איך מטבילים כלים חשמליים?

קניתם מיחם ואתם לא יודעים כיצד להכשירו מבלי שיהרס? ומה לגבי מיקסר חשמלי שניתן לפרקו? הרב משה ביגל מציג את הפתרונות ואת הפרטים ההלכתיים כיצד אפשר להכשיר כלים חשמליים

חדשות כיפה הרב משה ביגל 07/05/20 22:08 יג באייר התשפ

איך מטבילים כלים חשמליים?
טבילת כלים, צילום: Gershon Elinson/FLASH90

שאלה: קניתי מיחם חשמלי מתוצרת נוכרית (תוצרת חו"ל) איך אטביל אותה במקווה, הרי המיחם ייהרס במגעו עם המים?

תשובה:  לתת את הכלי במתנה לנוכרי או למכור לו, לאחר מכן לקבל את הכלי מהנכרי, בהשאלה. כך אין צורך בטבילת הכלי.

הרחבה ומקורות

טבילת כלים, כללי.

כל כלי שנקנה מהנוכרים גם אם הוא חדש ולא היה בשימוש (אינו טרף) צריך להטבילו במקווה, בנהר או במעיין. כדי ל"גייר" אותו מהיותו כלי טמא של נוכרים לכלי טהור של יהודים. (ע"פ במדבר לא , כג)

(כלי משומש - טרף, צריך  להכשיר ברותחים או באש, לפי הכלל כבולעו כך פולטו, גם אם הוא של יהודי וגם אם נטרף בשוגג. בכלי משומש של גוי הכשרה זו באה בנוסף לטהרה במקווה.)

מי שאין בסביבתו נהר או מקווה יכול למכור או לתת לנוכרי במתנה את הכלי ולבקש ממנו את הכלי בהשאלה. מכיוון שהכלי נשאר של הנוכרי אין צורך בהטבלה. פתרון זה הוא זמני עד שיגיע האדם למקום שיש בו מקווה. (ע"פ  שולחן ערוך יורה דעה קכ, טז)

כלים חשמליים

כלי אוכל מתוצרת חו"ל, שחייבים להטבילם אך לא ניתן להטבילם מכיוון שיש בהם חלקים חשמליים,  כמו קומקום חשמלי, מיחם חשמלי טוסטר ודומיהם.

ניתן לעשות את אחד הפתרונות משני האופנים הבאים: 

  • לתת את הכלי במתנה לנוכרי או למכור לו ולקבל אותו ממנו בהשאלה. כנ"ל לגבי אדם שאין לו מקווה בעירו. (אלא שלגבי מכשירי חשמל זה פתרון קבוע כי אי אפשר להטבילם)

(לאחרונה נמכרים בשווקים מכשירים חשמליים שעליהם הכיתוב ,אין צורך בטבילה במקווה,. למרות שכלים אלו הם מתוצרת חוץ. במקרים אלו משתמשים בשיטה זו ועושים את המכירה לנוכרי וההשאלה של הכלים במרוכז בחו"ל.)

  • לתת לחשמלאי יהודי לפרק את הכלי למצב שלא ניתן להשתמש בו, ולהרכיבו מחדש. במקרה זה נחשב הכלי כאילו נגמרה עשית הכלי ע"י יהודי, כלי כזה אינו חייב בטבילה.

(פתרון זה יקר ולעיתים אינו משתלם ביחס למחיר המכשיר כולו.)

יש דעות שכלים חשמליים אינם צריכים טבילה כלל מכיון ששימושם רק כשהם מחוברים לקיר(לקרקע) דינם כקרקע. (כך פסקו הגר"ע יוסף, הגר"בצ אבא שאול , הגר"א ליכטנשטיין זצ"ל ועוד) 

יש הנוהגים להטביל כלים חשמליים במקווה ולאחר מכן לייבשם היטב. שיטה זו אינה  מומלצת מכיון שטבילה בצורה זו עלולה  לקלקל את המכשיר.

אין אפשרות לטהר כלים חשמליים ע"י הטבלת חלק מהכלי (רק את החלק שאינו חשמלי) או לאטום היטב את החלקים החשמליים בכלי ולהטבילו.  מכיוון שכל כלי (או אדם) שחייב בטבילה צריך להטבילו כולו בשלמות וללא כל דבר החוצץ בינו לבין המים.

שאלה: קיבלנו לאחרונה מיקסר חשמלי שמתפרק מעצמו לכמה חלקים, שאחד מהם הוא חשמלי (החלק המסוֹבב) ואחד מהם הוא סכין שאין בו שום רכיב חשמלי. האם יש לטבול רק את הסכין?

תשובה: רק כלי אוכל צריכים טבילה לכן מיקסר או מעבד מזון ודומיהם שהחלקים שבאים במגע עם המזון מתפרקים צריך לטבול רק אותם , ואת החלק של המנוע לא מטבילים.

הרב משה ביגל הרב המקומי מיתר