תפילה על הבריאים שלא יחלו במחלת הקורונה

יעל לוין ניסחה תפילה להתמדת בריאותם של מי שבריאים ולא חלו בקורונה, זאת על בסיס מאמרי חז"ל לפיהם יש לאדם להתפלל שלא יבוא לידי חולי וצרה

חדשות כיפה ד"ר יעל לוין 12/03/20 12:16 טז באדר התשפ

תפילה על הבריאים שלא יחלו במחלת הקורונה
"להקדים תרופה למכה", צילום: shutterstock

בתקופה האחרונה התחברו תפילות אחדות בנושא מחלת הקורונה. אלה כוללות בעיקרו של דבר תפילות לריפוי החולים ובקשות שהמגפה תעבור מן העולם. יש גם שהוזכר המוטיב של מציאת אמצעי ריפוי לחולי.

לאחרונה ניצתה בי ההכרה, על בסיס מאמרי חז"ל אחדים, בדבר הצורך לחבר נוסח תפילה בעניין התמדת בריאותם של מי שבריאים ואינם חולים במחלת הקורונה.  זאת על רקע העובדה שחלקים גדולים מן הציבור נחשפו למצער לבני אדם ששבו מחו"ל או לתיירים, או לנותני שירות שהיו הם עצמם חשופים לכאלה ולכיוצא בזה, ורבים נתונים באי וודאות בנוגע לאפשרות שיחלו במחלה. נוכח ההתרחבות של ממדי התופעה בימים האחרונים, ולאור הצפי שמספרי החולים יגדלו, אין לאדם אלא לשאת את עיניו למרומים ולשפוך תחנונים לפני בורא עולם שיהא בעזרו ושלא יחלה. 

יש בתלמוד הדרכות אחדות הנוגעות לתפילה שתכליתה מניעת חולי וצרה. כך מוזכר בבבלי שבת (לב ע"א) באורח מפורש משמו של רב יצחק בנו של רב יהודה כי "לעולם יבקש אדם רחמים שלא יחלה שאם יחלה אומרים לו הבא זכות והפטר". רבנו יונה מגירונדי, מגדולי חכמי ישראל בספרד במאה השלוש עשרה, המליץ ב"ספר היראה" לכל אדם להתפלל מדי יום "כפי צחות לשונו" על עניינים אחדים, ובכללם על "כל חולי עם הקדש שירפאו ועל הבריאים שלא יחלו" (ספר היראה, בלטימור תשמ"ח, עמ' נח, אות קג).

מובן כי מכיוון שמדובר עתה במגפה עולמית, מצווים אנו בלא כל ספק להתפלל למניעת התפתחות המחלה בקרב כלל יושבי תבל ולרפואתם של כל החולים בה. ובמאמר מוסגר יצוין כי נודעת למציאות השפעה על יהודים כמעט בכל מקום שהם. 

כמו כן "המאור ושמש" מציין בביאורו לכתוב "וַעֲבַדְתֶּם אֵת ה' אֱ-לֹהֵיכֶם וּבֵרַךְ אֶת לַחְמְךָ וְאֶת מֵימֶיךָ וַהֲסִרֹתִי מַחֲלָה מִקִּרְבֶּךָ" (שמות כג, כה) בשם הרד"ק לפסוק בתהילים "כָּלּוּ תְפִלּוֹת דָּוִד בֶּן יִשָׁי" (תהילים עב, כ) שדוד המלך היה מתפלל על כל העניינים שצריכים ישראל, ובכלל זה על החולים שיתרפאו ועל הבריאים שלא יחלו. בהקשר זה יש לומר כי דברים אלה אינם מופיעים במדויק בצורתם זו בביאור הרד"ק שם. 

כן חשוב לציין כי בסנהדרין (מד ע"ב) מוזכרת דרשתו של רבי אלעזר לכתוב "הֲיַעֲרֹךְ שׁוּעֲךָ לֹא בְצָר וְכֹל מַאֲמַצֵּי כֹחַ" (איוב לו, יט) במשמעות "לעולם יקדים אדם תפלה לצרה שאילמלא לא הקדים אברהם תפלה לצרה בין בית אל ובין העי לא נשתייר מרשעי ישראל (הכוונה לישראל – י"ל) שריד ופליט". אנו אף מוצאים כי במשנת ברכות (ט, ד) מובאת דעתו של בן עזאי ולפיה ראוי לו לאדם לאחוז במידה של מתן הודאה על העבר, וקיום צעקה על העתיד, וכפי שהרעיון התנסח במקורות מאוחרים יותר "לעולם יהיה אדם מודה על העבר וצועק לעתיד לבוא". כלל התפיסות הללו מספרות חז"ל שהוזכרו זכו להרחבות ניכרות בספרות הראשונים והאחרונים.

