תפילות רשות לזמן הקורונה

ד"ר יעל לוין כינסה נוסחי תפילה נאים אחדים שנתחברו בשלבים השונים של הקורונה. בין התפילות ניתן למצוא תפילה לעת קורונה, תפילה בעניין הפסקת טיפולי פוריות, תפילה לפני פגישת זום ותפילות הודיה עם פתיחת בתי הכנסת

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 21/05/20 14:22 כז באייר התשפ

תפילות רשות לזמן הקורונה
בתי הכנסת נפתחים. הבוקר באפרת, צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

במאמר הנוכחי כונסו נוסחי תפילה אחדים שנתחברו במדינת ישראל בימי הקורונה, המבטאים מגוון היבטים הקשורים לימים הללו. יחדיו הם יוצרים אסופה ומקבץ נאים של יצירות ליטורגיות של רשות.

תפילה לעת קורונה

הרב יוסף סנדו, רב בית הספר כוכב יעקב, פרסם תחילה באתר "ביכורים" של כיפה בב' באייר תש"ף "תפילה לעת קורונה". תפילה זו נדפסה בהמשך גם ב"עולם קטן" (גיליון 746, אחרי מות-קדושים, ז' באייר התש"ף, עמ' 8, מדור "רשות הדיבור"). התפילה מתייחסת בין היתר לתפילות המרפסות, יש בה בקשת רפואה על החולים, הודיה על פעילותם של הצוותים הרפואיים, מצויה בה הידרשות לאיסור היציאה ממקום המגורים במרחק של למעלה ממאה מטרים, וגם לתופעה של בעיות בשלום בית אשר לפי הדיווחים התעוררו בתקופה הנדונה. יש בתפילה שימוש במטבעות לשון מספרות חז"ל, והיא מעוררת במקומות שונים הד לנוסחי תפילה מוכרים וידועים, בין היתר בפתיחתה היא רומזת לקדושת "כתר" (קורונה), ויש בה אזכור של קטע מהתפילה לשלום המדינה "הגן עליו באברת חסדך".

וזו לשון התפילה:

כתר יתנו לך / כל העושים רצונך / מלאכים המוני מעלה / עם נגיפים דיירי מטה. 
קבל תפילת עמך / העולה מכל חצר ורחבה / ששומר ומקפיד לכבודך / על ארבע אמות של הרחקה.
מלך העוטה אור כשלמה / הגן על עם העוטה מסכה / המקפיד הערב והשכם / לרחוץ בניקיון כפיהם.
אתה הנשגב לבד / הצל עם השוכן לבדד / ורפא למי שמתייסר / בכאב, בבידוד ובהסגר.
וכל מי שמתחטא לפניך / הגן עליו באברת חסדך / ואת כל צוותי הרפואה וההצלה / נטור מכל זיהום והדבקה.
יום יבוא ונצא מעל מאה מטר / ונכיר לך טובה בגלוי ובסתר / על שהכרחת אותנו מתוך רחמים / לעבוד על השלום בתוך הבתים.

תפילה בעניין הפסקת טיפולי פוריות 

במהלך מגפת הקורונה הופסקו טיפולי הפוריות מתוך חשש להידבקותם בנגיף של צוותי הרפואה העוסקים בנושא זה. משרד הבריאות אישר את חידושם במתווה הקודם ב-11 במאי 2020. זיוה מונסונגו חיברה נוסח תפילה בנושא הפסקת הטיפולי הפוריות שהופץ ברבים במרשתת ב-18 באפריל. המחברת מתגוררת בשוהם, בעלה הוא רב קהילה ביישוב, והם מגדלים חמישה ילדים אשר לדבריה הם "ילדים של תפילות".

וזו גרסת התפילה שניסחה:

פְּתַח לָנוּ שַׁעַר 
בְּעֵת נְעִילַת שַׁעַר
בְּצֵל הַמַּגֵּפָה 
נִנְעֲלוּ שַׁעֲרֵי טִפּוּלֵי הַפּוֹרִיּוּת.
לִבָּם שֶׁל זוּגוֹת רַבִּים נִשְׁבָּר!
הַצִּפִּיָּה וְהַתִּקְוָה בְּרֶגַע שֶׁל הַמְתָּנָה.
מִתּוֹךְ הָאֲפֵלָה
לְאָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם נִשָּׂא תְּפִלָּה:
הַהַמְתָּנָה תָּבִיא מַתָּנָה. 
אָנָּא ה' הוֹשִׁיעָה נָּא
פְּתַח רֶחֶם לְאִשָּׁה
כְּמֵהָה, מְצַפָּה.
יִקָּלֵט עֻבָּר זָעִיר וּמָתוֹק
יְמַלֵּא חָלָל עָמֹק.
הַיּוֹם יִפְנֶה 
הַשֶּׁמֶשׁ יָבֹא וְיִפְנֶה 
נָבוֹאָה שְׁעָרֶיךָ
לְהַקְרִיב קָרְבַּן יוֹלֶדֶת.

