אלו התכונות שימגנטו אלייך את בן הזוג המושלם

היכולת לבנות מערכת יחסים מטיבה לטווח ארוך היא אינה נחלתם של מתי מעט וברי מזל, אלא יכולה להיות נחלתם של זוגות רבים מאחר שיש בכל אחד מאיתנו היכולת לפתח זאת, אם הוא רק יאמץ התנהגויות מסוימות ותכונות ממגנטות שמעלות את הסיכוי להמשך מערכת היחסים

חדשות כיפה רונית כהן זמורה 18/09/23 13:04 ג בתשרי התשפד

אלו התכונות שימגנטו אלייך את בן הזוג המושלם
צילום: shutterstock

קיימים סוגים שונים של מערכות יחסים המבטאים סוגים שונים של אהבה. המשותף לכולם היא הכמיהה ליצור מערכת יחסים יציבה המיועדת לטווח ארוך, שתצביע כי הזוג חי במערכת יחסים אוהבת ובריאה. זהו הרצון המשמעותי ביותר בחיי אדם הקשה מאוד להשגה. מי שמשיג אותו מגשים את אחת המשאלות העילאיות והעמוקות ביותר, שיש לה השלכות משמעותיות על איכות החיים הרגשיים והפיזיים של היחיד. מחקרים מחזקים וטוענים כי במערכת יחסים יציבה ומטיבה, יש בהם כדי להאריך חיים ולהשפיע על הבריאות הפיזית והנפשית.

הזוג הוא צוות כל יכול

היכולת לבנות מערכת יחסים מטיבה לטווח ארוך היא אינה נחלתם של מתי מעט וברי מזל, אלא יכולה להיות נחלתם של זוגות רבים מאחר שיש בכל אחד מאיתנו היכולת לפתח זאת, אם הוא רק יאמץ התנהגויות מסוימות ותכונות ממגנטות שמעלות את הסיכוי להמשך מערכת היחסים. בני הזוג לא רק מעניקים זה לזה את היתרון של קשר הנשמר לטווח ארוך, אלא נותנים תמיכה אקטיבית ומטפחים את התחושה כי שניהם צוות ויש להם יכולת להעניק זה לזו תחושה עוצמתית של חוזק המשמשת כר מוצק להגשמת חלומות ולהתאוששות מהירה, כאשר כל אחד מהם נתקל בקושי או נכשל.

היכולת ליצור מערכת יחסים יציבה מתחילה להיווצר בילדות המוקדמת, דרך הקשר הנרקם בין התינוק לדמות המשמעותית המספקת לילדה, מזון, חום, טיפול, אהבה, הגנה, גירוי ומגע. בה טמונים השורשים העמוקים המשפיעים על היחסים העתידיים המתפתחים עם הזולת וקובעים האם הם יהוו מקור לסבל, או מקור לנועם שיש רצון לינוק ממנו עוד ועוד לטווח ארוך.

ההתנהגויות שנמצאו כמועילות לזוגיות שיש לאמץ על מנת לשמור על האהבה לטווח ארוך:

1. השתמש "בתופעת מיכאלאנג'לו"- בן הזוג צריך להסתכל על השני בצורה חיובית יותר מכל אדם אחר. כך שהשני ירגיש כי הוא דמות אידיאלית בשבילו. הדרך להשיג זאת היא על ידי נתינת מסרים חיוביים ואיתותים כי הוא מושלם בעיניו, עד כי יגרום לו להרגיש תחושה טובה ונעימה. בדיוק כמו הפסל הגדול של דוד המסתכל מטה בהערצה על גוש השיש ממנו הוא עשוי ועליו הוא עומד ומעריץ אותו על כך שהוא נושא את כובד משקלו וכי הוא עשוי מחומר טבעי בעל יופי ללא דופי. הפסל דוד מודע לכך כי שוויו נובע מגוש השיש הזה ומוקיר לו תודה על כך.

2. הפוך לאדם טוב יותר-תמיכה ומחויבות מבן הזוג מפחיתה מתחים ולחץ לשני ומביאה את היחיד להאמין בעצמו ולנטות להיות טוב יותר וכך שניהם מגלים פתיחות לדברים חדשים המובילים כל אחד מהם לצמיחה אישית.

בן הזוג מעניק אינטרקציות חיוביות

3. פתח אינטימיות אמיתית- היכולת להיות באינטימיות, כרוכה ביכולת לחלוק משהו משמעותי מבחינה רגשית. כאשר מתפתחת אינטימיות אמיתית קיים חיבור משמעותי עם אדם שאנו מאמינים בו וזה מאפשר העמקת החברות. חיבור מיוחד זה תורם להעלאת התשוקה הפיזית והנפשית. מרכיב חיוני לאינטימיות שכל אחד מבני הזוג יחווה יותר אינטראקציות חיוביות מאשר שליליות זה עם זו המקנים הרגשת בטחון אישית, רוגע ופתיחות. אולם כאשר בן הזוג תוקף, לועג או מבקר את השני, הוא עלול לשחוק את האינטימיות והאמון נפגע.

