אי זוגי בלב בית קפה: חוויות ורשמים מבילוי מעט שונה

ניסיתם פעם לצאת לבלות, ובין הבירה והאדממה, לצלול לדיוני עומק אינטימיים לצד זוגות נוספים? שלומית קליין, ובן זוגה, נענו להזמנת יוצרי שיטת 'חברותא בקפה' לרגל השקת ספרם החדש בנושא, וחזרו לספר

חדשות כיפה שלומית קליין 08/11/18 12:32 ל בחשון התשעט

אי זוגי בלב בית קפה: חוויות ורשמים מבילוי מעט שונה
חוויה זוגית במרחב הציבורי, צילום: חיה פרידמן

ערב ההשקה לספר "אי זוגי" טמן בחובו הבטחה ליצירת אינטימיות זוגית בתוך מרחב ציבורי. הקונספט, אותו מפעילים כותביו שמואל ומירב שפירא כבר תקופה לא מבוטלת, כלל הזמנה ללימוד וחיבור זוגי בתוך קבוצה של זוגות היושבים יחד בבית קפה או מסעדה. 

לכאורה, ישיבה זוגית במקום ציבורי אינה דבר חריג. ובכל זאת, כאשר מכריזים על מפגש זוגי מונחה, בתוך הקשר של זוגות רבים וזרים, הדבר נוסך מסתורין וקסם אך גם לא מעט מבוכה.

אין ספק שעבור בני זוג שהם גם הורים, המנסים לתחזק יחד בית, פרנסה, חינוך תחביבים, אורח חיים דתי וכמובן גם שפיות, הדבר היקר ביותר הוא פניות. לא זמן במובן הכמותי כי אם תשומת לב ופנאי להקשבה. היכולת להעמיד את הקשר הזוגי בתעדוף ראוי כדי להגיע למפגש שכזה, היא כמעט בלתי אפשרית (ועוד בהתחשב שהוא נקבע לשעה שבין מקלחת צחצוח שיניים וסיפור לפני השינה).

ואולי דווקא בגלל זה נדרשת צלילה מהירה אל העומק, ונגיעה בשאלות מהותיות כמעט מבלי שהספקת להניח את מעיל הציניות מעליך. את האתגרים האלו מרככים שמואל ומירב בעזרת שני כלים: השיטה וההנחיה. השיטה בנויה מנושא ראשי ושלושה שלבים: שאלות פתיחה, לימוד מעמיק ושאלות מהות.

ההנחיה בנויה מסוד קסמם וניסיונם של השניים, המצליחים בעדינות וברגישות לייצר קבוצת מונחים אחת המורכבת מיחידות שאין להם תקשורת אלו עם אלו. הם נותנים את ההנחיות באופן פרונטלי מבלי לאפשר תגובות מהשטח, ולאחר מכן עוברים בין הזוגות הלומדים, מקשיבים ומכירים ומוסיפים נקודות מבט שונות או פותחים פתח למחשבה נוספת.

הספר, "אי זוגי", הוא תוצר של מפגשים רבים שערכו הכותבים, כך שהזוגות יוכלו לייצר מרחב של זמן לקשר, אי זוגי בים החיים הסוערים. הספר בנוי סביב חודשי השנה ובכך נותן מענה לצורך שקיים לא פעם להכנה רוחנית לקראת המועדים, וכל אחד מהם עם טוויסט בתחום הזוגיות.

האם הספר יצליח להעתיק את המענה שנותנים המפגשים המונחים ללא צמד המנחים המוכשר? על זה תעיד כמות האבק שננער ממנו בניקיונות הפסח הבא, ואם הוא ישתלב ביתר ספרי ספריה או יתפוס מקום של כבוד על שולחן הזוגיות.

הכותבת היא מנהלת פרויקטים חינוכיים ומדריכת כלות מטעם ארגון 'צהר', שהתארחה עם בן זוגה בערב לימוד של יוצרי הספר 'אי זוגי' בהוצאת 'מגיד'

כריכת הספר

כריכת הספרצילום: אליהו משגב, הוצאת 'מגיד'