קורונה - מבט אמוני

אנחנו לא יודעים מה ילד יום ולאן יתפתחו הדברים, אך אנו מאמינים בטוב האלוקי החופף על המציאות. המציאות כולה הולכת ומתקדמת לטוב. הרבה אתגרים עברנו ויכולנו להם ובעזרת ה' גם את אתגרי הקורונה נצלח

חדשות כיפה הרבנית ד"ר שולמית בן שעיה 12/03/20 22:58 טז באדר התשפ

קורונה - מבט אמוני
"להקדים תרופה למכה", צילום: shutterstock

היבטים רבים יש במגיפה הכלל עולמית הזאת, אך מציון תצא תורה, ועמידתנו מול אתגרי השעה אינה ככל העמים, ולפיכך מעבר למעקב אחרי ההוראות והנהלים והעמידה בהם, וכמובן תשומת לב לדגשים הפסיכולוגיים – ייעוציים כלפי עצמנו וכלפי ילדינו, ניטיב לעשות אם נחדד את מבטינו האמוני על המגיפה הנוכחית. ויחד עם תפילה גדולה לרפואת העולם כולו, נזכה בעז"ה להתבשר בשורות טובות בקרוב. 

מגפות בעולם – אנחנו חיים בגן עדן‼ מגפות היו תמיד קיימות בעולם, אך בעולם העתיק הן חסלו מליונים של בני אדם. חשבו לרגע מה קורה בעולם שאין בו הקפדה ראויה על הגיינה, ללא אמצעי חיסון מינימליים וכמובן לפני המצאת האנטיביוטיקה.. רק בשביל לסבר את האוזן מגפת הדבר השחור שהייתה באירופה במאה ה14 חסלה כ20 מיליון בני אדם, רבע מאוכלוסיית אירופה באותו הזמן.. לא לחינם אנו מתפללים בתוך תפילת אבינו מלכנו, בימים נוראים ובתעניות ציבור, להצלה ממגפה: "אבינו מלכנו מנע מגפה מנחלתך" וגם מדי יום בברכת השנים: "שמרה והצילה שנה זו מכל דבר רע (פגעי הטבע) ומכל מיני משחית (ארבה וכד') ומכל מיני פורענות.." אנחנו ממשיכים להתפלל (וכדאי בכוונה רבה יותר לאור הנגיף הנוכחי) אך לא שוכחים לרגע שאנו חיים כיום בעולם טוב הרבה יותר מבחינה רפואית, תוחלת החיים האנושית עלתה (בתחילת המאה ה20 תוחלת החיים הממוצעת היתה 30-40 שנה, ואילו כיום היא עומדת על קרוב ל 80!), תמותת ילדים קטנים ותינוקות כמעט ואינה קיימת, חיסונים ותרופות מתאימות קיימים למחלות רבות. ברוך ה'! יש עוד הרבה לאן להתקדם, ואיך להשתכלל, אך אנחנו מודים על הטוב ומאמינים כי גם את הגל הזה נעבור בעז"ה.

יש אלוקים בשמים שמנהל את העולם (גם כעת..) – גם כשנראה שדברים יוצאים מכלל שליטה, והנגיף מתפזר לכל עבר יש כח עליון שמשגיח על המציאות (חוץ ממערכת הבריאות;-)) ומנהל אותה. אנחנו מאמינים בני מאמינים, מתפללים לישועה ובוטחים בה' שלא עזב אותנו ולא יעזבנו. העולם אינו הפקר ואינו מתנהל מכוחו של "מזל", "פוקס", "מקרה" או "גורל" אלא בהשגחה ישירה. לא תמיד אנו מבינים על מה ולמה דברים קורים, וגם איננו נכנעים לכל מיני פרשנויות זולות (הקורונה היא בגלל... וכד') תפקידנו להפנות את מבטינו כלפי שמים, לנסות ללמוד מה שאנחנו יכולים מהנגיף הקטנטן ולהתפלל לבריאות ולישועת העולם כולו. 