תפילה לפני פגישת זום

ב-23 באפריל התפרסמה במרשתת "תפילה לפני פגישת זום" פרי עטו של מנדי פרומר. פרומר המכנה את עצמו "האדמור מקופירייטינג", הוא איש קריאייטיב ומרצה לפרסום ולכתיבה שיווקית. התפילה לפני פגישת זום, האמורה להיות נישאת קודם שאדם מעביר הרצאה או שיעור באמצעות הזום, היא בעלת אופי היתולי מובהק. ניכרת עליה השפעה של תפילת שליח הציבור קודם מוסף בימים הנוראים. יצוין עוד כי מנדי פרומר אף פרסם לקראת פורים השנה את "מגילת הקורונה" שנפוצה ברבים, שאף היא היתולית באופייה ועוסקת בהווי שנוצר בעקבות המגיפה.

וזה נוסח התפילה לפני פגישת זום שייסד:

יהי רצון מלפניך ה' אלקי ואלקי אבותי, צופה כל נסתרות, שיהא השידור נאה ומתקבל לפניך, ותחברני במהירות ובנקל, ואל יארע שום מכשול במעשה ידיי, ולא תשתבש הקלדתי באומרי לפניך את מספר האיי די, ואל יבושו בי צופיי, ואל אבוש בם, ותתקן תשתיתנו ותחון ספקינו, ותשלח ברכה בנתונינו, ותגער בשטן לבל יבלבלני בין חמש וחצי איי אם לחמש וחצי פי אם, והזרם פגישתי כפגישת צעיר ורגיל ומצלמתו פעילה ועדשתו מכוילת וקולו נשמע אלוף תימן אלוף אומר אלוף צפו, והצילני מכלימה ובושת ומאורחים לא קרואים שיפקדו את הפריים, ואומר "וירא חם אבי כנען" "ויגד לשני אחיו בחוץ", והשתק כל דובר אחר וכל דבר-אחר לבל יקטע חוט מחשבתי, ויתקיים בי מקרא שכתוב "והיה טרם יקראו ואני אענה עוד הם מדברים ואני אשמע", וכל תמונת זעווה וכל נחיר במסך יישכחו מלבי, ולא יפקדוני בחלומות הליל, ואל יחר אפך בי, ואל תמחק ההקלטה מהשרת, "כי ענן ה' עלינו יומם" וחומת אש "תהיה לילה בו", ברוך אתה ה' מקבץ נדחי עמו ישראל. 

תפילות הודיה עם פתיחת בתי הכנסת

בליל ה-19 במאי 2020 התקבלה החלטת ממשלה שאישרה את פתיחת בתי הכנסת כבר למחרת בבוקר, תוך שמירה על הנחיות בריאות שפורטו. ארגון צוהר פרסם בבוקרו של ה-20 במאי נוסח של "תפילת הקהל לחזרה לבית הכנסת". מלבד זאת, אפשר להפנות לנוסחי תפילה נוספים לציון החזרה לבתי הכנסיות, ומכללם נזכיר כאן נוסח תפילת הודיה של הרב יוסף אלנקווה שפורסמה בדף הפייסבוק שלו. התפילה מתייחסת להיבטים רבים הנוגעים לסדרי החיים שנוצרו בעקבות מגיפת הקורונה. 

וזו לשונה: 

טוֹב לְהֹדוֹת לַה' / וּלְזַמֵּר לְשִׁמְךָ עֶלְיוֹן / לְהַגִּיד בַּבֹּקֶר חַסְדֶּךָ / וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת.
תודה רבה לך רבונו של עולם / שהחייתנו וקיימתנו והגיעתנו / לזמן הזה.
תודרבה / על עצירת המגפה / הלוך ועצור / וכלה.
על העם הנפלא / אוהביך ויודעי שמך / אשר שיחרו היכלך / זימרו לשמך / בחצרות בגינות / בגגות וברחובות.
על היכלי הקודש / בתי כנסיות / בתי מדרשות / שנפתחו.
על היכל הדמעות / והתפילות / החדש בשמים / של קירון הפנים.
על הרפואה והחיים / אשר מידך ובידך.
הננו מתפללים / ומבקשים / שלח רפואה שלימה / לכל החולים / התמד בריאות / הבריאים.
רפא שברם / של היתומים והאלמנות
כלכל בשפע / את כל עמך / תן פרנסה טובה / לכל עמך.
ותודה רבה לחיי העם הנפלא והנהדר / על עמידתו האיתנה / על התפילות והדמעות / על השירות והמנגינות / על ביטול המחיצות / והעדות / על שירת הנשמות.
על אמירתכם / האמיצה
כי לקח טוב נתתי לכם / תורתי / אל / תעזובו. 
נ. ב. / רבונו של עולם / אחר שהראיתנו / מהם געגועים לבית הכנסת / אנא / בנה ביתך והשב העבודה / לדביר ביתך / ושם נעבדך / בלבב שלם.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן