אני מתלבטת אם לצאת עם בחור שההורים שלו גרושים - מה לעשות?

בתור יועצת זוגית אני מקבלת לא פעם גם תהיות בשלב הדייטים. על מה אפשר לוותר? מה נחשב קו אדום שלא חוצים? הפעם, אני רוצה לשתף אתכם בסוגיה מעניינת, האם גירושין של זוג הורים ישפיעו גם על הזוגיות של הילדים שלהם?

בת חן וייל בת חן וייל, חדשות כיפה 10/03/24 14:55 ל באדר א'

אני מתלבטת אם לצאת עם בחור שההורים שלו גרושים - מה לעשות?
גירושין, משפיעים גם על הדור הבא, צילום: threerocksimages,Shutterstock

"הציעו לצאת עם בחור מקסים, על פניו בדיוק מה שחיפשתי, רק שהוא בן להורים גרושים. אני ממש מתלבטת, האם לתת לזה סיכוי או שעדיף מראש לוותר?".

אומרים שבעקבות המלחמה נמצא את עצמנו בגל של בייבי בום מצד אחד אבל גם גל גדול של גירושין מהצד השני. ב"ה שלראשונה בהיסטוריית מלחמות ישראל המדינה מעניקה סיוע כלכלי לייעוץ זוגי ואני מאוד מקווה שזה יעזור וישפיע לטובה על הגל המאיים, אך לצד זאת מן הסתם יהיו זוגות שיחליטו שלמרות הכל הם לא ממשיכים ביחד. כבר כתבתי את זה בעבר ואני רוצה לחזור ולהדגיש – המלחמה לא יצרה משהו יש מאין. היא העצימה את הקיים לטוב ולמוטב ולכן הרבה פעמים אפשר להאשים את המלחמה בגירושין אבל למעשה המלחמה היא טריגר לזרמים התת קרקעיים שקרו מלפני כן.

ילדים להורים גורשים חוו חוסר אמון במערכת הזוגית

פעמים רבות אני פוגשת זוגות שאחד מבני הזוג או שניהם הם הורים לילדים גרושים ואני רוצה הפעם לתת זרקור על הזוגיות הזו שאני קוראת לה ביני לביני – הזוגיות שאחרי השבר. יש מחקרים שאומרים כי גירושין הם מאורע טראומטי לפחות כמו מוות של אחד מקרובי המשפחה. וככזה מדובר באירוע מתמשך שאמנם מסתיים בנקודה ספציפית שבה ההורים נפרדים אבל עלול להשפיע לאורך שנים, גם בבגרות. ילדים להורים גרושים היו עדים ממקור ראשון לדינמיקה המאתגרת בין הוריהם, שהובילה בסופו של דבר להתמוטטות התא המשפחתי שלהם. מחקרים מגלים שאנשים שגודלו על ידי הורים גרושים מרגישים פעמים רבות חרדה ואתגר ביצירת אינטימיות וקרבה רגשית. הם חווים חוסר אמון בין אם במערכת הזוגית ובין אם בעצמם בכך שהם יוכלו לבנות זוגיות מיטיבה בהנחה שלא פגשו מודל שכזה. וכמובן שגם הסטטיסטיקות לא נוטות לטובה בעניין זה כי ישנה נטייה גדולה יותר לגירושין בקרב ילדים להורים גרושים וההעברות הבין דוריות בנושא זה נפוצות מאוד.

לצד כל זה – האם זה אומר שאחת דינם של ילדים להורים גרושים הוא לא להתחתן ולא להישאר לבדם? האם יש מקום לפסול מישהו רק בגלל שהוא ילד להורים גרושים? התשובה היא כמובן הרבה יותר מורכבת ותלוי מי הבחור ומי הבחורה.

אני מאמינה שילדים להורים גרושים אכן יכולים לקיים מערכת זוגית בריאה, מיטיבה ואינטימית.
האם יתכן שיהיה להם קשה יותר לעשות זאת? התשובה היא כן. אי אפשר להתעלם ממה שחוו בילדותם. אך לצד זאת, במידה ואותו בחור או בחורה נמצאים במודעות ובתהליך התפתחות מתמיד – דווקא מה שנראה כחיסרון יכול להיות היתרון.

דווקא בגלל השבר, ילדים להורים גרושים מבינים עד כמה צריך להשקיע בבניית בית

אני מכירה כמה וכמה ילדים להורים גרושים שדווקא בגלל השבר, הם מבינים מהי המשמעות של בניית בית ומוכנים להשקיע בכך את מירב המאמצים. אפשר לדמות את זה לילדים להורים כבדי משקל – יתכן ותהיה גם להם נטייה להשמנה אך ללא ספק שאורח חיים בריא הכולל אכילה מאוזנת ופעילות גופנית יכולים לעזור ולטובה. ואולי משהו שונה הוא שלילדים להורים גרושים אין נטייה גנטית שכזו, הם לא אחראיים על המעשים של הוריהם ולכן אני חושבת שגם אם אבות אכלו בוסר, אין סיבה ששיני בנים תכהינה ולהפוך אותם למסומנים בחברה. הייתי רוצה להמליץ לך שרגע לפני שאת מקבלת את ההצעה או דוחה אותה – נסי להסתכל עליה בלי התווית של "ילד להורים גרושים", ממש כמו שהיית רוצה שיסתכלו עליך ועל האיכויות שבך ולפי זה להחליט.

בת-חן וייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ לנשואות צרי קשר במספר 0525445887.