הרב שמואל אליהו: הלכות שבת בצל הגבלות הקורונה

איך לנהוג בשבת? מה עושים בתפילת יחיד? וגם תפילות לצוותי הרופאים, למי שבבית וגם לעם ישראל. הרב שמואל אליהו מכין אתכם לשבת

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 20/03/20 15:46 כד באדר התשפ

הרב שמואל אליהו: הלכות שבת בצל הגבלות הקורונה
הרב שמואל אליהו. , צילום: אלישמע סנדמן

 בידוד ובדיקות:

  1. כשיש חשש רפואי או שקוראים להיבדק - יש לנסוע בשבת. 

  2. נסיעה חזרה - יש לצאת מהאזור שיש בו חשש להדבק, ואין להסתובב ברחובות. ולכן עדיף עם גוי. 

  3. יש לענות לטלפון, יש לכתוב בשינוי אם צריך, חובה למסור פרטים שקשורים למחלה.

  4. נרות שבת בחדר בידוד תשובה: חובה ומצווה גדולה.

שגרת שבת

  1. בקידוש השבת, האם הרב ממליץ שלא לשתות מהכוס אלא רק המקדש? תשובה: למזוג לכוס אחרת ולשתות. 

  2. שבתות חתן (לפי העדה, לפי ואחרי החתונה) - להגיע רק ההורים והזוג. ולקרוא לשבע ברכות לשכנים, שיאכלו מעט עם המשפחה מזונות, ושבעה יסעדו עם לחם. לא לשבת צפוף.

צוותי הרפואה:

  1. אשריכם ומה טוב חלקכם שאתם זוכה לטפל באנשים ולסעוד אותם. ויותר מכך זו דבקות במידתו של הקב"ה. תמשיכו לדבוק בדרכו של ה' ותזכו להיות שליחים נאמנים ויהי רצון שלא תבוא שום תקלה ומחלה לכם ולמטופלים תחת ידכם.

  2. האם מותר לעובד המוגדר חיוני בתקופה זו (במשרד הבריאות) לעבוד בשבת. לאור דרישות האחראים ולאור המצב המורכב? תשובה: מצווה חשובה מאוד.

  3. מתנהלים בשבת באופן שוטף ומלא על מנת שלא לעכב את מערך הבדיקות.

  4. פעולות שמצילות חיים מותרות. אפילו אם רק ספק מצילות חיים. פעולות שלא מצילות חיים - אסורות. 

  5. נסיעה באמבולנס היא לשם הצלת חיים או ספק הצלת חיים - זו מצווה. אם הנסיעה לא לשם זה - עבירה. לכן צריך לשקול כל נסיעה במשקל הזה - בלי לאבד אפילו לא רגע אחד ולהשתהות בהצלת חיים. 

  6. נסיעה בשבת למשמרת בבית חולים - אם יש לך דרך למצא נהג גוי שיסיע הכי טוב. אם הטיפול בהם כרוך בפיקוח - נפש - מותר ליסוע בשבת לכך.

  7. עדיף להזמין נהג גוי ואם אין אפשרות יכולים ליסוע הלוך. נסיעה חזרה - יש לצאת מהאזור שיש בו חשש להדבק, ואין להסתובב ברחובות. ולכן עדיף עם גוי ואם אין ברירה לחזור לבית ברכב שלך.

  8. עבודה רפואית בשבת. יכולים לעבוד בשבת כשאר אנשי הצוות. אמנם צריך לחלק בין הפעולות: פעולות פיקוח נפש ממש - עושים כרגיל ולא מתמהמהים כלל! פעולות אחרות שאינם בגדר פיקוח נפש מידי (כגון לקחת מדדים כתיבה במחשב או ביד וכדו') אם אפשר בקלות לעשות בשינוי בצורה שלא מעכבת את העבודה או פוגעת בכשירות העבודה - לעשות בשינוי. אם יש ספק או עיכוב קל - לעשת כרגיל. 

  9. כיבוי אור לצורך מנוחת המטופלים בעיקר אחרי ניתוח בחדר התאוששות זה נכלל בפיקוח נפש ומותר (עדיף בשינוי). פעולות שאינם הכרחיות יעשו רק לאחר השבת או יעדכנו לאחר השבת - כגון החתמת כרטיס. 

