"בעל לא יצא מפה" | כן אני דתיה, וכן יש לי טינדר

אפליקציית ההיכרויות טינדר עושה הכול כדי לוודא שלא תחשבו שהיא פה בשביל מערכות יחסים ארוכות, אלא בשביל לילות רומנטיים קצרים. אז מה בחורות דתיות מחפשות בה, והאם זה גם מה שמחפשים בחורים דתיים?

הודיה דיבון לוי הודיה דיבון לוי 05/07/21 09:22 כה בתמוז התשפא

"בעל לא יצא מפה" | כן אני דתיה, וכן יש לי טינדר
גם דתיות משתמשות בטינדר, צילום: צילום מסך

"האם לגיטימי בתור בחור דתי לפתוח טינדר?" "אני דתי, ומחפש את הריגוש עם בחורה. יש בנות שיזרמו עם זה?"

בתקופה האחרונה, שאלות כאלו ואחרות מטרידות את מוחם של בחורים ובחורות רבות בחברה הדתית. התשובות להן, בין השאר, נמצאות באפליקציה עצמה: רבים המגדירים את עצמם דתיים ודתיות משתמשים באפליקציות שונות על מנת להכיר בת או בן זוג, וכמות משמעותית ורחבה מהם מוצאים את עצמם דווקא באפליקציית טינדר.

אפליקציית טינדר הושקה ב2012, ונחשבה מיד לאפליקציית "סטוצים". בשונה מאפליקציית הכרויות אחרות, שמחפשות לעזור למשתמשיהן למצוא אהבה, טינדר, ששואפת למטרות זהות, נחשבת אפליקציה שעוזרת למשתמשים שלה למצוא קשרים קצת פחות מחייבים וקצת יותר מהנים. אולי זה בגלל העובדה שהאפליקציה עובדת על בסיס מיקום, כך שקל למצוא בה אדם שנמצא קרוב מאד לאיפה שהמשתמש מבקש, אולי זה בגלל שאלות ההיכרות השטחיות יחסית, אבל הסיבה האמיתית לא משנה. טינדר צברה לעצמה שם מעט שטחי.

דיברתי עם נועה (שם בדוי), 25, בעלת חשבון טינדר כבר מספר חודשים, על החששות, התחושות והמניעים מאחורי פתיחת חשבון באפליקציה. נועה סיפרה לי שעד הרגע שבו סיימה את השירות הלאומי, היא לא הכירה גברים שהיו, לפיה, "רלוונטים" עבורה. "לא הייתי בבני עקיבא, למדתי באולפנה, וגם כשהתחלתי את התואר, פשוט לא היה שם מישהו שמצא חן בעיני." סיפרה. "ברור שאני רוצה להכיר מישהו באופן טבעי, אבל מה הסיכוי שאפגוש מישהו במקרה, שמקפיד על אותם דברים כמוני, בסביבות הגיל שלי, שגם הוא רווק?"

טינדר מאפשרת לסנן מראש על פי מראה חיצוני, מיקום ותחביבים, כך שנועה, כמו משתמשים אחרים, יודעת שיהיו לה נושאי שיחה עם האדם שתבחר לדבר איתו. "ברור שזה לא הולך עם כולם, אבל אני יודעת שלפחות את הבסיס יש." כך מספרת. "אין לי בעיה גם ללכת ולדבר עם מישהו שאני פוגשת בבר או מועדון, אבל במקרים כאלו, הרבה פעמים אני פשוט מבזבזת את הזמן שלי."

האפשרויות האחרות שעמדו בפני נועה, כמו לכל רווקה דתייה, היו להסתמך על חברות שלה שיכירו לה, על חברים של ההורים או על שדכניות. "אפליקציות מאפשרות לדעת מידע קודם בדיוק כמו שידוכים אלו, רק שפה אני לא צריכה שאף אחד ידע, ואני יכולה לעשות מה שאני חושבת, בלי ביקורת של אף אחד." היא מספרת. "אני יודעת שאם אני אכיר דרך חברות או דרך שדכנים, הפרטים שלי יעברו יחד עם תמונה או עם הפייסבוק שלי מאדם לאדם, ואני מעדיפה שלא להיכנס לעולם הזה."