על רקע תפיסות שורשיות אלו בדבר הצורך שאדם יקדים רפואה למכה ויתפלל שלא יבוא לידי חולי וצרה, ולאור הנסיבות האקטואליות שאנו נתונים בהן, באתי לחבר נוסח של "תְּפִלָּה עַל הַבְּרִיאִים שֶׁלֹּא יֶחֱלוּ בְּמַחֲלַת הֲקוֹרוֹנָה". תפילה זו מיועדת להיאמר בציבור; בבית הכנסת או בתוך הקהילה. היא כוללת בתוכה הידרשות גם ליושבי תבל. יחד עם זאת, בהתחשב במגבלות ההולכות ומושמות בדבר כמות בני האדם אשר רשאים להתקהל יחדיו, התפילה יכולה להיאמר גם בציבור ובקהל עם וירטואליים. לצד זאת, קיימת אף האפשרות שאדם יתאים את נוסח התפילה באופן שהוא יתייחס למשפחתו הגרעינית או למשפחתו המורחבת יותר, ולא לציבור הרחב.

תְּפִלָּה עַל הַבְּרִיאִים שֶׁלֹּא יֶחֱלוּ בְּמַחֲלַת הֲקוֹרוֹנָה – נוסח התפילה

יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱ-לֹהֵינוּ וֵא-לֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁתְּרַחֵם בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים וּבַחֲסָדֶיךָ הָעֲצוּמִים עָלֵינוּ, וְעַל שְׁאָר עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל וְעַל יוֹשְׁבֵי תֵּבֵל שֶׁבְּרִיאִים הֵם וְאֵינָם חוֹלִים בְּמַחֲלַת הֲקוֹרוֹנָה, וְתַתְמִיד אֶת בְּרִיאוּתֵנוּ, וְלֹא נֶחֱלֶה בַּמַּחֲלָה הַהוֹלֶכֶת וּמִתְפַּשֶּׁטֶת בָּעוֹלָם.
וְאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ כִּי לְעוֹלָם יְהֵא אָדָם מוֹדֶה עַל הֶעָבָר וּמִתְפַּלֵּל עַל הֶעָתִיד. לְפִיכָךְ בָּאנוּ לְהוֹדוֹת לְךָ עַל חַיֵּינוּ הַמְּסוּרִים בְּיָדְךָ, וְעַל נִשְׁמוֹתֵינוּ הַפְּקֻדּוֹת לְךָ, וְעַל נִסֶּיךָ שֶׁבְּכָל יוֹם עִמָּנוּ, וְעַל נִפְלְאוֹתֶיךָ וְטוֹבוֹתֶיךָ שֶׁבְּכָל עֵת, עֶרֶב וּבָקָר וְצָהֳרָיִם. וְעַיִן נוֹשְׂאִים אָנוּ לְךָ לַשָּׁמַיִם וּמַפִּילִים אָנוּ תַּחֲנוּנֵינוּ לְפָנֶיךָ שֶׁלֹּא נֶחֱלֶה בְּמַחֲלַת הֲקוֹרוֹנָה.
הָיָה נָא קָרוֹב לְשַׁוְעָתֵנוּ בְּכָל קָרְאֵנוּ אֵלֶיךָ, וְשָׁמְרֵנוּ כְּאִישׁוֹן בַּת עַיִן, וְנִהְיֶה בְּרִיאִים בְּכָל אֵיבָרֵינוּ וְגִידֵינוּ לַעֲבוֹדָתֶךָ. וְנִדָּבֵק בְּךָ וּבְתוֹרָתְךָ תָּמִיד, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר "וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּה' אֱ-לֹהֵיכֶם חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם" (דברים ד, ד), וְאוֹמֵר "יְהִי חַסְדְּךָ ה' עָלֵינוּ כַּאֲשֶׁר יִחַלְנוּ לָךְ" (תהילים לג, כב).
וְתִתְמַלֵּא רַחֲמִים עַל כָּל הַחוֹלִים בְּמַחֲלַת הֲקוֹרוֹנָה לְהַחֲלִימָם וּלְרַפְּאוֹתםֹ וּלְהַחֲזִיקָם וּלְהַחְיוֹתָם. אֵ-ל נָא רְפָא נָא לָהֶם רְפוּאַת הַגּוּף וּרְפוּאַת הַנֶּפֶשׁ.
וְהַצְמַח יְשׁוּעָה לְכָל הַחוֹלִים בְּמַחֲלָה זוֹ, וְהַמְצֵא מַרְפֵּא וּמָזוֹר לְמַכְאוֹב זֶה, וְיַבְרִיאוּ כָּל הַחוֹלִים כֻּלָּם. וּבַעֵר נֶגַע זֶה מִקֶּרֶב הָאָרֶץ וְתֵעָצֵר הַמַּגֵּפָה. וְיַכִּירוּ וְיֵדְעוּ כָּל בָּאֵי עוֹלָם כִּי אַתָּה הוּא הָאֱ-לֹהִים לְבַדְּךָ לְכֹל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ.

כותבת הטור - ד"ר יעל לוין

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן