ט"ו באב מהתנ"ך ועד היום: 9 הזוגות היהודים שאנחנו אוהבים לאהוב

ההיסטוריה היהודית והישראלית רצופה בסיפורי אהבה גדולים מהחיים. זוגות כאלו שנראה כאילו אי אפשר להפריד ביניהם ושמם הולך יחדיו. רבי עקיבא ניקה את שערה של אשתו מהתבן, איתמר העני התעקש לאהוב את לאה העשירה ומנחם הזהיר את אשתו מפני חיי עוני | לרגל ט"ו באב אספנו עבורכם את הזוגות עם הסיפורים המרגשים ביותר

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 11/08/22 15:33 יד באב התשפב

מהתנ"ך ועד היום: 9 הזוגות היהודים שאנחנו אוהבים לאהוב
שולי רנד וצופית גרנט בחתונה, צילום: באדיבות רשת 13

1. יונתן ואסתר פולארד

בינואר האחרון, בעודה בת 68, הלכה לעולמה אסתר פולארד, רעייתו של המרגל הישראלי הנודע יונתן פולארד. מותה היה סוף טראגי לסיפור אהבה שלא נראה כמותו. 30 שנה ישב היהודי האמריקאי בכלא בארצות הברית בגין ריגול, ובמהלך שהותו שם החל בחלופת מכתבים עם יהודיה קנדית בשם איילין זייץ. השניים נישאו בתחילת שנות התשעים ואסתר הקדישה את חייה לשחרורו המיוחל. רק בסוף 2020 עלו בני הזוג פולארד ארצה, לאחר חמש שנים של הגבלות קשות בניו יורק. השניים זכו לשנת חסד אחת של מגורים משותפים בירושלים, ובהלוויתה ספד לה יונתן: "כשאת מגיעה לשערי שמיים תלכי להורים שלי, להורים שלך, ולרב מרדכי אליהו, ותחכי לי שם, כי מתישהו אגיע אלייך, ועד אז – אוהב אותך לנצח". 

ג

ג'ונתן ואסתר פולארד עם האזיק החתוך צילום: ללא

2. יעקב ורחל

הסיפור המקראי של אבות האומה עדיין מצליח לרגש אותנו. יעקב מגיע לפדן ארם, ליד הבאר הוא פוגש את רחל, בתו של לבן דודו, שהייתה יפת תואר ויפת מראה. את הסיפור שהגיע אחר כך כולנו מכירים. שבע שנים עבד יעקב למען רחל, עד שבליל החופה גילה כי היא הוחלפה בלאה אחותה הגדולה. שבע שנים נוספות נדרשו עד שזכה יעקב סופסוף לשאת את רחל, "וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ". שני בנים ילדה רחל לבעלה, יוסף ובנימין, ובלידתה השנייה נפטרה ונקברה בדרך בית לחם. "אחכה לך עד יכבו חיי, כחכות רחל לדודה", כך שרה שנים אחר כך המשוררת רחל. 

צילום: הדסה סאסי

3. שולי רנד וצופית גרנט

לפני כמעט שנה נישא השחקן שחזר בתשובה לאשת הטלוויזיה בעודו בן 60, והיא בת 57. בראיון שהעניק בעבר לידיעות אחרונות, סיפר הזמר על תחילת הקשר בין השניים, שהגיע לאחר מערכת יחסים מורכבת עם אשתו הראשונה, מיכל רנד. הם נפגשו במקרה אצל אבי מזרחי, מומחה לטיפול קבוצתי. "ההיכרות הראשונית שלי ושל צופית הייתה לפני 30 שנה בקאמרי. היא הייתה שחקנית צעירה בהצגה ואני הייתי שחקן מסתורי, אניגמטי. בדיעבד, צופית מספרת שהיא הייתה מאוהבת בי. אבל היא לא אמרה לי מילה. אני לא ידעתי". מאז השניים מתחזקים זוגיות למופת, ועל השנה הראשונה אמר רנד, "אני מאושר, אפשר שלא?". 

צופית גרנט ושולי רנד

צופית גרנט ושולי רנד צילום: חברת  יוני צור הפקות שמתמחה בהפקות לציבור הדתי חרדי

4. נחמה ורובי ריבלין 

כמעט חמישים שנה הייתה נשואה נחמה לרובי, עד שהלכה לעולמה לפני שלוש שנים ממחלת פיברוזיס ריאתי. בסוף שנות השישים התגרש רובי מאשתו דאז, יפה וילף, ממנה יש לו בן אחד, יואל ובתחילת שנות השבעים נישא לנחמה, להם שלושה ילדים משותפים. על החיים לצד פוליטיקאי בכיר שלימים הפך לנשיא המדינה העשירי, אמרה נחמה בעבר בראיון לערוץ 2, "לא ידעתי במה זה כרוך מבחינתי, היה לי די שוק שאני צריכה להשתנות, ככה אני ולא ישנו אותי". לידיעות אחרונות סיפרה על ההתמודדות הזוגית עם מחלתה, "הוא יודע שקשה לי, אבל אני מעדיפה להתגבר על זה. אני לא רוצה לצער אותו, אני לא רוצה להעיק, אני מעדיפה להיות חזקה. לידו עשיתי הכל כדי לא להישבר. לאורך כל הדרך הוא נתן לי הרגשה שאני גיבורה, וזה מה שחשוב".