  10. ניתן לקחת פלאפון לבית חולים. כשהוא כבוי ונמצא בתוך התיק שלוקחים ממילא. או שלפעמים צריכים אותו גם בתוך השבת. 

  11. נרות שבת לרופאות ואחיות. הטוב ביותר שבן הזוג ידליק עם ברכה בבית, האחות  תדליק גם במקום ששם יושבים ואוכלים לפעמים. וכדאי שכל הצוות יהיה שותף בהדלקת הנרות. אם אי אפשר להדליק נרות במקום שנמצאים, כדאי להדליק פנס קטן 

תפילה קצרה לאנשי צוות רפואי:
אנא ה' אלוהינו ואלהי אבותינו ברך אותנו בתוך שאר כל כוחות ההצלה והבטחון שעובדים בכל כוחם למען עם ישראל. ברך את כולנו בבריאות איתנה. תן לנו כח להציל חיים. חונן אותנו בחכמה בינה ודעת. קיים בנו את דברי חכמינו "שלוחי מצוה אינם ניזוקים לא בהליכתם ולא בחזרתם". שמור על בנינו ובנותינו. שמור על בני ובנות זוגנו בתוך שאר עמך ישראל ויושבי העולם כולו. וכן יהי רצון ונאמר אמן.

תפילה:

  1. זו טעות לסגור את כל בתי הכנסת. אם שומרים על כללי הזהירות בבתי הכנסת יש להם תפקיד חשוב גם מבחינה רוחנית וערכית וגם בגלל שהם מחזקים את הרוח. כל המערכת החיסונית של האדם מתחזקת כשהוא בשמחה ובאמונה וכל המערכת החיסונית נחלשת כשהוא בעצבות.

  2. כך אומר הפסוק בספר משלי (פרק יח יד): "רוּחַ אִישׁ יְכַלְכֵּל מַחֲלֵהוּ וְרוּחַ נְכֵאָה מִי יִשָּׂאֶנָּה". ופירושו הוא "שהשמחה בא ע"י הרוח, וזהו רוח איש. כשהאיש תמיד בשמחה הוא יכלכל מחלהו אף שיבוא עליו מחלה ח"ו הוא יכלכל מחלהו, בשמחתו יבטלנה. אבל מי שיש לו רוח נכאה והוא עצבון מי יכול לישא את זאת". (ביאור הגר"א וכך שאר המפרשים). ובדרך רמז אמרו כי התרגום של הפסוק הוא "רוחיה דגברא תסובר כרהניה ורוחא מככתא מן נטעיניה". שרומז לשם המחלה הזו.

  3. אין להביא ילדים למניינים מצומצמים על חשבון מבוגרים.

  4. אין לקיים סעודות בבית הכנסת.

  5. יש לפצל למקסימום מניינים, ומינימום מתפללים בכל קבוצה. לא כדאי להתפלל באריכות, אם זה יפריע למניין הבא, ע"מ להחליף קבוצות ללא חפיפה.

  6. ציבור הנמצא מפוזר ורואים את פניהם דרך מרפסת או חלון משלימים למניין, ובתנאי שיש מניין מתפללים במקום אחד.

  7. אין להתפלל במקום פרוץ ללא מחיצות, ולכל הפחות שתהיה מחיצה מלפנים (שו"ע צ' סעיף ה').

  8. אין שינוי בעניין הוצאת ספר תורה וסדר העולים. מומלץ כמובן לצמצם ככל שניתן את העברת ספר תורה בין המתפללים (כלומר מוליך ס"ת יהיה גם המגביה והוא יוציאו מהארון ולא הפותח), מס' העולים המינימלי הנדרש וכו'.

  9. אפשר לארגן מספר מוקדים לקריאת התורה ולקרוא בסבבים. חלק יקראו לאחר מוסף ואף מאוחר יותר.

  10. ליד הבימה יהיו הבעל קורא, סומך והעולה.

  11.  הגבאי יבצע את תפקידו ממקומו.

  12.  אין בעיה לנשק עם הטלית את מקום הקריאה כנהוג.

  13.  מכיון שיש בעל קורא ליד הספר, העולה ירד מהבימה מיד לאחר ברכה אחרונה שלו.

