שאל את הרב

האם הקב"ה אוהב אותי למרות נטייתי המינית? האם יש לי מקום ביהדות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/01/22 23:57 ו בשבט התשפב

שאלה

אני מאוד בטוחה בנטייה המינית שלי כבר קרוב לארבע שנים, אני לומדת בבית ספר דתי והמשפחה שלי חצי מסורתית וחצי חילונית והרבה זמן שאני לא מצליחה להתחבר לקבה מעצם המחשבה שלא יקבל את עצם היותי ביסקסואלית, הדבר הזה גורם לי לריחוק ואפילו סלידה מהדת .

חיפשתי תשובות לגבי שאלתי, האם התורה באמת אוסרת על האדם להימשך למינו האחר, להיות בעצם הוא? ואם כן אז למה מלכתחילה הקבה גרם לנו להרגיש כאלה דברים? אני רוצה להאמין שהקבה יאהב את כולם.. אני פשוט אף פעם לא הרגשתי {עקב רבנים שמהם קראתי תשובות} שייכת לדת ביגלל הדבר הזה..

האם הוא יקבל אותי למרות הנטייה שלי? זה כל כך מתסכל ועוד יותר מתסכל אותי שרבנים כותבים שזה בעיה פסיכולוגית עמוקה יותר שנובעת מהצורך לחום ואהבה

תשובה

שלום לך.

את מאוד צודקת שיש המון בלבול והמון גרסאות שונות סביב משיכה מינית ויהדות. מאוד לא מפתיע שבעקבות דברים שכתבו רבנים שונים (אני אינני רב), הרגשת ריחוק ורתיעה מהיהדות. אגב, זה קורה גם לאנשים שאינם ביסקסואליים. זאת אחת הסיבות לכך שמתוך בוגרי מוסדות החינוך הדתיים, כ 40% הופכים דתלשים... וזה חבל, כי היהדות היא לא "הכל או כלום". קושי בתחום מסוים בתורה ובמצוות לא מחייבים אותנו להתרחק מהכל. אבל לפעמים זה השדר שאנחנו מקבלים.

היהדות

התורה איננה אוסרת על רגשות או על משיכה. אין דבר כזה. אמנם, יש את הציווי "ולא תתורו", שמתייחס לשאיפה שלנו (כיהודים וגם בכלל כבני אדם) להפעיל שיקול דעת, ולא להתפתות באופן חסר מעצורים ליצרים או חשקים (לא רק מיניים). יחד עם זאת, לא מדובר באיסור על עצם הרגש או המשיכה.

ההלכה אמנם כן מתייחסת למעשים מיניים מסוימים, ומתירה או אוסרת אותם. לא ניכנס כאן לפרטים בנושא הזה. נדגיש שלהלכה יש עמדה, ואפשר לברר אותה באופן מדויק עבורך עם רבנית שתבחרי ללכת עפ"י דרכה. מאחר שאת עדיין צעירה, לא בטוח שלפסיקה הזאת יש השלכות מיידיות מבחינתך. כך שאין יותר מדי לחץ להזדרז, ואת יכולה לברר בנחת. אגב, גם לזוגות נשואים לא הכל מותר עפ"י ההלכה, וטוב שיהיה להם אדם שאיתו הם יכולים להתייעץ ולקבל הנחיות מה נחשב מותר ומה אסור בחיי הזוגיות.

הנפש

מבחינת טבע האדם, לרוב האנשים אין משיכה מינית מוחלטת רק למין אחד. זה סוג של רצף. אצל בנות הסיכוי להימשך לשני המינים גבוה מהסיכוי של בנים. במדע עדיין לא יודע להסביר באופן מוחלט כיצב הנטייה המינית מעוצבת ומתקבעת. לפעמים יש שינויים לאורך זמן. כך למשל יש אנשים שרק בגיל מבוגר "מגיעים למסקנה" שהנטייה שלהם שונה. זה כמובן בסדר גמור. כל נטייה מינית היא נורמלית מבחינת נפש האדם. זאת לא "בעיה פסיכולוגית".

