אני מרגישה אדישה כלפי בעלי - מה אפשר לעשות?

אוגוסט עבר ונגמר ואיתו גם החופש הגדול ובקול תרועה גדולה נפתחה שנת הלימודים וביחד איתה השגרה, לכל הפחות עד שיגיעו החגים. אחרי שעברה על כולנו סערת החופש, צבעי הגואש ובגדי הים הספיקו להתייבש ושוב קפצנו לבריכה, אני רוצה לשאול אתכם: מה המצב בזוגיות?

בת חן וייל בת חן וייל, חדשות כיפה 03/09/23 16:26 יז באלול התשפג

אני מרגישה אדישה כלפי בעלי - מה אפשר לעשות?
אדישות בין בני זוג, אילוסרציה | , צילום: shutterstock

האם יכול להיות שבתוך כל בליל ה"תביא, תיקח, תסיע" קצת שכחתם אתכם, את הזוג שאתם? הלוואי והייתי יכולה לשמוע את התשובות שלכם אבל היות וזה כרגע בלתי אפשרי אשתף אתכם שכאשר שאלתי את השאלה הזו בקבוצת נשים קיבלתי שלוש תגובות (בהכללה כמובן).

יש זוגות שעבורם היעדר זמן משותף לא ממש מורגש

אלו שהחופש והזמן המשפחתי דווקא היטיב עם הזוגיות שלהם והעניק להם זמן זוגי שלא קיים בדרך כלל ביומיום, אלו שהחופש הקשה עליהם למצוא זמן לעצמם כל שכן לזוגיות, והקבוצה השלישית – אלו שאמנם הרגישו שאין זמן זוגי אבל הדבר לא ממש הפריע להן.

אל הקבוצה הזו אני רוצה לדבר, אל הקבוצה שלא ממש מרגישה בחוסר של הזמן הזוגי, שאם הם נמצאים ביחד או לא נמצאים ביחד זה לא ממש משנה. אל הקבוצה שהאדישות תפסה לה קצת מקום בלב.

הלב שלי היה נעול

אני רוצה לשתף אתכם במשהו אישי, בתחום אחר, אבל שנוגע באותה הנקודה – חודש אלול הגיע ולפעמים אני מוצאת את עצמי קצת באדישות. כן, הלכתי לסליחות באמצע הלילה וכן היו את אותם פיוטים שאני אוהבת, אבל משהו בלב שלי היה קצת נעול. וזה יותר מכל כאב לי – קהות החושים שהביאה איתה השנים. איפה אני ואיפה הימים של האולפנה שהייתי שרה בבכי ובלב מרגיש ורוגש? מכירים את התחושה הזו שהתבגרתם ומה שהיה מאוד מלהיב כשהייתם צעירים כבר לא ממש? אז גם אם אתם לא מרגישים בהכרח אדישות בזוגיות אלא בתחום אחר, מוזמנים להמשיך לקרוא ולגלות כמה דברים מעניינים על אדישות בזוגיות.

אדישות בזוגיות

1. אדישות היא קצה הקרחון. אין זוג שמתחיל במקום של אדישות, להפך – רוב הזוגות יתחילו ממקום של התאהבות ובעירה פנימית (או יגיעו לשם במהלך הקשר המתפתח) וכדי להגיע למצב של אדישות יש שלבים נוספים בדרך. למה אני כותבת את זה? כי בעיני חשוב לכל זוג שידע ויכיר לאן הקשר שלו מתפתח. בקצרה ממש: בדרך כלל בהתחלה יש בעיות ואתגרים מתחת לפני השטח, לאחר מכן הן צפות ועולות והופכות מטרידות, יש מאבק כוחות בין בני הזוג ובסוף במידה ובני הזוג לא מתמודדים עם אותן בעיות או אתגרים באופן מיטיב נגיע לייאוש שיוביל לאדישות. זה הכביש, קוראיי היקרים, ולכן אם אתם מוצאים את עצמכם מתדרדרים אל התהום הזו – עצרו כבר עכשיו. בכל נקודה יש בחירה ואפשרות לפעול אחרת, מצאו את הבחירה שלכם בתוך הסיטואציה.

2. חשוב לדעת שלאדישות גורמים רבים: חוסר חיבור רגשי, שחיקה, לקיחה אחד של השניה כמובנים מאליהם. אך גם גורמים כגון לחץ בעבודה, קושי כלכלי או קונפליקט משפחתי יכולים לתרום לאדישות מפני שהם מפנים את תשומת הלב מהעיקר – מהקשר הזוגי. האנרגיה כולה מופנית למקום אחר וקשר זוגי, כידוע לכל, זקוק לטיפוח והשקעה, ממש כמו צמח. בנוסף, אתגרים בתקשורת גם יכולים להשפיע ולגרום לאדישות – בני זוג שלא מצליחים להביע את הצרכים, החששות והרצונות שלהם בפתיחות ובכנות עלולים ליצור תחושת אדישות שהולכת וגוברת. בתוך זה גם קונפליקטים שלא נפתרו ובעיות שנשארו תלויות באוויר שיוצרות מעין כדור שלג שהולך ותופח עד שמגיעים לתחושה של יאוש ואדישות כמו שכתבתי בסעיף הקודם.

אדישות בזוגיות, אילוסטרציה |

אדישות בזוגיות, אילוסטרציה | , צילום: shutterstock

נסו למצוא תחביב משותף

3. אז מה עושים? לכל זוג יש את הדרך שלו כיצד להתמודד עם האדישות אבל בכל זאת אתן כאן קווים כללים: כדי להתמודד עם אדישות בזוגיות צריך רצון ומאמץ של שני בני הזוג. אי אפשר שאחד מבני הזוג ירצה ליצור מרחב בטוח לביטוי רגשות, רצונות ודאגות ולאחר לא יהיה אכפת מזה (ושימו לב – אני יודעת שהנטייה הראשונית היא להסתכל על בן או בת הזוג ולהפנות אליהם את האצבע המאשימה אבל נסו לרגע אחד לראות מה באחריות ובידיים שלכם).

בנוסף, לקבוע זמן ליצירת תחומי עניין משותפים, הקשבה ואמפתיה אחד כלפי השני. נסו למצוא תחביב משותף חדש או כל פעילות שיכולה להוסיף למערכת היחסים ביניכם התלהבות וזמן איכות שבו האנרגיה מופנית אליכם (לא אל הילדים, הבית או שאר המטלות). ובמידה ואתם מרגישים תקועים וששום דבר לא עוזר –לא להסס לפנות לייעוץ מקצועי שיתן לכם את הכלים וההתבוננות החיצונית כיצד לשקם את מערכת היחסים.

אדישות בזוגיות מצריכה איזון

פעם שמעתי שההפך מאהבה היא לא השנאה אלא האדישות, אבל בכל זאת אי אפשר לסיים רק בקללה ואני רוצה לתת גם נקודה למחשבה. אני מאמינה שכל רגש או תחושה לא נוצרה סתם כך בעולם ושה' יתברך ברא את האדישות כי יש לה תפקיד. אדישות בזוגיות מצריכה איזון וכאשר רותמים אותה לטובה היא דווקא יכולה להועיל במקרים מסוימים. זוגות שמרגישים שהם לוקחים יותר מדי ללב האחד את דברי השניה, שהם מייחסים חשיבות גדולה מדי שפוגעת בהם למעשים פשוטים או מבטים תמימים – ראוי להם שילמדו מעט מעט מדרכה של האדישות ולמצוא את האיזון הנכון עבורם בתחום זה.

בת-חן וייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ לנשואות צרי קשר במספר 0525445887.