יועץ לעולם לא יכול לרצות בהצלחת התהליך יותר מהנועץ". זו נקודה חשובה גם לאנשי המקצוע שקוראים כי באמת כולנו הגענו למקצוע הזה מתוך רצון להיטיב, לעזור ולעשות טוב אבל בסוף גם אם נשקיע את כל המאמצים - האחריות על התהליך היא של הפונים אליו. כשאתם פונים לייעוץ עליכם להיות מוכנים לעבודה שלעתים היא מאומצת ולא תמיד מלטפת. להתבונן פנימה דרך הכאב ובעזרת ה׳ להגיע לריפוי.

5. אורח חיים זוגי בריא

לפעמים יש מין מחשבה כזו של "נלך לייעוץ והכל יהיה מושלם" ובחיים כמו בחיים הדברים יותר מורכבים - אין חיים ללא התמודדויות, ורק דרך ההתמודדויות אנחנו מתקדמים הלאה. מה שכן, לא חייב לסבול גם אם יש התמודדות. וזה בדיוק מה שתהליך ייעוץ עושה - הוא נותן כלים להתמודדות מיטיבה.

ממש כמו שבתזונה בריאה אין כזה דבר שאוכלים שבוע בריא ושבוע ג'אנק אלא משנים את כל אורח החיים והתפיסה, כך גם בתהליכי הנפש. כשאתם יוצאים מתהליך ייעוץ, שמרו על הכלים שקיבלתם, אמצו לעצמכם אורח חיים זוגי בריא כדי לשמור על התוצאות עליהם עמלתם

בת-חן וייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ לנשואות צרי קשר במספר 0525445887.