מיניות

בגיל ההתבגרות המיניות שלנו מתחילה לצמוח ולקבל צורה. זה לוקח כמה שנים, בתהליך ממושך שדורש קצת סבלנות. המיניות מורכבת מהמון מרכיבים. זה לא פאזל של 6 חלקים אלא של 100, או 1,000. לא תמיד נצליח לחבר את כל החלקים, מה גם שבכל שנה שחולפת, החפיסה קצת מתערבבת ויכולה להשתנות. זאת הנפש שלנו, סוערת ודינמית. אולי היינו רוצים שהכל יהיה קבוע ומוגדר יותר, אבל כך השם ברא אותנו. וזה בסדר. אנחנו לא חייבים לעשות את מסע הגילוי הזה לבד. אפשר בהחלט להיעזר ולהתייעץ עם נשות מקצוע מיומנות, כמו פסיכולוגית או עו"ס קלינית מוסמכת. יש להן כלים לעזור לנו לברר אילו חלקים יש במיניות שלנו, וכיצד אפשר לחוות אותם באופן שיהיה המוצלח ביותר מבחינתך, כיום ובעתיד.

הקב"ה

את מאוד צודקת: הקב"ה אוהב את כל הברואים שלו. גם אלה ששונים מאחרים, גם אלה שלא תמיד מצליחים במטרות שהציבו, גם אלה שלא שומרים שבת או שיש להם נפילות. הוא תמיד אוהב את כולם.

הקב"ה לא דורש מאיתנו להיות מושלמים. כי כפי שאמרת, הוא לא ברא אותנו מושלמים! הוא מבקש שניקח את מה ומי שאנחנו, ונעשה עם זה את המיטב שאנחנו יכולים. במישור המשפחתי, האישי, וגם הערכי. אז יש אחד שיבטא את זה בהתנדבות בקהילה, ויש אחרת שתתפלל בכוונה, ויש עוד המון דרכים להיות אנשים טובים שמכוונים לעשיית טוב. כל אחת בדרך שלה. אנחנו עושים את זה לא רק בשביל הקב"ה, אלא גם בשבילנו. כדי שאנחנו נרגיש טוב. ומגיע לך מאוד להישאר מחוברת ליהדות שלך, בדרך שמתאימה לך, ולא "להפסיד" את כולה רק בגלל שאת כביכול לא עומדת בציפיות של רבנים מסוימים (אגב, הם בוודאי לא מייצגים את כל הזרמים ביהדות). אף אחד לא עומד בכל הציפיות. ואף אחד לא יכול להחליט בשבילך מה להיות ואיך לקרוא לעצמך. ובטח שאף אחד לא יכול ורשאי לקחת ממך את היהדות, המסורת והאמונה שלך, ולא משנה מה תעשי. זה שלך!

קהילה

היהדות איננה דת של נזירים מתבודדים. היא קהילתית, ומעודדת אותנו להתכנס יחד, לשתף, ללמוד ולחקור, וגם לעזור זה לזה. יש המון קהילות יהודיות, ולפעמים הן מאוד שונות האחת מהשנייה. אבל כולן יהודיות! לכל קהילה הרב שלה, הדרך שלה, וגם הסגנון שלה. זכינו שיש בישראל היום המון המון מגוון, וככה המון אנשים שונים יכולים להרגיש שהם לא חריגים, ושהם לא לבד. אני לא מכיר קהילה או בית כנסת שיש להם שומר בדלת, שבודק אילו עבירות עשינו, וכך מחליט אם הוא מרשה לנו להיכנס או לא... כולנו נופלים, כל אחד במשהו אחר. כולנו שואפים להיות אנשים טובים יותר. כל עוד יש ביניננו כבוד הדדי, חמלה ורגישות, נוכל לרתום את הביחד הזה כדי לעשות ולהרגיש טוב.

מקווה שמצאת בהירות ונחמה בתשובה. חשוב שתדעי שמבחינתנו - את לא לבד. מוזמנת תמיד לדבר איתנו, לשתף, וגם לשאול ולהתייעץ ככל שתרצי. זמינים עבורך גם במוקד הטלפוני: כוכבית 8298.

בהצלחה!

אוהד

כתבות נוספות