מה עדיף בזוגיות: יציבות או שינוי?

לקראת השנה החדשה, מושון לוינגר מספר לנו על הרצף שבין שעמום טוטלי לבלגן פראי ומה משמעותו בזוגיות, ונותן לנו משפטי מפתח לשיחה זוגית נכונה שתביא לנו את השינוי או היציבות המיוחלים  

חדשות כיפה מושון לוינגר 11/09/17 13:50 כ באלול התשעז

מה עדיף בזוגיות: יציבות או שינוי?
האם יש סיכוי לאהבה?

המילה "שנה" טומנת בחובה שתי משמעויות הפוכות: משמעות אחת נגזרת מהמילה "שינוי". כמילות השיר "שיפה ושונה תהיה השנה אשר מתחילה לה היום...". כולנו מצפים לשינוי לטובה, להתחדשות ולרעננות בשנה חדשה ומתוקה. מנגד, משמעות הפוכה מתבטאת בפועל "לשנות", כמו ללמוד ולשנות, או כמו לשנן. משמעות המילה לשנות (עם שין בשווא) היא חזרה על אותה פעולה. התוכלנה שתי משמעויות הפוכות אלו לדור בכפיפה אחת באותה המילה?!  ובמילים אחרות, למה התכוון המשורר בייסדו את המילה "שנה" על שינוי והתחדשות מחד, ומאידך על חזרה ומונוטוניות?

אכן, חכמה יתרה טמונה במילה "תמימה" זו המבטאת את פרדוקס התחדשות החיים. חיינו נמצאים על הספקטרום ברצף המופלא שבקוטבו האחד שוכנת היציבות הקשוחה הנוקשה והייקית למהדרין, החוזרת על עצמה עד לשעמום עמוק וטוטלי, ובקוטבו השני נוכח הבלגן הפראי, חסר כל עקביות ונקודת יחוס עד לבלבול מלא וריקנות פושעת...

בחיים בכלל ובזוגיות בפרט, מומלץ למצוא את הנקודה המתאימה והייחודית לכל זוג וזוג על הציר הזה. למשל, יש צורך ברור ביציבות בסעודות שבת: שירים מסוימים, מאכלים מסוימים, סדר מסוים. שינוי מתמיד בסעודות השבת יגרום לתחושה של חוסר קביעות ולמסמוס תחושת ה"שבת הביתית" המיוחדת. מצד שני, סעודות שבת ללא שום שינוי עשויות לאבד את החן המיוחד שלהן ולכן כדאי לגוון ולהפתיע מידי פעם. 

או, למשל, חלוקת תפקידים מקובעת בבית (אני מודע לכך שיש מכם שיחלקו על דעתי...), בהם לאיש ולאישה תפקידים מוגדרים, מקובעים, ברורים וקשוחים, עשויה לגרום לעייפות החומר (והנפש). טוב לא להתקבע בתפקידים נוקשים, להתגמש ולהתחדש. ומצד שני לא מומלץ לפתוח בכל יום מחדש את מערכת התפקידים – דבר שיגרום ככל הנראה לכאוס משפחתי לא קטן.

כך נכון בנושאים רבים אחרים כמו: אופן חגיגת ימי הולדת, צורת ארוחת הערב, מקום הבילוי המשפחתי והזוגי, אופן וצורת הזמן האינטימי הזוגי, ועוד ועוד ועוד...

בהתחדש עלינו שנה חדשה, יש לזכור את הפרדוקס הנפלא הנמצא בבסיס חיינו: הצמיחה וההתחדשות מתאפשרת בעקבות עקביות ויציבות, ואילו שמירה על עקביות ויציבות מתאפשרת אודות לצמיחה והתחדשות!

עת התפללנו לשנה טובה ומתוקה, ליציבות בריאה והתחדשות מתוקה, טוב לבחור נושא מסוים, לפנות לבן/בת הזוג בהזדמנות מתאימה ורגועה, במבט חם ואוהב ולומר לו/ה את המשפטים הבאים (הנוסח בלשון זכר ומתאים לשני המינים כמובן...):

1. "מותק (או כל כינוי קרבה אחר), האם אוכל לשוחח אתך עכשיו על נושא משמעותי לקראת השנה החדשה?" (ניתן להמשיך לסעיף 2 רק לאחר קבלת תשובה חיובית...)

2. "אחד הנושאים בהם אני זקוק להתחדשות בשנה הבאה הוא"...

3. "הסיבה שבגללה אני זקוק להתחדשות בנושא הזה היא"...

4. "האופן בו תראה התחדשות בנושא הזה בשבילי היא"...

5. "מה שאתה תוכל לעשות בשבילי בעניין הזה הוא"...

6. "ואם אצליח להתחדש בתחום הזה אהיה"...

ומכאן מעבר לקצה השני של הסקאלה:

7. "אחד הנושאים בהם אני זקוק ליותר יציבות בשנה הבאה הוא"...

8. "הסיבה שבגללה אני זקוק ליותר יציבות בנושא הזה היא"...

9. "האופן בו תראה היציבות בנושא הזה בשבילי היא"...

10. "מה שאתה תוכל לעשות בשבילי בעניין הזה הוא"...

11. "ואם אצליח להתייצב בתחום הזה אהיה"...

שוחחו על נושאים אלו בעומק ובאכפתיות, קחו ללב את דברי בן/בת-הזוג ואפשרו לעצמכם לפתוח את הלב בשבילם ובפניהם.

אחלו אחד לשני בעיניים בורקות ובלב-חפץ: "שנה טובה ומתוקה! שנה של איזון מושלם בין יציבות והתחדשות, לנו ולכל בית ישראל. אמן ואמן..."


לטורים הקודמים


מושון לוינגר, הוא עו"ס קליני, מטפל פרטני וזוגי, מתמחה בטיפול מיני ויועץ לפנויים פנויות.

mooshon.lr@gmail.com