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

5. עליזה ומנחם בגין 

עליזה ארנולד נולדה בגליציה למשפחה מבוססת, ובעודה בת 17 הגיע לביתה נציב בית"ר בפולין, בחור צעיר בשם מנחם בגין. "ליד השולחן ישבו שתי בנות 17, תאומות" כתב ראש הממשלה השישי בזכרונותיו, "אחת מהן, אלה, מצאה חן בעיני מיד. בו במקום החלטתי שהיא תהיה אשתי". בעודה בת 19 נישאה עליזה, למרות אזהרותיו של מנחם מפני העתיד המשותף, "החיים יהיו קשים, כי כסף אף פעם לא יהיה, אבל צרות תהיינה ובוודאי גם בית סוהר, כי יהיה צורך להילחם על ארץ ישראל". על כך השיבה לו הצעירה, כי "אין היא יראה מפני צרות". עם כניסתו לתפקיד ראש הממשלה במהפך ב-1977, אמר לה: "זכרתי לך חסד נעורייך, אהבת כלולותיך, לכתך אחריי במדבר בארץ זרועת מוקשים". לבני הזוג נולדו שלושה ילדים, ובגיל 62 בלבד הלכה עליזה לעולמה לאחר שסבלה ממחלת ריאות קשה. על שמה נקרא היישוב עלי זהב בדרום מערב השומרון. 

עליזה ומנחם בגין

עליזה ומנחם בגין צילום: U.S. National Archives and Records Administration, ויקיפדיה

 6. איתמר בן אב"י ולאה אבושדיד

בנו הבכור של מחיה השפה העברית, אליעזר בן יהודה, נולד בשם בן ציון אך לימים כונה איתמר, לכבוד אמו שאהבה את השם. בעודו בחור בן 26, התאהב הילד העברי הראשון בלאה אבושדיד, בת למשפחה עשירה ומיוחסת, מוותיקי היהודים הספרדים בירושלים. אהבתו של בן אב"י, אשכנזי עני ולא מיוחס, לא התקבלה בברכה בבית אבושדיד. שירי אהבה ארוכים כתב איתמר ללאה מעל דפי העיתון, וכל תושבי ירושלים של תחילת המאה הקודמת עקבו בדריכות אחר סיפור האהבה. לבסוף, לאחר התערבות של אביו אליעזר, ניאותה משפחת אבושדיד לקבלו ובני הזוג נישאו לאחר עוד שנתיים של המתנה ונולדו להם שלוש בנות. בגיל 60 נפטר איתמר מדום לב, ורעייתו לאה הלכה לעולמה 40 שנה אחריו. על מצבתה נכתב: "היפה בבנות שבה אל מנוחתה מְרַאֲשות אביר נעוריה איתמר". 

הנכד גיל חובב, מגיש טלוויזיה

הנכד גיל חובב, מגיש טלוויזיה צילום: Kobi Gideon / Flas

7. רחל ועקיבא 

בתו של אחד מעשירי ירושלים, כלבא שבוע, ראתה את עקיבא שהיה רועה צאן פשוט ושאלה אותו: "אם אתחתן איתך, תלך ללמוד תורה?". רבי עקיבא השיב בחיוב וכך התחילו חייהם המשותפים של אחד מהזוגות המוכרים ביותר במסורת היהודית. הם חיו בעוני נורא וישנו ומתבן, עד שבכל בוקר היה צריך רבי עקיבא ללקט שאריות של תבן מהשיער של אשתו. את התכשיט המפורסם, ירושלים של זהב, הוא הבטיח לה, אם רק היה לו. 12 שנה למד רבי עקיבא תורה בבית המדרש של רבי אליעזר ורבי יהושע, וכאשר חזר לביתו עם תלמידיו נפלה רחל לרגליו, תלמידיו הזדרזו לדחוף אותה אולם הוא מנע מהם באומרו: " שֶׁלִּי וְשֶׁלָּכֶם – שֶׁלָּהּ הוּא". 

קברה של רחל אשת רבי עקיבא בוויקיפדיה

קברה של רחל אשת רבי עקיבא בוויקיפדיה צילום: אורי, ויקיפדיה

8. סיון רהב וידידיה מאיר 

כתבת חדשות 12, סיון, נחשבת לאחת העיתונאיות האהובות בישראל, כשכבר יותר משני עשורים היא מופיעה בכלי תקשורת מרכזיים בעשייה בלתי פוסקת. גם בעלה, ידידיה, הוא עיתונאי מוכר ומגיש מדי יום תוכנית בוקר יומית ברדיו קול חי, בנוסף לטור שבועי בעיתון. בכל יום שישי מגישים השניים את תוכניתם הקבועה בגלי צה"ל, "סוף שבוע זוגי". השניים נישאו לאחר שסיון חזרה בתשובה בנעוריה, ומאז הם כבר הורים לחמישה ומתגוררים בירושלים. 

סיון רהב מאיר

סיון רהב מאיר צילום: Yonatan Sindel/Flash90

9. עדן הראל ועודד מנשה 

צמד מגישי הטלוויזיה שחזרו בתשובה מגדלים יחד את ששת ילדיהם, כאשר הבכור הוא בנה של עדן מנישואיה הקודמים ואף לאחרונה חגגו 15 שנות נישואין. השניים, שהכירו במסגרת עבודתם בטלוויזיה חזרו בתשובה, ומאז הם מעבירים סדנאות והרצאות בנושא זוגיות, כמו גם מופע שבו הם מספרים את סיפור חייהם. בחשבון האינסטגרם שלה המונה למעלה ממאה אלף עוקבים עדן משתפת את שיעור התורה השבועי שהיא מעבירה, בנוסף לסרטונים בנושא זוגיות וחיזוק הקשר. 

עדן הראל ועודד מנשה

עדן הראל ועודד מנשה צילום: צילום:אסנת רום, יח"צ