מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

אחרי המילואים יש גם מלחמה על הבית: "הרבה זוגות לא ישרדו, אני צופה גל גירושין"

המטפל הזוגי יהונתן קליין לא מפחד לדבר על הקשיים שזוגות רבים חווים בעקבות הפערים בין שדה הקרב למציאות היומיומית: "לגבר בצבא יש רק מטרה אחת, ואז הוא חוזר הביתה והוא צריך לטפל בעשרות זירות בו-זמנית"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 09/01/24 15:35 כח בטבת התשפד

אחרי המילואים יש גם מלחמה על הבית: "הרבה זוגות לא ישרדו, אני צופה גל גירושין"
זוגיות במלחמה. אילוסטרציה, צילום: שילת רוזנפלד

"הרבה זוגות עומדים לחוות קושי מאוד גדול והצפה של קשיים שהיו כבר בעצימות גבוהה. הרבה לא ישרדו, יהיה גל גירושין, לצערי אני אומר את זה. אני עובד עכשיו כדי למנוע מדבר כזה לקרות", את תמונת המצב הזאת נותן לי יהונתן קליין, מי שעובד בזמן האחרון כדי לעזור לגברים להתמודד עם המעבר בין מציאות של לחימה, למציאות יומיומית של בית.

קליין הוא מטפל זוגי ומיני, נשוי למרים ואב לשישה ילדים. מתגורר בישוב סוסיא ומלמד על זוגיות בשלל פלטפורמות: "אני אחרי שלושה חודשי לחימה בעזה. חוויתי את המרחק, האתגרים הזוגיים. מתוקף תפקידי אני מקבל הרבה פניות מאנשים על אתגרים ושאלות. איך להתמודד עם החזרה הביתה. מהמקום הזה כתבתי פוסט בפייסבוק שדיבר על הנושא. בימים האלה אנחנו יוצרים מעטפת לחיילי מילואים שחוזרים הביתה".

צה"ל בעזה

צה"ל בעזה, צילום: דובר צה"ל

"כל רעש יכול להיות מאיים. כל סיטואציה אנחנו מחפשים איפה אנחנו תוקפים"

שאלתי את קליין מהם הפערים שנוצרים בין זוגות בעקבות המלחמה והוא ענה מיד: "הפערים הגדולים הם בסטייט אוף מיינד. גבר תקופה ארוכה מנותק מהאחריות האנושית, היומיומית. זה בא לידי ביטוי בשלל אספקטים: בפן הכלכלי, בחינוך ילדים, בזוגיות. בצבא יש לנו מטרה אחת- אנחנו רק חיילים. החזרה הביתה מחזירה אותך להמון זירות". הוא מבקש לחדד: "המענה שאנחנו רגילים לתת הוא מענה בעצימות גבוהה- הישרדותי, קריטי. כל רעש יכול להיות מאיים. כל סיטואציה אנחנו מחפשים איפה אנחנו תוקפים ואיפה אנחנו מגנים על עצמנו. פתאום בבית המענה צריך להיות רך, דיאלוגי. השינוי מאוד גדול".

"המלחמה פותחת מקומות עמוקים ואם אין כלים אז זה ממש יכול לפוצץ"

ניסיתי להבין, מה לדעתו עשוי לקרות בעקבות הפערים הללו: "יש מנעד רחב של תגובות למצב. מצד אחד יש אנשים שהמלחמה תעשה להם מאוד טוב. המרחק יצר משיכה והערכה למה שהיה להם קודם וכנראה שהיה להם בסיס טוב, בשבילם המלחמה תהיה מקפצה. אבל יש חלק אחר, שהוא לדעתי הרוב, שעומדים לחוות קושי מאוד גדול והצפה של קשיים שהיו כבר בעצימות גבוהה. הרבה לא ישרדו, יהיה גל של גירושין, לצערי אני אומר את זה. אני עובד עכשיו כדי למנוע מדבר כזה לקרות".

קליין מסביר את חומרת המצב בעצב: "אני בקשר עם קב"נים מהצבא, אחד אמר לי שביחידה שלו כבר יש עלייה משמעותית באחוזי הגירושין. המלחמה ממש מאיצה את הרצון של אנשים להיפרד".

המלחמה היא רק גורם מאיץ או גם הסיבה לפרידה?

"המלחמה היא הגורם, היא פותחת מקומות עמוקים ואם אין כלים להתמודד הכל יכול לפוצץ".

הפערים האלו, הקושי בזוגיות זה שיח שקורה שם בשטח בין הלוחמים?

"שאלה מצויינת, מדברים אבל לא מספיק, באחד על אחד זה קורה יותר. אנשים אומרים שהם מפחדים לחזור הביתה. תחושה שזה מפולת של דברים שחיכתה להם- הבדידות של האישה, המתח שהיא צברה, הילדים שאיבדו איזון, אתגרים כלכליים שנצברו".

יש משהו שיכול לעזור במצב הזה?

"יש כל מיני עמותות, לתחושתי זה לא מספיק אסוף ומאורגן, ולא צופה את האתגר. אנחנו בנינו ערכת קלפים וערכת סרטונים שחטיבות התחילו להזמין מאיתנו כדי לאפשר נחיתה יותר רכה לתוך המציאות הזוגית. חשוב לזכור שיש פה גם את האתגר של הנשים. יש שקיפות אדירה. כל הפוקוס כרגע הוא על הלוחמים בחזית. הכל נפל על הנשים וזה נוסף למתח והחששות שהיו להם לאורך התקופה. השלב הראשון זה להעלות מודעות. כשהמודעות עולה אנשים מחפשים מה יעזור להם באתגר הזה".

כשאני שואלת מה המדינה צריכה לעשות בעניין, הוא עונה בלי להתבלבל: "לתת ואוצ'רים למימוש רק לטובת הדבר הזה זה צעד מאוד משמעותי, אני יודע שביטוח לאומי נותן כסף לטיפול זוגי, בעיניי זה התחלה. אבל כדאי לפרוס את הכסף הזה לעוד דברים- סדנאות, הרצאות, קבוצות תמיכה לגברים ונשים. אם זוג יצא לטיפול זוגי בעבר והייתה להם חוויה שלילית הם לא ילכו שוב והכסף הלך, אז שיהיה עוד אפשרויות".

"עם כל הקושי, יש כאן הזדמנות מאוד גדולה לגלות את הזוגיות מחדש"

"צריך לזכור שעם כל הקושי יש כאן הזדמנות מאוד גדולה לגלות את הזוגיות מחדש. הפלנטות השונות שאנחנו נמצאים בהם כרגע הם יכולות להיות מנוף והזדמנות לחיבור מחדש, למשיכה מחודשת ולסידור מחדש של הזוגיות".

"לגברים אני רוצה להגיד, בתקופה הזאת חידדנו את היכולת שלנו לשים מטרה וללכת אליה וכרגע המטרה שלנו היא מלחמה על הבית. אנחנו צריכים להיות חדורי מטרה להצליח בדבר הזה. גם אם האישה פגועה או מיואשת. לזכור שאנחנו יכולים כגברים. וטיפ לנשים זה לזכור שהגבר נורא רוצה לחזור ולהצליח וזה רק עניין למצוא את הדרך לשם".

יהונתן קליין במילואים

יהונתן קליין במילואים צילום: יהונתן קליין