מישהו להשען עליו

אני שומעת שוב ושוב את הטענה שאין לה על מי להישען, שהוא לא מספיק גבר. ותוהה, מה זה אומר להישען? מה יש בבקשה הזו? איך בקשה זו מתבקשת דווקא מהמין הגברי? ומי הגדיר מה זה גבר?

חדשות כיפה יהונתן ויסכה שומר 22/10/20 09:40 ד בחשון התשפא

מישהו להשען עליו
צילום: shutterstock

להישען. זו כמיהת לב של כל כך הרבה נשים - מישהו להישען עליו... ואני שומעת שוב ושוב את הטענה שאין לה על מי להישען, שהוא לא מספיק גבר. ותוהה, מה זה אומר להישען? מה יש בבקשה הזו? איך בקשה זו מתבקשת דווקא מהמין הגברי? ומי הגדיר מה זה גבר? ולרוב כשיהונתן האיש שלי שומע את המשפט הזה, הוא אומר (אולי בשם הגברים באשר הם) "אנחנו לא מִתְלֶה שאפשר להיתלות עליו, או קיר שאפשר להישען עליו..". ולפעמים, אפילו בבקשה הזו בעצמה אני שומעת פרדוקס כזה, של לדרוש או לצפות באִמָּהִיות או בניהוליות – "שיהיה גבר", אבל כמו שאני חושבת שהוא אמור להיות.

שאלתי השבוע אישה יקרה, למה את מתכוונת כשאת רוצה שהוא יהיה משען? והיא ענתה: "אני רוצה שהוא לא יתכנס וישתתק כשאני כועסת עליו, שיעמוד מולי יציב כמו גבר". ואחרת אמרה: "שיהיה יותר יוזם בשותפות בבית, בזוגיות, אבל שיעשה דברים 'כמו שצריך' ". ועוד אישה שאמרה: "שיוביל מהלכים בבית, נמאס לי להוביל". ואחרת חולמת, שפשוט תוכל להתחבק איתו ולהניח עליו את הראש מבלי להרגיש שזה מוביל למשהו.

ותוהה רגע לעומק, מה יש בעומקה של זו הבקשה? דווקא לאישה, שבסיפור גופה בכל חודש אוספת, משחררת, מתחדשת, משתנה. ואולי מרוב תנועה והשתנות היא מבקשת יציבות מהאיש שאיתה. איש - שגם הוא, אדם משתנה, מתהווה, מרגיש ורגיש. פשוט איש (ולא קיר או מתלה). שזה אומר שהוא מגן על עצמו ונעלם כשנפגע. ואם אין מקום לדעותיו ודרכיו בקשר או בבית, הוא לא יזום, ולפעמים אפילו לא יהיה מעורב, לא יביא את עצמו ויכולותיו, ויחמוק לענייניו בכל הזדמנות אפשרית ולא יהווה חומת מגן ומשען...

אבל מה עם הצורך האמיתי הזה של אשה- להרפות? כמיהה עמוקה ואמיתית להישען? אני רוצה להציע משהו אחר. כיוון שאנחנו כולנו אנשים דינאמים, החיים עצמם תמיד בתנועה, ולא בטוח שלשים מבטחנו באדם (גם אם הוא אהוב ויקר לנו) זו התשובה. הצעה שקשורה במיוחד לימים אלו בהם המציאות בחוץ ובבית כל כך משתנה. ימים בהם יציבות בחייהם של רבים, אינה מצויה.

אני רוצה להציע, להשקיע בקשר זוגי שאפשר להישען עליו. קשר שאפשר להרפות בו. לשחרר בתוכו. קשר של תמיכה. מרחב זוגי מוגן, יציב מעוגן ומזין... קשר זוגי שאפשר להרפות בו- קשר של כנות, פתיחות ונוכחות שמאפשר לאמת הנוכחית שלנו להיות, להתבטא, להתקלף, להתקיים.
קשר שאפשר לשחרר בתוכו- בתשומת לב מהותית שבה אנחנו לא פורקים ומזהמים את המרחב שבנינו בהאשמות,  ציניות וביקורת שמעוררים את דפוסי ההישרדות שבנו. הפורקן- זיהום המרחב, גורם לנו להיות הגנתיים ומבוצרים. ולא מאפשר לנו לשחרר ולהרפות במרחב הבטוח שבנינו (כי הוא אינו בטוח).

אז לא לפרוק, אבל כן להתפרק. קשר ומרחב בו נביא את עצמנו באמת. כאבנו, תיסכולנו, אבל גם חלומותנו ותשוקותינו. קשר זוגי שיכול להיות עוגן - קשר שבו יש זמנים קבועים ביום ובשבוע לאהבה. זמני עוגן שבהם המפגש הזוגי מחכה לנו תמיד. כמו איים בטוחים של משען זוגי, של אהבה מזינה, של אפשרות לנוכחות והרפיה. איים של יציבות בתוך המציאות שכל כך משתנה. במרחב הבטוח בניכם, של אהבה, טמונה התשובה למשאלה הכמוסה.

 

 

הכותבים: יהונתן ויסכה שומר - בעלי "כלים שלובים", מרכז להתפתחות אישית וזוגית.

מוזמנים להצטרף לקבוצת פייסבוק בשם "סגר של אהבה", שתלווה אתכם יחד בתקופה הקרובה. ולקבוצת ווצאפ  בשם "עונג שבת זוגי". לקבלת קישור הצטרפות לקבוצת הוואצאפ, שלחו בקשה לכתובת המייל: orpnimi1@gmail.com.

 

לטורים קודמים