יחסי אישות - במשחק מונופול

שירה ונגרובר יצרה משחק לוח המפתח את התקשורת בין בני הזוג בתחום יחסי האישות והמיניות: "הרעיון למשחק עלה מתוך ההרגשה שכל כך הרבה כאב יכול להיחסך אם נדבר". ומה אומר על כל זה הרב יהושע שפירא ששירה היא בתו?

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/12/17 15:24 יז בכסלו התשעח

יחסי אישות - במשחק מונופול
משחק זוגי , צילום: shutterstock

"לא ישבתי וחשבתי 'במה בא לי להתעסק', ואז החלטתי לעסוק במיניות. זה בעצם עיסוק בזוגיות, בקשר - וזה משהו שאני נמשכת אליו באופן טבעי, וגם גדלתי עליו: ההורים שלי עוסקים בזוגיות, וגם סבתא שלי. המשחק עוסק בתקשורת בין בני הזוג, ולכן הוא עוסק בעצם בקשר ביניהם". כך מספרת שירה ונגרובר, מפתחת המשחק  'הכל יחסים', משחק זוגי, העוסק ביחסי אישות ומטרתו לשפר את התקשורת בין בני הזוג.

שירה בת 27, נשואה ואם לארבעה, גרה במטולה. בין היתר, שירה היא גם בתו של הרב יהושע שפירא, ראש ישיבת רמת גן. כיום שירה היא מנהלת של עמותת "אבקשך". למרות שאין לה הכשרה פורמלית בתחום הזוגיות והייעוץ המיני, התחום קרוב ללבה, והיא מרבה לרכוש ידע באופן עצמאי. זה גם מה שהוביל אותה להקים את פרויקט 'שזורים': "שזורים הוא פרויקט שיזמתי והקמתי לפני כמה שנים, בתמיכת 'קרן זהות'. זה בעצם מרכז לזוגיות שפונה לכל המגזרים. הרעיון הוא שזוגיות היא לא דבר שצריכים לטפל בו רק במצבי משבר, אלא להתחיל ללמוד אותו כמה שיותר מוקדם. מדובר בעצם בארגון גג שמביא מגוון של גישות ומרצים בפריסה ארצית. כרגע הפרויקט בהקפאה זמנית".

המשחק 'הכל יחסים' הוא משחק לוח, במודל של "מונופול", כשהמטרה היא להשיג מפתחות. המשחק כולל 90 קלפים המחולקים ל-4 סוגים (שאלה, פעילות, משימה ואתגר). אפשר לשחק אותו בצורה תחרותית - אחד נגד השנייה, או בצורה זוגית - עם מטרה משותפת. המשחק מתאים למגוון רחב של זוגות, ונוגע בהמון נושאים בצורה שמאפשרת שיח חיובי, נעים, לא מעורפל וישיר. המשחק מתאים לכל מי שרוצה להעמיק ולפתוח את נושא האישות.

המשחק הכל יחסים

המשחק הכל יחסיםצילום: יח"צ

איך עלה הרעיון למשחק?

"השימוש במשחקים ככלי להנעת תהליכים הוא משהו שמעסיק אותי כבר הרבה שנים. העובדה שמתוך שעשוע והנאה אפשר לצאת מהקופסה ולעבור תהליך אמיתי, מאוד מצאה חן בעיניי. הרעיון של 'הכל יחסים' התחיל לפני בערך חמש שנים. אמא שלי מעבירה הרצאות בנושא אישות, ומתוך הסיפורים שלה כשהיא חזרה מההרצאות, על המצוקות שאנשים חוו במשך השנים, הבנתי עד כמה בקלות ובפשטות יחסית אפשר להגיע לתוצאות אדירות בכל מה שקשור לתקשורת בין בני זוג סביב הקשר האינטימי. הרעיון למשחק עלה מתוך ההרגשה שכל כך הרבה כאב יכול להיחסך אם נדבר. החיבור בין איש ואישה הוא המפגש החזק ביותר בין הגוף לנפש. המשחק נותן פתח לדיבור גלוי, שלא מלווה בהרגשה מעיקה של 'צריך לדבר', אלא מתוך הנאה ושעשוע".

