לא שמעתם עליהם ואולי גם אתם כאלה; "מתמודדי הזוגיות"

מתמודדי זוגיות הם זוגות שנישאו מתוך אהבה גדולה ורצון לחיבור אך בשלב מסוים במהלך חייהם המשותפים "איבדו את הדרך", ממש כאילו לקחו פנייה לא נכונה. והתחושה הכי חזקה שהם חשים היא בדידות איומה

בת חן וייל בת חן וייל 12/07/22 18:06 יג בתמוז התשפב

לא שמעתם עליהם ואולי גם אתם כאלה; "מתמודדי הזוגיות"
צילום: shutterstock

תגידו, "על מתמודדי זוגיות" שמעתם? תנו לי לנחש – מעולם לא. איך אני יודעת? כי זה מושג שהמצאתי אבל אם תשאלו אותי, אתם מכירים יותר מתמודדי זוגיות ממה שאתם חושבים, או אולי אתם כאלו. כאשר אני מדברת על "מתמודדי זוגיות" אני מדברת כאן על ספקטרום די רחב וכמו בכל חברה, לא כל הזוגות נמצאים על אותה נקודה אלא נעים על הציר. בטור זה אביא קווים כלליים לדמותם.

מתמודדי זוגיות מרגישים שלא משנה מה הם יעשו – הכל נידון לכישלון, והם לא יודעים לצאת מהפלונטר. 

מתמודדי זוגיות הם זוגות שנישאו מתוך אהבה גדולה ורצון לחיבור אך בשלב מסוים במהלך חייהם המשותפים "איבדו את הדרך", ממש כאילו לקחו פנייה לא נכונה (והם אפילו לא יודעים מהי, אחרת מזמן היו חוזרים אליה). הם מוצאים את עצמם רבים ומתווכחים הרבה יותר, מתוסכלים מחוסר הבנה האחד של השני, מהלכים לא מעט פעמים על ביצים מחשש לפיצוץ נוסף, מרגישים שלא משנה מה יעשו – הכל נידון לכישלון, והם לא יודעים לצאת מהפלונטר. 

מתמודד או מתמודדת זוגיות שואלים את עצמם מספר פעמים ביום: "ועכשיו מה? מה אפשר עוד לעשות שלא עשיתי?", "האם אני נורמלי?", "איך זה שכולם מאושרים ואצלנו הכל על הפנים", "למה זה קורה רק לי?". הם תוהים בשאלות קיומיות כמו "האם יש סיכוי לאהבה?" או "אני כל כך רוצה שיהיה טוב, אז למה זה פשוט לא קורה?". בעודם נזכרים בערגה בימים ההם, שבחרו אחד בשנייה, הם תוהים (בשקט בשקט כדי שאף אחד לא ישמע) האם עשו את הבחירה הנכונה? וה' ישמור, מה יקרה אם בסוף יתגלה שלא?

"מתמודדי זוגיות" כשמם כן הם – מתמודדים. בגבורה. בתקווה גדולה. בציפייה לעתיד טוב יותר

הם לא מוותרים, הולכים לטיפול או ייעוץ. כל מייל שנשלח עם טיפ זוגי הם קוראים. מנסים לפעול על פי ההוראות והרבה פעמים מתוסכלים "איך זה לא עובד? מה עשיתי לא נכון". מתמודדי נפש שכאלו תוהים האם להשלים עם המצב שככה זה, כנראה אין זוגיות מושלמת אצל אף אחד ואולי כדאי להנמיך ציפיות אבל בפנים הלב שלהם שואג שלא! לא להרים ידיים, יש אהבה בעולם והיא טובה, מתוקה, ממלאת אור. 

מתמודדי זוגיות לא מפחדים מדרך ארוכה. הם בוכים, נשברים, אוזרים כוחות ויוצאים לעוד סבב

ב"ה בעידן בו אנו חיים, בניגוד לדוגמה לדור ההורים שלנו או הסבים והסבתות, הדיבור על אהבה, זוגיות ומה שביניהם נפוץ הרבה יותר. אבל יחד עם זאת, על "מתמודדי זוגיות" אף אחד לא מדבר. למה? כי מי אתם מכירים שיודה שהוא מתמודד זוגיות?. אומרים שאין זוג שרב, אין זוג שלא חווה קונפליקטים ומשברים, אבל האם מישהו מאיתנו יקום ויודה שהוא חווה משבר? האם מישהו מאיתנו יודה שלפעמים הזוגיות שלו נראית על הפנים? האם מישהי תקום ותגיד – אני לפעמים לא יודעת מה מחזיק אותי בתוך הנישואין האלו, לפעמים אני כל כך מיואשת מהבעל שלי, מעצמי, מאיתנו אבל אני לא מוותרת?. מתמודדי זוגיות חשים תחושות גדולות של אשמה וכישלון – תחושה שבדבר הכי גדול בחייהם, החלום הכי גדול של כל אחד מאיתנו – הם נכשלו. כישלון צורב ושורף.

את הכביסה המלוכלכת אף אחד לא משאיר בחוץ

ואולי התחושה הכי חזקה היא שהם חשים בדידות איומה. במקום שבו אמור להיות זוג, הם מרגישים הכי לבד בעולם. בתוך הבית שלהם, בתוך מערכת היחסים הכי אינטימית. הרי את מי ישתפו? את הכביסה המלוכלכת אף אחד לא משאיר בחוץ.

את הטור הזה כתבתי מתוך ניסיון אישי שלי ומתוך מפגש עם מאות נשים וזוגות, תופעת מתמודדי הזוגיות נפוצה הרבה הרבה הרבה (תוסיפי עוד כמה הרבה) יותר ממה שאנחנו חושבים. כל אחד מאיתנו מכיר מתמודדי זוגיות. בדרך זו או אחרת. ואני רוצה לצאת כאן בקריאה, קריאה של חלום: לערוך יום או שבוע של מודעות וחיזוק למתמודדי זוגיות. ממש כמו שיש עבור התמודדויות אחרות בחיים (פוריות, היפראמזיס, אוטיזם ועוד). בשבוע זה נזכיר ונחזק את כל אותם זוגות שנלחמים על הבית. אנשי מקצוע ייערכו סדנאות לחיזוק התא הזוגי והמשפחתי, רבני קהילות יישאו דרשות בנושא על מנת לעודד זוגות שעוד לא נמצאים בשלבי טיפול לא להסס לפנות ולהיעזר ובישיבות ובמדרשות ייערכו שיחות "רפואה מונעת" להעלאת המודעות עוד לפני אותה "פניה לא נכונה". 

ואסיים בבקשה: אם קראתם את דברי ואתם רואים את השליחות שבדבר – אודה לכם אם תפנו אלי ונחשוב איך לאגם ביחד כוחות עבור משימה חשובה זו.  

בת-חן ווייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com