זה יסייע למערכת היחסים לשרוד לטווח ארוך

4. פתח הכרת תודה וכבוד -מחקרים מצביעים שמערכת היחסים מלווה בתשומת לב, בחיבה ובכנות, מהווה מפתח לכושר עמידות גדול יותר להתמודד עם קונפליקטים ומעלה את היכולת לחלוק את עומס המטלות בבית ובמשפחה. היעדר ממושך של אמצעים אלו עלול לסכן את מערכת היחסים לטווח ארוך.

בנוסף לגורמים התנהגותיים אלו שבהם יש לתבל את הזוגיות על מנת שתשרוד לזמן ארוך, קיימות תכונות ממגנטות באופן ייחודי, שיש בהם כדי לעזור על מנת שמערכת היחסים תשרוד לטווח ארוך. אלו לא תכונות אטרקטיביות שמושכות את בני הזוג מלכתחילה זה לזו, כמו מראה טוב וחיוך. תכונות אלו טובות עבור מערכות יחסים קצרות טווח. אנשים המחפשים מלכתחילה תכונות אלו צריכים להבין כי אין ביכולתן לשמור על מערכת היחסים לאורך זמן. יש לדעת כי בטווח הארוך, אנשים רוצים בני זוג עם תכונות שמחזיקות וממגנטות באופן ייחודי שיש בהן כדי לרמז כי זוגיות זו נועדת ליציבות ולטווח ארוך.

תכונות ממגנטות לבני זוג

1. אמינות ונאמנות- בן זוג ששופטים אותו כאמין, אחד שניתן לסמוך עליו והוא מגלה אותנטיות. זוהי התכונה החשובה ביותר לשמירה על מערכת היחסים לעתיד.

2. מסירות ואכפתיות- בן זוג מצפה שהשני יגלה מחויבות אמיתית, על ידי השקעה בטיפול בו, בהגנה על זמנו ובכל שאר הדברים החשובים לו.

3. בעל עניין- בן הזוג מצפה שהשני יהיה אינטליגנטי ובעל דמיון שכייף לבלות אתו.

4. מחזיק בצד רומנטי- בן הזוג מגלה כישורים רומנטיים ורגיש לחיי האהבה, כך הזוג נהנים מחי אהבה וממשיכה.

5. מסתדר עם המשפחה והחברים- מערכת היחסים אינה הפועלת בבידוד, כל אחד רוצה שבן זוגו יסתדר היטב עם האנשים החשובים לו כמו בני משפחה וחברים.

6. מועיל בבית- בן הזוג צריך להיות מוכן ויכול לחלוק את עומס המטלות במשק הבית כדי להועיל.

7. טוב במיטה- בן הזוג צריך להיות טוב במיטה, שמעורר תשוקה, שאפשר להגיע אתו לסיפוק מיני, מאחר שקיום חיי מין מספקים ובריאים תומכים ביציבות מערכת היחסים.

8. בעל גישה חיובית- בן הזוג צריך להיות ניחן בביטחון עצמי, עליזות ומשופע חיוביות.

9. פשרן- בן הזוג בעל יכולת התפשרות ולא אדם מתלונן ומתבכיין.

10. בעל תחומי ענין משותפים- בני הזוג צריכים לחלוק תחומי עניין ומטרות משותפות, כך שמערכת היחסים מונעת על ידי התלהבות משותפת ואינטרסים משותפים. כך הם יוצרים פחות קונפליקטים וגם זוגות אלו ייטו לשתף אחד את השני בחייהם.

11. מצב כלכלי טוב- אומנם אומרים כי כלכלה היא לא הכול, אך הכנסה טובה ויציבות פיננסית יכולה לעזור להמשך קיום מערכת היחסים.

קיום תכונות ממגנטות בבן הזוג חושף את התכונות המועילות שעשויות לקדם את מערכת היחסים. אך קיומן של תכונות אלו לבד אינו מספק, מאחר שלמשוואת מערכת היחסים נכנס גורם נוסף שהוא הדינמיקה הזוגית המשפיעה על המחשבות והרגשות של כל אחד מבני הזוג והם אשר צובעים את הקשר הזוגי לחסד או לכשל. הדינמיקה הזאת תלויה בגורמים אישיים של כל אחד מבני הזוג שמביא אתו לקשר ויש להם זיקה לחוויות כואבות ועצובות מעברם. רק מתן מענה לגורמים אלו, יאפשר לזוגיות לצלוח בהמשך הדרך.

כדי שאנשים יוכלו לחיות יחד בשלום, עליהם להשקיע זמן, מחשבה ומאמץ, לכן עליהם ללמוד לאמץ את ההתנהגויות הממגנטות וההתנהגויות המועילות, כי בהן יש כדי לתבל את הזוגיות במסר כי חשיבה, חיובית, כבוד הדדי, נתינה, אינטימיות וקרבה. דרך זו יש בה כדי להביא לכך שהזוגיות תשרוד לטווח ארוך באיכות חיים טובה.

רונית כהן זמורה היא מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ופסיכותרפיסטית ronitzmora.co.il.