תחום המיניות, במיוחד בציבור שלנו, הוא תפוח אדמה לוהט. למה להתמקד דווקא בו? 

"אני לא רואה את המיניות כדבר שעומד בפני עצמו. הקשר המיני הוא מנוע מאוד חזק של הזוגיות, שאם השיח בו, וממילא הקשר, הוא עמוק ונוגע עם כמה שפחות מחיצות, הוא מנוע לכל הזוגיות. דווקא בתחום המיני אנחנו יכולים הרבה פעמים להתמקד רק בחלק הפיזי, ולא בתוכן הפנימי, בקשר שבין בני הזוג. אני רוצה להרחיב את הקשר על ידי התקשורת".

איך זה מסתדר עם התפיסות הדתיות שלך? 

"אני מתקשה להבין את השאלה. קשר בין בני זוג זה דבר קדוש. כשהגמרא מדברת על המושג של 'בני תשע מידות' כדבר אסור, אני לומדת מכך שהדבר החשוב הוא הכוונה והאהבה והרצון המשותף, והראייה אחד את השנייה. ולכן אם אני יוצרת משחק שכל כולו מתעסק בהגברת הכוונה, השיתוף, האהבה, היחד, הקשר – זה נראה לי דבר ראוי וחיובי, ובעיניי אפילו תורני. 

כמובן שלא אמורים לשחק את המשחק הזה בתקופה שבני הזוג אסורים, וזה אמור להיות מובן מאליו. מעבר לכך, התאמצנו מאוד מאוד שהניסוח יהיה כמה שיותר בהיר, אבל שעדיין יישאר עדין ולא בוטה. חשוב לי לציין שהשאלות הן לא 'צהובות'. הן נוגעות לעניינים שיש להם משמעות ישירה לקשר. עצם זה שמדובר במשחק, ואין כאן שום גורם חיצוני שמתערב – זה יתרון עצום. זהו אחד הדברים שהניעו אותי לעשות משחק. זה כלי  מאוד מקצועי ברמה גבוהה, אבל בלי נוכחות של אדם אחר מלבד בני הזוג. זה שומר על האינטימיות של בני הזוג, כשאף אחד לא שומע מה הם מדברים ביניהם".

שירה ונגרובר

שירה ונגרובר צילום: באדיבות המצולמת

כאמור, שירה היא בתו של הרב יהושע שפירא ואף קיבלה את ברכתו ותמיכתו בהפקת המשחק. לשאלה מה אבא חושב על המשחק, ענתה שירה: "לגבי מה שאבא שלי חושב על זה, אני אשמח להביא את הדברים שלו כלשונם. מעבר לכך, ההורים שלי מעבירים כבר שנים רבות הרצאות וסדנאות בנושא קדושת חיי האישות, כך שהנושא לא זר להם... ברור שזה חלק ממה שהביא אותי להתעסק בנושא". 

וזוהי הברכה והתפילה של הרב שפירא: "המשחק 'הכל יחסים' מביא איתו שפה חדשה. שפה שלא הייתה נהוגה בישראל מדורי דורות. יש בכך בשורה לדור שלנו, שמדבר גם הוא בשפה שונה. יש לבני דורנו צרכים אחרים ממה שהיה בדורות קודמים, ובמערכת היחסים הזוגית נוצר חלל, שלצערנו הרבה פעמים מושך לתרבות זרה וקלוקלת. לכן, המאמץ להרבות את האהבה והשמחה בין בני הזוג בצורה שמדברת בשפת בני דורנו, ושומרת על עדינות מבלי להיסחף לבוטות המצויה, ובכל זאת נותנת כלים להעשיר את הזוגיות - יש בה ברכה גדולה.

יחד עם זאת, כיוון שיש בשפה הזו דמיון וקשר לשפה המצויה, שהיא מאוד רחוקה מדרך התורה והקדושה, היא עלולה להביא לתופעות לוואי שאינן עולות בקנה אחד עם עומק הקודש של חיי הנישואין כפי שהופיעו בבתי ישראל בכל הדורות. לכן יש מקום לשימוש זהיר בכלים כאלה, ולצרף אליהם קישור לדברי רבותינו ולזהירותם המופלגת וקדושתם הנפלאה.