השגחה על עם ישראל – ההשגחה האלוקית על עם ישראל כעם הנבחר, גדולה יותר. ולמעשה אם על העולם כולו בורא עולם משגיח באמצעות שליחים (שרי האומות) על עם ישראל יש השגחה ישירה וכפי שמיטיב לבטא האדמו"ר הריי"צ: "השגחה פרטית שעל עם קרובו יתברך אי-אפשר לצייר כלל". ההשגחה המיוחדת הזאת נעוצה בעצם סגולת ישראל אך תלויה גם במעשינו הטובים ובשמירת המצוות: "וַיֹּאמֶר אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע לְקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ וְהַיָּשָׁר בְּעֵינָיו תַּעֲשֶׂה וְהַאֲזַנְתָּ לְמִצְוֹתָיו וְשָׁמַרְתָּ כָּל חֻקָּיו כָּל הַמַּחֲלָה אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בְמִצְרַיִם לֹא אָשִׂים עָלֶיךָ כִּי אֲנִי ה' רֹפְאֶךָ:" לכן במקרים רבים ראינו כי בעוד שנזקי טבע פוגעים פגיעה אנושה באזורים רחבים בעולם (בגל הצונאמי בהודו ותאילנד בשנת 2004 למשל נהרגו 280 אלף בני אדם!) בעם ישראל ההתנהלות היא בחסד וברחמים. זה אמנם לא מבטיח לנו כלום, וחובת ההשתדלות מוטלת עלינו, אך בהחלט יש בכך כדי לחזק את הביטחון בהשגחה העליונה – "כי לא יטוש ה' עמו ונחלתו לא יעזוב".

כפר גלובלי – אשליית האידיליה של הכפר הגלובלי התנפצה לנגד עיננו. אם השלנו את עצמנו לרגע ש"כולנו אותו דבר" ובמטוס אחד אפשר לקפוץ לקניות באירופה או להזמין בלחיצת מקלדת כל מה שיעלה על דעתכם בעלות מצחיקה מעלי אקספרס, ברגע שנסגרו "שערי השמים" יש לנו הזדמנות להזכיר את הלאומיות שדומה כי היטשטשה בעולם – "בהַנְחֵל עֶלְיוֹן גּוֹיִם, בְּהַפְרִידוֹ בְּנֵי אָדָם, יַצֵּב גְּבֻלֹת עַמִּים לְמִסְפַּר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" – לא האדם יצר את טיפוסי האדם השונים אלא "העליון" הוא המפריד בין בני אדם, ולא, זו לא גזענות חלילה, אלא ייחודיות: "הפסיכולוגיה הציבורית של כל עם היא הצד האלוקי שבו" (ראו שיחות הרצי"ה פרשת האזינו). זו גם הזדמנות מצויינת להזכיר לעצמנו כי המבדיל בין קודש לחול מבדיל גם ביננו לבינם – " כִּ֛י חֵ֥לֶק ה' עַמ֑וֹ, יַעֲקֹ֖ב חֶ֥בֶל נַחֲלָתֽוֹ".

הקפדה על הנהלים – מיותר לציין כי הקפדה על נהלי משרד הבריאות היא חובה הלכתית, מוסרית וחוקית‼
זו בחינת ההשתדלות האנושית שלנו – אין הכוונה להיכנס ללחץ חס וחלילה, אבל חובה להיצמד להוראות ולהקפיד עליהם במדוייק. זו גם הזדמנות לפתוח את ליבנו למי שנמצא בבידוד, להרבות באהבת אמת, בדאגה איש לרעהו ולסייע במתן מענה לצרכים שמשתנים מרגע לרגע (שיחת טלפון, הודעת ווטצאפ, עזרה בקניות ובמשלוחים הביתה וכל העולה על דעתכם..).


אחרון חביב, אנחנו לא יודעים מה ילד יום ולאן יתפתחו הדברים, אך אנו מאמינים בטוב האלוקי החופף על המציאות. המציאות כולה הולכת ומתקדמת לטוב, ומתוך כל האתגרים העוברים על העולם צומח אורו של משיח. הרבה אתגרים עברנו ויכולנו להם ובעזרת ה' גם את אתגרי הקורונה נצלח. איננו אדישים חלילה, אך גם לא מאבדים עשתונות ובעיקר מתפללים - שתתקיים בנו מהרה ההבטחה האלוקית – "וְהֵסִיר ה' מִמְּךָ כָּל חֹלִי וְכָל מַדְוֵי מִצְרַיִם הָרָעִים אֲשֶׁר יָדַעְתָּ לֹא יְשִׂימָם בָּךְ וּנְתָנָם בְּכָל שֹׂנְאֶיךָ.."

בשורות טובות לכולם!

 

הרבנית ד"ר שולמית בן שעיה, מרצה במכללת אורות ישראל