איך לשדרג את הקשר הזוגי?

גם אם אין לכם בעיות בקשר, אל תוותרו על האפשרות להעשיר אותו. ד"ר עמי שקד מסביר מה אפשר לעשות

חדשות כיפה פרופ' עמי שקד מרצה במרכז ינר 31/10/19 13:01 ב בחשון התשפ

איך לשדרג את הקשר הזוגי?
אילוסטרציה, צילום: שאטרסטוק

מומחים בתחום הזוגיות והנישואין סבורים וממליצים כי יש צורך לכלול "שדרוג" הקשר והעשרתו כחלק מתהליך חיובי של התפתחות הזוגיות גם כאשר אין בעיות מיוחדות בקשר הנישואין.
ממש כפי שאדם שואף להגיע לדרגות גבוהות יותר של העשרה אינטלקטואלית ורוחנית, כך גם על הזוגיות לשאוף לעליה מתמדת.
ואמנם, אחד ממאפייניו הבולטים של קשר נישואין יציב ומאושר לאורך שנים הוא ההשקעה המתמדת של בני הזוג בהעשרת חיי נישואיהם ושדרוגם המתמיד. אלה הם זוגות הנוקטים בגישה של "קום ועשה" לשיפור והעשרה, במקום הגישה הפסיבית של "שב ואל תעשה" המקבלת את שיגרת חיי הנישואין בשאננות וכדבר הברור מאליו.
"המחדש בטובו בכל יום תמיד" המרמז על התחדשות מתמדת של הבריאה, כולל גם את הישות הזוגית של ברית הנישואין. קשר הנישואין הוא מעין מיקרוקוסמוס, עולם בזעיר אנפין, חלק אינטגרלי מהבריאה בכללותה, הזקוק אף הוא להתחדשות והתרעננות מתמדת.


הד"ר ג'והן מרדכי גוטמן, פסיכולוג בעל מוניטין בתחום הטיפול בנישואין, מדמה את הקשר הרגשי בין בעל לאשתו למעין "חשבון בנק אמוציונלי" נדמה לעצמנו שלבעל יש "חשבון בנק רגשי" המופקד אצל אשתו, ולה חשבון דומה המופקד אצל בעלה.
המפתח לחיזוק, חידוש והעשרת קשר הנישואין הוא לבצע "הפקדות" רבות ככל שניתן בחשבונות אלה, ולהימנע מביצוע "משיכות". כל פעולה, עשייה או מחווה בעלי אופי חיובי ומתגמל מבחינה רגשית מהווים "הפקדות". לעומת זאת, כל מעשה או מחדל בעלי אופי שלילי המופנים כלפי בן/בת הזוג מהווים "משיכות". הבעה של הערכה וכבוד כלפי בן הזוג, הענקה גשמית או רגשית ורוחנית מהווים כמובן הפקדות חשובות לתוך "חשבון הבנק הרגשי". לעומתם מעשים הגורמים לבן הזוג לתחושה של צער, כאב או כעס מהווים כמובן "משיכות" רגשיות המדלדלות את "החשבון".
לפיכך, על מנת לשמר, לחזק ולרענן את קשר הנישואין, על שני בני הזוג להשתדל ולפעול, כמה שרק ניתן, בכיוון של "הפקדות רגשיות", ולהימנע ככל האפשר "ממשיכות רגשיות". מחקריו של ד"ר גוטמן הראו כי אצל זוגות מאושרים, שעור ההפקדות הרגשיות הוא פי חמש גדול יותר משיעור "המשיכות הרגשיות". זהו, אם כן, המפתח לחיי נישואין יציבים, פוריים ושמחים.

 

 
הכותב הוא מנהל אקדמי במרכז י.נ.ר הפועל לחיזוק הבית ושלמות המשפחה למעלה מ-20 שנה ע"י הכשרת אנשי מקצוע מעולים. בתכנית להכשרת ייעוץ נישואין ומשפחה.
מטרת התכנית זו היא להכשיר גברים / נשים לתפקידי ייעוץ, הדרכה, הכוונה והנחייה בתחום חיי הנישואין והמשפחה.
אם גם אתם מעוניינים ללמוד, להוביל ולהשפיע, הצטרפו לתכנית להכשרת יועצי נישואין ומשפחה במרכז י.נ.ר, המרכז המוביל ללימודי ייעוץ, טיפול והנחיה. קבוצות חדשות מתחילות בירושלים ובבני ברק.