אני מתפלל שהדברים יביאו תוספת שמחה ואהבה והשראת שכינה לזוגות שישתמשו בכך, ושלא תצא חלילה תקלה או איזו גסות על ידי השימוש בשפה חדשה".

שירה, איך בונים משחק?

"בשלב הראשון פשוט כתבתי את התוכן: השאלות המשימות וכו'. זה השלב שהכי זרם לי. כל היום חשבתי על זה. קראתי הרבה, והשאלות פשוט יצאו. זו הייתה תקופה של מעין סיעור מוחות. אחר כך ישבתי על החומר עם חבר שלנו, שהוא יועץ אישות, והוא פשוט סינן הרבה מאוד מהחומר. הוא ניפה והוציא את כל הדברים שיכולים להביא להרגשה לא חיובית, תכנים שהם קשים מדי וצריכים ליווי של איש מקצוע, ולא נכון לפתוח אותם לבד. אחר כך הוא הציע לי לחלק הכל לנושאים, וזה לקח הרבה זמן. חשבתי הרבה על כללי המשחק, היה לי חשוב שתהיה הרגשה של משחק ולא של קלפי טיפול, שיהיה מרכיב של שעשוע, של מטרה שצריך להשיג. השלב הזה לקח המון המון זמן. יצרתי ארבעה מודלים שונים של המשחק, ושלחתי לזוגות של נסיינים, כדי לקבל משוב. השלב הזה לקח בערך חצי שנה. המשובים גרמו לי להבין שהמודל של המשחק לא טוב, ואז הייתי צריכה לשנות את כל הקונספט".

זה נשמע מתיש

"כן, זה לקח הרבה זמן... כל שלב שבו הבנתי שקו הסיום עוד רחוק, הוציא לי את האוויר מהמפרשים, והייתי צריכה להתניע שוב, ולאסוף כוחות מחדש. יום אחד פשוט עלה לי הרעיון ליצור סוג של מונופול, כשהמטרה היא להשיג מפתחות, שהרי כל המטרה של המשחק היא לפתוח את השיח בין בני הזוג. מהנקודה הזו בניתי את המודל די מהר". שירה מדגישה שלא עברה את התהליך לבד: "השלבים של יצירת המשחק, העיצוב, הניסוח הסופי של השאלות, חיפוש בתי דפוס, כולם לוו על ידי אנשי מקצוע.  היו כאלה שהיו ממש שותפים, וישבנו יחד על כל קלף. היו כאלה ששלחתי להם את המשחק כדי לקבל חוות דעת כללית".


העלויות של הפקת משחק כזה הן גבוהות. לכן פתחה שירה גיוס בהדסטארט, שסכום היעד שלו הוא 35 אלף ש"ח. היעד הזה לא מכסה את כל העלות של הייצור. שירה השקיעה מכספה סכום גדול, ובמקום לקחת עוד הלוואות העדיפה לפנות ישירות לקהל, ולאפשר לו לרכוש את המשחק מראש במחיר מוזל. כרגע ההחלטה היא לייצר 2,000 יחידות. בשלב הראשון המשחק ימכר באופן עצמאי דרך האינטרנט, ובהמשך תשקול שירה הפצה דרך חנויות ורשתות. עד כה גייס הפרויק כמעט 60% מהיעד.

מה הלאה?

"אני רוצה להתרחב עם המשחק הזה לכמה שיותר קהלים: גם לציבור החרדי, וגם לתרגם אותו לשפות שונות ולמכור בחו"ל. יש לי כבר רעיונות לעוד משחקים שלא מיועדים דווקא לזוגות. המשחק בשלב הכי מתקדם הוא משחק למשפחה או לקבוצה שעוסק באמפתיה וביכולת להיכנס לנעליים של מישהו אחר".

 

לתמיכה חפשו "הכל יחסים" בהדסטארט


 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן