"היה כואב לגלות - את התהומות שעדיין פעורים בינינו"

לפני כמה שנים, במהלך הרצאה לזוגות בגיל המעבר, גבר אחד הצביע ושאל: "תגידו, אתם לא מפחדים מהעיקרון ש"הסנדלר הולך יחף?" אתם לא מפחדים שהזוגיות שלכם תשלם את מחיר הפומביות?"

חדשות כיפה יהונתן ויסכה שומר 28/02/19 09:27 כג באדר א'

"היה כואב לגלות - את התהומות שעדיין פעורים בינינו"
יהונתן ויסכה שומר, צילום: באדיבות המצולמים

אני נזכר, הרבה שנים אחורה, בשיחה עם גיסי - אליעזר בוצר, שאמר לי משפט שהוכח לאורך חיי כנכון: כל דגל שאדם מנופף עתיד הוא להיבחן עליו. כל עיקרון שאני מקדש, יאלץ לעמוד במבחן המציאות. לפני כמה שנים, במהלך הרצאה לזוגות בגיל המעבר, גבר אחד הצביע ושאל: "תגידו, אתם לא מפחדים מהעיקרון ש"הסנדלר הולך יחף?" אתם לא מפחדים שהזוגיות שלכם תשלם את מחיר הפומביות?", ואני אז בזחיחות דעתי עניתי שלא. הסנדלר הולך יחף כי אדם לרוב לא משקיע בתחומו. אבל אם שמים לב ומקפידים על איכות חיים זוגית, הכל ילך למישרין.
אוהו כמה שטעיתי..

טעיתי כי לא ידעתי אז בתמימותי, כמה מורכבים יכולים להיות החיים, וכמה עדינה ומורכבת היא הצמיחה הזוגית לאורך השנים. הרי בסופו של דבר לכולנו יש "שלדים בארון". פחד, כאב, בדידות, כעס, תסכול, חוסר ביטחון, חוסר ערך.. ובזוגיות יש תמיד רגעים בהם "תיבת הפנדורה" נפתחת והקושי האישי מבצבץ.

בשבועות האחרונים רקחנו עבורכם את הקורס העוסק בעבודה הזוגית של טהרת המשפחה ("תקופת הנדודים"). הקורס נוגע ברגעים השונים – מהם יפים מהם הקשים ומורכבים שמביאה איתה המחזוריות הנשית. הן ברובד הביולוגי, הן ברובד הפסיכולוגי, וכמובן ברובד הזוגי-אינטימי. כן, יש הרבה מתנות בעבודה הזוגית העתיקה של היהדות. חכמת החיים הזו מזמינה לחיינו היכרות ועומק עם רבדים שבכל אחד מאיתנו כאינדיבידואל ובקשר הזוגי שלנו. שנים שאנחנו מלמדים את זה. שנים שזוגות ויחידים שומעים לומדים מאיתנו את החכמה העתיקה הזו. אם זה במפגשים אישיים או בהרצאות, אם זה מול קהילות או בקורסים מקצועיים – העקרונות האלה פשוט עובדים.

אחד העקרונות שאנחנו מלמדים, הוא ההזמנה לעבוד עם השוני בין בני הזוג, עם סערת הנפש שמתנגנת ברקע של התקופה. ולאחרונה סביב השבועות בהם השקנו את הקורס החדש הזה עמדנו למבחן אישי וזוגי על העבודה הזו. והיה קשה.

היה קשה לגלות כמה אנחנו שונים. היה כואב לחוש את התהומות שעדיין פעורים בינינו, גם לאחר עשרים שנות נישואים + חברות עוד מלפני התיכון. כמה אני לא מבין אותה, כשאני שומע אותה דרך הפחדים שלי, וכמה היא לא מבינה אותי מבעד למסך הכאב. זו לא היתה רכבת הרים, זו היתה צניחה חופשית, בלי לדעת מתי (ואם) יפתח המצנח. ואולי נתרסק.

התדמית שלי כיועץ זוגי הלכה ונסדקה – האם הסנדלר הולך יחף? לבסוף, מיצינו את תהומות השכחה ונזכרנו. נזכרנו ברצון להיות יחד, באהבה, בקרבה. נזכרנו בכלים שלמדנו לאורך עשרים שנות... אלו שעבדו לנו בעבר ועובדים למאות הזוגות שנועצים בנו. ובזהירות רבה התחלנו להתקרב, לנסות להבין, לגשר, להתחבר, להיזכר..

בשבוע שעבר, כשספירתי לבתי הגדולה שהיה לי שבוע קשה, היא אמרה לי שזה מפתיע, כי נראה שאצלנו תמיד הכל טוב. אז זהו שלא. גם לנו – יסכה ויהונתן יש רגעים אפלים. אני שמח להראות זאת לילדיי, שידעו שכן, הרוב טוב והרוב קובע. אבל יש גם קושי ויש קונפליקטים, ויש גם דרך להיחלץ מהם ולבחור באהבה, לבחור בחיים. 

העצות שלנו, הקורסים, ההרצאות, הסדנאות, כולם נכתבו לא רק מידע תיאורטי שצברנו לאורך השנים, אלא גם ובעיקר מהדרך האישית שלנו. כל עצה וכל כלי בדקנו על גופנו ונפשנו. כל שביל הלכנו בו. ומה שלא – לא נלמד ולא נעביר הלאה עד שנוודא שזה עובד. כזה הוא גם הקורס "תקופת הנדודים" (ככל הקורסים האחרים) מזוקק ומנופה ופרקטי מאד – באהבה לשימושכם.

לסיכום אומר, "גם כי אלך בגיא צלמוות לא אירא רע, כל עוד אהבתי עימדי". אל תפחדו מהקושי, אל תישברו ממנו. לימדו איך לחיות טוב. לימדו איך לתקן כשנשבר. ואם צריך – בקשו עזרה. שווה.
"ובחרת בחיים".

 

לטורים קודמים

 

הכותבים: יהונתן ויסכה שומר - בעלי "כלים שלובים", מרכז להתפתחות אישית וזוגית.

המעוניינים לקבל בכל שבוע לקראת שבת, שאלה/תרגיל/ התבוננות זוגיי, מוזמנים להצטרף לקבוצה הנקראת "עונג שבת זוגי". אין בקבוצה שיח ואפשרות לתגובה, רק הזדמנות לקבל הזמנה למפגשון זוגי של השראה. לקבלת קישור הצטרפות לקבוצת הוואצאפ, שלחו בקשה לכתובת המייל: orpnimi1@gmail.com.