  14. האם נכון שלדעת הבא"ח מברכים ברכת מעין שבע, גם כשלא מתפללים במקום תפילה קבוע? ומה הדין בתפילת יחיד? תשובה: בבן איש חי - הלכות שנה שניה - פרשת וירא כתב: ברכה מעין שבע, אין עיקר טעם שלה הוא מה שאמרו רבותינו זכרונם לברכה, שנתקנה בשביל המתאחרין בבית הכנסת שבשדה, אלא באמת יש בה צורך גדול על פי הסוד, והוא במקום החזרה, לכן גם אם מתפללין ציבור בבית חתנים ואבלים וכיוצא, שאין שם ספר תורה, חייבין לומר ברכה מעין שבע, וכן פשט המנהג בעיר הקודש ירושלים, לאומרה בכל מקום שמתפללים בעשרה, אף על פי שאין שם ספר תורה, וזה המנהג נתפשט מזמן רבינו הרש"ש ז"ל, וכמו שכתב בספר פרי האדמה, וכן הנהגתי פה עירנו יכוננה עליון אמן, בעזרת השם יתברך.

תפילות:

  1. אשמח לקבל ברכה לנשות אנשי הקבע והצוותים הרפואיים. שעומסות על גבן את נטל הביטחון ובנוסף עכשיו את המציאות המורכבת של ילדים בבית,  ובעלים נעדרים לזמן ממושך.

    תשובה: מי שברך אימותינו הקדושות והטהורות שרה רבקה רחל ולאה הוא יברך את נשותיהם של אנשי הקבע וכוחות הבטחון שנושאות בעול יחד עם בעליהם שעושים מלאכת קודש של ממש. שמצילים את חיי אזרחי המדינה. אנא ה' ברך אותם את נשותיהם וילדיהם. ברך את כולם בבריאות איתנה. חונן את כולם בחכמה בינה ודעת. קיים בהם את דברי חכמינו "שלוחי מצוה אינם ניזוקים לא בהליכתם ולא בחזרתם". אנא ה' הושיעה נא. אנא ה' הצליחה נא. וכן יהי רצון ונאמר אמן.

  2. תפילה לשלום עם ישראל והעולם

    אנא ה' קיימת בנו "תֵּן פַּחְדְּךָ ה' אֱלֹהֵינוּ עַל כָּל מַעֲשֶֹיךָ. וְאֵימָתְךָ עַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ. וְיִירָאוּךָ כָּל הַמַּעֲשִֹים. וְיִשְׁתַּחֲווּ לְפָנֶיךָ כָּל הַבְּרוּאִים". אנא ה' קיים בנו מה שהבטחת לנו בידי צפניה חוזך: "כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם ה' לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד". (פרק ג ט). וְיֵעָשֹוּ כֻּלָם אֲגֻדָּה אֶחָת לַעֲשֹוֹת רְצוֹנְךָ בְּלֵבָב שָׁלֵם.

    אנא ה' מְלוֹךְ עַל כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ בִּכְבוֹדֶךָ, וְהִנָּשֵֹא עַל כָּל הָאָרֶץ בִּיקָרֶךָ, וְהוֹפַע בַּהֲדַר גְּאוֹן עֻזֶּךָ עַל כָּל יוֹשְׁבֵי תֵבֵל אַרְצֶךָ, וְיֵדַע כָּל פָּעוּל, כִּי אַתָּה פְּעַלְתּוֹ, וְיָבִין כָּל יְצוּר, כִּי אַתָּה יְצַרְתּוֹ, וְיֹאמַר כֹּל אֲשֶׁר נְשָׁמָה בְּאַפּוֹ. ה' אֱלֹהֵי יִשְֹרָאֵל מֶלֶךְ וּמַלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה. אמן כי יהי רצון.