באינטרנט כמו באינטרנט, יש גם גברים רבים שכדאי להימנע מהם. לפני שהיא נפגשת עם בחור, נועה מוודאת שיש לו חשבון פייסבוק עם תמונות דומות, ואם יש להם לפחות חבר משותף אחד. "המגזר הדתי קטן, ורוב הפעמים יש לי חברים משותפים עם בחורים שאני מדברת איתם, גם אם זה אנשים שאני לא בקשר איתם היום או קרובים- רחוקים, עדיין חשוב לי לדעת שמי שאני מדברת איתו קיים, והוא לא סתם עובד עליי."

לפי נועה, היא פשוט לקחה את המושכות לידיים שלה. "אני לא רוצה להיות תלויה באנשים שיציעו לי. אני אוהבת להכיר אנשים חדשים. הטינדר נגיש ונוח, ויש בו אנשים טובים, שהם משתייכים לרמה הדתית שלי. אז יש לו שם של סטוצים. אז מה?"

מיכל (שם בדוי), 27, מספרת שהצטרפה לטינדר מסיבות די דומות. "האפליקציות שמותאמות לדתיים פשוט כבדות מדי." שיתפה אותי. "צריך למלא שאלונים ארוכים, לפרט על צורת הלבוש ועל הלכות ומצוות, והאמת שפשוט לא היה לי כוח לזה. בטינדר זה אמנם קצת יותר שטחי כי אין שום דבר חוץ מתמונות, אבל בסופו של דבר, זה תלוי בגישה שדרכה אתה נכנס לזה."

כששאלתי אותה אם מצאה זוגיות דרך הטינדר, סיפרה לי שאמנם יצאה למספר דייטים, אבל זוגיות ממשית לא הייתה לה. "עוד לא. אני יודעת שאין שם יותר מדי בחורים רציניים, גם הבחורים הדתיים. בעיקר הבחורים הדתיים. אני לא משקיעה את כל כוחותיי בטינדר, אבל גם לא יוצאת מהאפליקציה. האמת שבאופן מפתיע למרות שכתבתי שאני מחפשת מישהו דתי, פונים אליי יותר גברים לא דתיים, שהם מצהירים שהם לא מחפשים משהו רציני, למרות שאני כן. לפעמים זה קצת מרגיש כמו שוק בשר, אבל לא התייאשתי."

מיכל הגיעה לנקודה מעניינת, שהתחברה לאווירה של הגברים הדתיים שמחליטים להיכנס לטינדר. רבים מהם לא מחפשים זוגיות דתית, אלא להפך, הם מחפשים ריגוש נטו, מרוחק מהעולם הדתי שנות אור. דרך הטינדר יש להם אנונימיות והיצע רחב של בחורות שמחפשות, בדיוק כמוהם, קשר קצר טווח, גם אם לא כולן דתיות.

ממבט קטן בטינדר נראה שמיכל צודקת. למרות שמחנכים את הבנים, כמו את הבנות, לחפש קשר ארוך ומחייב אחד, הם מחפשים כיף. ולמרות שחשבו לחזור להשתמש ב"אפליקציות של דוסים", גם משם לא נראתה הישועה, ולכן שבו אל הטינדר, שם ההיצע גדול יותר.

גל (שם בדוי), 25, מדווחת שעצרה לגמרי את הפעילות שלה בטינדר, כמו גם באפליקציות נוספות. "בעל לא יצא מפה." אמרה. "איכשהו כל ההזויים נופלים עליי, וחילונים כותבים לי, למרות שאני מחפשת מישהו דתי." יכול להיות שהיא צודקת, נראה כי היום, מרבית הגברים ונשים דתיים בטינדר מחפשים דברים שונים לגמרי, אבל התופעה בהחלט קיימת ומתרחבת, וכמו תמיד, יש יוצאי דופן לכאן ולכאן.