משבר הקורונה ופסח: האם מותר להשתמש במוצרים קפואים בלי ציון כשר לפסח?

בימים של אגירת מוצרים לזמני חירום - האם מותר להשתמש בפסח, בבשר, עופות, דגים וירקות קפואים כשרים אך ללא ציון כשרות לפסח?

חדשות כיפה הרב משה ביגל 16/03/20 11:25 כ באדר התשפ

משבר הקורונה ופסח: האם מותר להשתמש במוצרים קפואים בלי ציון כשר לפסח?
עוף קפוא, צילום: shutterstock

זמן כתיבת שורות אלו המצב לוט בערפל, אין אנו יודעים איך תתפתח מגפת הקורונה בארצנו. אנו מתחזקים בתפילה לאבינו שבשמים, שיגאלנו בניסן. כמו שגאל את אבותינו והצילם מיד פרעה כך יצילנו מיד הקורונה ונצא לחרות אמתית מתוך אחדות ושמחה.

בימים של אגירת מזון לשעת חרום ותחושת חוסר ודאות בקשר לחג הפסח הממשמש ובא עולות שאלות כשרות מיוחדות לתקופה זו.

השאלה הראשונה שעולה היא האם מותר להשתמש בפסח, בבשר, עופות, דגים וירקות קפואים כשרים אך ללא ציון כשרות לפסח.

תשובה: מותר להשתמש בבשר, דגים, ירקות ופרות קפואים שמכילים רק את המוצרים הנ"ל (או בתוספת מים, סוכר ומלח בלבד)  גם אם אינם מסומנים ככשרים לפסח.

הייתה מחלוקת הפוסקים בשאלה זו :

דעת רבי יוסף קארו: שמותר לכתחילה לאכול בפסח בשר ודגים שלא נזהרו בזמן המליחה שלהם על כשרות לפסח.  הסיבה לכך היא שלא חוששים שמא בשעת המליחה נפל פירור של חמץ על הבשר. גם אם נפל פירור כזה לפני הפסח הרי הוא בטל בששים בבשר.

כך נהגו רוב בני עדות המזרח.

לעומת זאת שיטת הרמ"א: שלכתחילה יש להחמיר בנושא זה ולא לאכול בשר וכדומה שלא הקפידו במהלך השחיטה, המליחה וכו' על כשרות לפסח. בשעת הדחק גם הרמ"א התיר להשתמש במאכלים אלו.

כך נהגו בני עדות אשכנז.

למחלוקת זו אין משמעות במציאות כיום. תעשיית המזון, משחטות ובתי האריזה מקפידים בכל ימות השנה ואוסרים לאכול או לשתות בשטח המפעל. החשש שמא פועל אכל ופירור נפל בשעת העבודה אינו קיים בכל ימות השנה בגלל הוראות משרד הבריאות.

לכן, גם לשיטת הרמ"א (מנהג האשכנזים) מותר לכתחילה להשתמש בבשר, דגים, פרות וירקות שלא מסומנים ככשרים לפסח. גם המלח והסוכר שבהם משתמשים הם כשרים לפסח כל השנה.

הלכה זו נכונה גם לגבי שימורי פרות וירקות המכילים פרי או ירק ומלח או סוכר בלבד.

שימו לב: שימורים וקפואים המכילים חומרים נוספים צריכים כשרות לפסח. ההיתר הנ"ל הוא רק לגבי מאכלים המכילים מים, מלח וסוכר בלבד .

יהי רצון מלפני אבינו שבשמים שישלח רפואה שלימה לחולי עמו ישראל בתוך שאר חולי העולם, ונזכה לחגוג את הפסח ולאכול מן הפסחים ומן הזבחים בבניין בית המקדש, בבריאות טובה ובשמחה.

 

משה ביגל, הרב המקומי מיתר, מחבר הספר "אכול בשמחה"
https://movil-bekashrut.site123.me/