כללי

  1. במה להתחזק בימים האלה ,במה להתמקד. איך כן להגביר קשר ואהבת ישראל?
    תשובה: א. בכיסופים לבניית בית המקדש כמו שבמגפה בזמן דוד המלך מה שעצר אותה הוא בניית המזבח בהר הבית כנאמר וַיִּבֶן֩ שָׁ֨ם דָּוִ֤ד מִזְבֵּ֙חַ֙ לה' וַיַּ֥עַל עֹל֖וֹת וּשְׁלָמִ֑ים וַיֵּעָתֵ֤ר ה' לָאָ֔רֶץ וַתֵּעָצַ֥ר הַמַּגֵּפָ֖ה מֵעַ֥ל יִשְׂרָאֵֽל: ב. תפילה. ג. עשיית חסד וצדקה מצילה ממוות. ד. הקפדה על מאה ברכות ביום בכוונה. ונשים שלא נוהגות להתפלל ג' תפילות יכולות לברך את ה' בעין טובה במילים שלהם. ברוך ה' שיש גשם. ברוך ה' שיש לי ילדים טובים. וכו'. 

  2. לאור המצב, אני חי בתחושה שהקורונה היא כאפת התעוררות לעמ""י שיבינו שהם צריכים להתעורר… כהכנה לגאולה בע"ה… אבל זה מבלבל.
    תשובה: האמירה הברורה בכל המציאות היא שהקב""ה הוא מלך העולם אכן העולם הגיע למצב כזה שהוא צריך שיעור גדול באמונה דרך הרגליים להבין שהקב"ה המלך וברגע אחד פתאום הכל יכול לעצור כל מה שהיה 24 7 פתאום נעצר עומד דום מלפני מלך הכבוד.

  3. האם הרב מרדכי אליהו זצ""ל מתגלה בעניין זה או בעניין הגאולה?
    תשובה: הרב זצ""ל כבר  אמר שאנו בדור של גאולה וברור לי שמה שקורא בעולם זה חלק מכל התהליך הגדול הזה שאכן יכול להביא אותנו רק לעלות למעלה ולא חלילה ללכת אחורה 

  4. האם יש להלחץ מהמצב?
    אכן יש מה להלחץ אלא שיותר מזאת יש מה מה לבטוח שהקב"ה מגלה מלכותו בעולם והוא מלך עוזר ומושיע ומגן. לכן אנו בוטחים וסומכים עליו. למעשה צריך אדם לעשות את מירב ההשתדלות שלנו מלמטה ובתוך מירב ההשתדלות צריך את מירב הבטחון במלך.

  5. אנחנו בהריון ומפחדים ממה שקורה.
    זה שאתם בהריון זה הדבר הכי במבורך שיכול להיות בתקופה כזאת ישתבח שמו העולם צריך לראות עכשיו הרבה נקודות של אור וחיים וזה אכן אור וחיים וישועה . ברכה גדולה עד בלי די ברוחניות וגשמיות ובבריאות איתנה לכם ולכן עם ישראל.

  6.  למה אין עצרות תפילה?
    תשובה: לגבי עצרות תפילה אכן הדבר לא יכול להעשות מחמת ההגבלות הנצרכות אומנם אכן אנחנו משתדלים להחתזק בתפילה, וארגנו תפילה לחמ"ד. ובע"ה ביום שני תפילה ציבורית.

  7. אני בחרדה מהקורונה.
    תשובה: אחד הפסוקים הבולטים במגילה הוא שמרדכי אומר לאסתר, "כִּ֣י אִם הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי֘ בָּעֵ֣ת הַזֹּאת֒ רֶ֣וַח וְהַצָּלָ֞ה יַעֲמ֤וֹד לַיְּהוּדִים֙ מִמָּק֣וֹם אַחֵ֔ר" למרדכי ברור לו שעם ישראל ינצח ויהיה תשועה והצלה ליהודים. השאלה מאין יבוא עזרי? אלא שתמיד 'עזרי מעם ה' עושה שמיים וארץ' ועל זאת גם אסתר התפללה "בְּ֭ךָ בָּטְח֣וּ אֲבֹתֵ֑ינוּ בָּ֝טְח֗וּ וַֽתְּפַלְּטֵֽמוֹ: אֵלֶ֣יךָ זָעֲק֣וּ וְנִמְלָ֑טוּ בְּךָ֖ בָטְח֣וּ וְלֹא־בֽוֹשׁוּ!!! זה תכלית הכול לגלות לנו שבכל הדורות יעמוד לנו הישועה, אם לא מכאן, אז ממקום אחר. בכל עת צרה וצוקה אין לנו מלך עוזר וסומך אלא אתה!!!.