רב העיר פתח תקווה: "יש לוודא השגחה גם במקום שיש תעודת כשרות"

בראיון לכיפה מבהיר הרב מיכה הלוי על ההוראה לציבור כי אין לסמוך על תעודת הכשרות של בית העסק בלבד. "בימי הקורונה מקומות יכולים להיפתח מבלי להודיע לרבנות. מספיק לי שאדם אחד יגיד לבעל העסק שהוא מטלפן למשגיח, וככה בתי העסק ידאגו לדבר עם המשגיח בעצמם"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 30/04/20 20:46 ו באייר התשפ

רב העיר פתח תקווה: "יש לוודא השגחה גם במקום שיש תעודת כשרות"
הרב מיכה הלוי, צילום: Yaakov Naumi/Flash90

רבנות העיר פתח תקווה הוציאה היום מסמך לציבור שומרי הכשרות, כי יש לוודא בימי הקורונה עם משגיחי הכשרות בעיר כי התעודות כשרות של בתי העסק עדיין תקפות. לאחר ההקלות שניתנו בתחילת השבוע, בתי עסק רבים נפתחו ובניהם מסעדות המאפשרות משלוחים או לקיחה עצמית ממקום העסק. לפי רבנות העיר בפתח תקווה נפתחו מקומות ללא ידיעת הרבנות והמשגיחים והם מוכרים מוצרי מזון ללקוחות תוך הישענות על התעודה שנתנה לפי ההחמרות וסגירת בתי העסק.

בעקבות כך פרסמה רבנות פתח תקווה מכתב לציבור בו נכתב: "אין לסמוך על תעודת הכשרות של בית העסק בלבד, אלא יש ליצור קשר עם מחלקת הכשרות או עם המשגיח המופיע על גבי התעודה, כדי לוודא את הדברים עד תומם". על המכתב חתום מנהל מחלקת הכשרות, וקיבל גם את הסכמת רב העיר הרב מיכה הלוי.

צילום: המועצה הדתית פתח תקווה

בראיון לכיפה הרב מיכה הלוי מבהיר קודם איך הגיעה ההחלטה כי יש לקיים וידוא מול המשגיחים מעבר לתעודה עצמה. "במציאות החריגה שנוצרה בעקבות משבר הקורונה, יכול להיווצר מצב בו בתי עסק שהצהירו על עצמם כסגורים, בעקבות המצב נפתחים במתכונת עבודה זו או אחרת מבלי להודיע לרבנות. במסגרת עבודת הפיקוח איתרנו מקרה בו בית עסק שההשגחה בו הופסקה בעקבות הפסקה זמנית של פעילות, חזרו לפעול במתכונת אחרת ושלחו ללקוח שלהם תעודה בתוקף. לשמחתנו באותו המקרה הלקוח התקשר אלינו על מנת לוודא שאכן יש עדיין השגחה במקום, וכך גילנו שהמקום נפתח ללא ידיעתנו". מבהיר הרב. 

במקביל הרב גם מדגיש כי אין זה אומר שאין לסמוך על תעודות הכשרות. "בכל תעודת כשרות מופיע גם שם המשגיח, הסיבה לכך שאם הלקוח ירצה לוודא את מהות ההשגחה שיתקשר אליו, מספר הטלפון שלו תמיד מופיע". הרב מדגיש כי בשל המציאות הנוכחית מעבר לתעודה שעומדת בפני עצמה חשוב בכל זאת לבצע וידוא נוסף. "אם בעל עסק פותח על מנת לקיים איזשהו אירוע הוא צריך לדווח לנו ואנו שולחים אליו מיד משגיח".

"קשה לנו וללקוחות לדעת אלו מקומות פתוחים בשל העבודה כי הדלת החיצונית סגורה, כי אסור לשבת לאכול במסעדות, אך המטבח בכל זאת יכול להיות פעיל. יש לנו 240 עסקים שידוע לנו שהם פתוחים ובכולם נמצא גם משגיח, אני פוחד שיהיו מקומות שיפתחו מבלי לידע אותנו"  משתף הרב.

הרב מבין כי מדובר בתקופה וייתכן שבתי עסק רבים שהפסידו כסף רב, לכן בעלי העסקים רוצים לפתוח את בתי העסק ולחסוך בהוצאות במקביל. ולשם כך פותחים את העסק בצורה מצומצמת עם מעט עובדים, למעט הטבח. "הם לא יקראו למלצרים, עובדי ניקיון וגם לא למשגיח" אומר הרב. לכן הרב מבקש להגיד כי התעודות אינן בטלות והוא אינו רוצה לפגוע בבתי העסק, לכן הוא מבקש מהלקוחות לבצע וידוא נוסף מול המשגיח.

לפי הרב ההודעה אינה נועדה רק ללקוחות, אלא ברגע שבעלי העסקים ידעו כי יש בקשה לבצע וידוא נוסף מול המשגיח, הם יפנו כבר בעצמם למשגיח על מנת שיגיע לבית העסק. "מספיק לי שאדם אחד יגיד לבעל העסק שהוא מטלפן למשגיח, וככה בתי העסק ידאגו לדבר עם המשגיח בעצמם". כדי להקל על בתי העסק הרב אומר כי הם לא יגבו את כל דמי ההשגחה כבדרך כלל.

הקושי לשמור על ההשגחה הוא קשה יותר פי כמה לפי הרב, כי גם אם היה אישור משגיח היום אין זה אומר שזה נכון גם לשבוע הבא. בעלי העסקים אינם פותחים באופן קבוע, ולכן אי אפשר לתת השגחה מראש לזמן רב. כך שחשוב להמשיך ולוודא כל הזמן שבתי העסק אך מלווים על ידי משגיח. "במצב הנוכחי, בו ישנם מקרים בהם אותו בית עסק נפתח ונסגר לסירוגין כתוצאה מהקושי שיוצר המצב, אין אפשרות לפרסם רשימה עדכנית מבלי שהדבר יביא להטעיית הציבור, לכן אני קורא לציבור לגלות עירנות על ידי שיחה קצרה עם המשגיח שמספרו מופיע על התעודה בבית העסק, מה שגם יסייע למאמצים שעושים בימים אלה המפקחים בכדי לאתר מקרים של הטעיית הציבור".

לסיום הרב מתחייב כי כל בעל עסק שיבקש, יקבל משגיח באופן מידי על מנת שלא יפגעו העסקים המעוניינים למכור מזון לשומרי הכשרות.